thermostaat EVO v8

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor Giulia » di 12 jun 2012, 10:00

Er kan een groot verscil zitten tussen wat de thermostat welrkelijk doet en wat het meteretje op het dashboard aangeeft..vandaar de oude pannetje met koekend water truc even uitvoeren...weet je alles
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor blackb » di 12 jun 2012, 10:46

Als iedereen het over eens is dat 90gr water temp het beste is in alle omstandigheden maakt het verder eigenlijk niet uit welke thermostaat in de 3200 zit,dan zou je dus de goedkopere versie van EVO V8 kunnen gebruiken.
Als water temp maar op 90 gr komt en blijft.
Bedankt voor de thermometer tips in deze Thumbsup5 ,ik ga in ieder geval even thermometer gebruiken om opening temperatuur 70 gr te controleren en later de bedrijfstemperatuur 90 gr te controleren.
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor PeterM » di 12 jun 2012, 15:04

In dit verband: in hoeverre zegt een temperatuur van 70 graden voor het koelwater ter hoogte van de thermostaat iets over de werkelijk motortemperatuur? En wat is dan die minimale termperatuur die nodig is om overmatige slijtage te voorkomen?

Ik heb een olietemp meter in de QPIV en die staat (behalve vlak na de start) nooit op 70 graden , altijd hoger. Ook in de winter heb ik hem nooit onder de 90 gezien.
De sensor van de olietemp meter meet in het carter bij de vuldop.
Bij zware belasting en/of hoge buitentemperaturen loopt de olietemp op, ik heb nooit hoger gedurft dan 130 à 140 graden. Koelwater kruipt dan langzaam omhoog vanaf de 90 graden richting 100 en hoger. een teken dat het koelsysteem het niet meer aankan.

Ik denk dat de rij-situaties waarin het koelwater onder 70 graden blijft, de thermostaat dicht gaat en de radiator uit het koelcircuit haalt heel zeldzaam zijn.

Aan de andere kant betekent openschakelen bij 70 graden dat de radiator snel inkomt, en dat lijkt mij heel verstandig, gezien de moeizame warmte wisseling in deze motoren. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met hogere schakel temperaturen van de thermostaat. Voorkomen is beter dan genezen. Conrad heeft in zijn 2.24V hiermee gexperimenteerd en is er ook van teruggekomen.

Wel is het zo dat de warmte huishouding in de 3200GT beter voor elkaar is dan in de QPIV, vanuit dat perspectief is mijn redenering misschien te voorzichtig.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor blackb » di 12 jun 2012, 17:33

Samengevat de info over thermostaat:

Thermostaat moet dicht zijn bij starten motor.
Thermostaat moet open gaan bij 70gr (+/- 15 minuten na start)
Koeling moet aanslaan bij 85gr.
Als de koeling 2 standen heeft zal 2e stand wel rond 90gr aanslaan.
Dit is allemaal leuk te controleren met thermometer in overstort.
Ik ga het binnenkort even testen.

Ik zou toch nog graag willen weten hoe ik er achter kom of ik een EVO V8 thermostaat in mijn 3200 heb of een 3200 thermostaat,en als er een EVO V8 thermostaat inzit of dit dan kwaad kan.Ik heb namelijk geen enkel idee welke van deze 2 er in zit.
Als deze 2 thermostaten hetzelfde zijn vanwaar dan het grote prijsverschil.
Als de 3200 thermostaten vaak kapot gaan en de EVO V8 niet zou je dus goedkoper en beter uit zijn met een EVO V8 thermostaat voor een 3200.
Maar ik vermoed dat er toch ergens een verschilletje is tussen deze 2 wat het prijsverschil zal verklaren,maar wat...
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor lqpl » di 12 jun 2012, 18:16

waarom denk je dat je een evo-thermostaat in je 3200GT zou kunnen hebben?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor Vince » di 12 jun 2012, 18:19

Omdat ie 400 verbeterpunten heeft.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor blackb » di 12 jun 2012, 18:55

Vince schreef:Omdat ie 400 verbeterpunten heeft.

Ho Ho wil alleen juiste temp hebben en misschien nog een paar dingetjes. wink
lqpl schreef:waarom denk je dat je een evo-thermostaat in je 3200GT zou kunnen hebben?

Deze staat op factuur.Dus of verkeerd gefactureerd of EVO V8 thermostaat geplaatst
blackb
 
Berichten: 93
Geregistreerd: za 19 nov 2011, 23:10

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor lqpl » di 12 jun 2012, 19:17

Dan moet je de thermostaat demonteren en kijken wat het is.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor cassiopeia » di 12 jun 2012, 19:45

De thermostaat van mijn Evo V8 is vorige maand vervangen. Op de factuur van F te K staat:
art.nr. 585045600
omschrijving: thermostaat 3200/V8 EVO
prijs: 48,19 (ex).
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: thermostaat EVO v8

Berichtdoor lqpl » di 12 jun 2012, 19:49

Of cass vragen hoe het zit... lachebekkie
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron