BiTurbo 420 (S)i

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor jgkort » zo 02 sep 2012, 14:22

Hallo allen!

Al een tijdje ben ik frequent voyeur op de Chat, maar het leek me leuk jullie deelgenoot te maken van mijn belevenissen met mijn Maser. Ik zal hieronder proberen mijn geschiedenis met La Donna eens samen te vatten (ja, het is ding heeft een naam en het is een dame, sue me :) ) .

Het begon allemaal in 2003, met dit verhaal:

http://www.maseraticlub.nl/board/index. ... =96.0;wap2

Ik zal doorgaan waar bovenstaand verhaal eindigt. De BPM heb ik destijds afgerekend, ik heb een kenteken gekregen en ben gaan rijden. Je bent 23, je hebt een Maserati onder je kont en wie doet je wat? Van auto's in het algemeen en van Maserati in het bijzonder had ik bijzonder weinig verstand. Had ik dat destijds wel gehad, ehm... laat maar.

Zoals in m'n verhaal op het MCH al te lezen was, had de auto "wat kleine kuurtjes". Wel erg klein in vergelijking met hetgeen zich daarna voordeed, op een mooie nazomerdag in 2004. Een rood lampje op het dashboard: de motortemperatuur. Gevolgd door stoom. Veel stoom, vanonder de motorkap en vanuit de uitlaat. Ik schrok er wel van, maar (zie hierboven, weinig verstand van...) ben er maar mee naar m'n bestemming gereden. Inderdaad, dat had ik niet moeten doen. Ik heb toen, behoorlijk ongerust, dit euvel in de MCH-groep gegooid, en de reacties waren unaniem: 1) dat waren je koppakkingen, 2) je kijkt tegen hele hoge kosten aan. Ik ben wat gaan rondbellen naar garages die me op dat forum waren aanbevolen en ben terecht gekomen bij (voorheen) Roy Karsten, waar ik kennis maakte met een enorm lange kerel met een erg uitgesproken mening en een erg vierkant kapsel. Hij heeft het blok opengemaakt, en wat hij vond bevestigde wat iedereen, en ik voorop al, vreesde: dit wordt inderdaad heel duur. Oh ja, dat koppakkingen-verhaal bleek inderdaad ook te kloppen. Drie cilinders waren door de hoge temperaturen onbruikbaar geworden, en in ieder geval 7 kleppen konden ook linea recta de vuilnisbak in. Opties: complete revisie van de motor, à raison van een bedrag dat nog maar krap aan vier cijfers voor de komma had. Andere optie: zoek een donorauto voor de motor. Dat laatste heb ik gedaan, en kwam terecht bij (destijds) AED in Rotterdam. Daar stond voor EUR 2.500,- een zwarte Si coupé te koop. De eigenaar had het blok goed bijgehouden, maar het exterieur vooral aan de zorg van de Nederlandse weersomstandigheden overgelaten. Na wat ruggespraak met de MCH-gemeenschap heb ik toen besloten dat de beste optie zou zijn om de motor uit de Si te takelen en in mijn auto te takelen. Zo geschiedde, en ik had weer een werkende auto. Het is vanwege de Si-motor in een 420 i dat ik mijn auto maar aanduid als 420 (S)i. De kleine euveltjes waar ik het eerder over had waren ook verholpen. We zijn nu in het voorjaar van 2005 aangeland. Echter, plaats om het ding te stallen had ik niet en omdat ik de auto niet echt 'nodig' had (en eigenlijk nog steeds niet heb) heeft het tot ongeveer anderhalf jaar geleden in garage gestaan. Alleen voor gelegenheden, zoals vakanties naar (Zuid-) Frankrijk of Noord Spanje haalde ik de dame tevoorschijn. Echter, nu de garage waar de auto stond voor andere dingen dan stalling van een bijzonder charmante sta-in-de-weg gebruikt moest worden, heb ik een garage dichter bij huis gezocht en gevonden (later meer hierover). Sindsdien ben ik veel meer met de auto gaan doen, dat wil zeggen: ik ben aan onderhoud gaan doen. Meer met de auto rijden, vooral lange ritten, zie ik ook als een vorm van onderhoud. Ten eerste: rust roest (later meer hierover), ten tweede: je leert de auto goed kennen en ontdekt zo waar er iets vervangen of verbeterd kan worden.

Mijn eerste stappen in de richting van een betere auto begonnen met de zoektocht naar een nieuwe motorkap.

Toen ik de auto kocht, was ik nog niet erg vertrouwd met de manier van remmen: het rempedaal had (en heeft nog steeds) een vrij diepe slag. Ik kwam daar achter in Italië, ik had de auto toen net twee uurtjes, op een grote rotonde in Brescia. Tijdens het spitsuur. Vanuit mijn rechteroghoeken schoot een klein rood autootje mijn blikveld binnen. Het bleek een Innocenti 500 te zijn, zo zag ik, toen ik mijn rechtvoorscherm in de linkerflank van het ding had geboord. Echter het stuur zat een oud mannetje, dat maar "Mama mia" bleef roepen. Gelukkig mankeerde hem, afgezien van de schrik, niets. We zijn samen naar het dichtsbijzijnde café gereden, hij met een wiebelend achterwiel, en daar hebben onder het genot van een drankje de schadeformulieren ingevuld. Die had ik een half uur daarvoor afgehaald bij de enige verzekeringsmaatschappij die het aandurfde aan een jong broekie, dat geen Italiaans sprak en dat net een auto met, toen nog, 185 PK had gekocht, een exportverzekering af te geven. Ze moesten wel erg lachen toen ik de dag erna, met het schaamrood op de kaken, diezelfde verzekering kwam verzilveren. Ze hebben me geen nieuwe schadeformulieren gegeven en of ik niet meer wilde terugkomen, prego.

Deze aanrijding had de neus van La Donna een lelijk litteken gegeven, het spatbord was aan de voorkant als een harmonica ingedrukt, en in de lak van de motorkap zat een lelijke scheur. Onder de lak had Koning Roest zich genesteld en na een aantal jaren was de kap "beyond repair". Na wat rondbellen kwam ik terecht bij iemand in het Zuiden des lands, die een 430 aan het slopen was. De motorkap daarvan was nog goed, maar niet bruikbaar voor mijn auto. Ik heb wel een aantal andere onderdelen van hem overgenomen. Van hem hoorde ik dat er iemand was die handelde in gebruikte Maser-onderdelen, ergens in de weilanden van Noord Holland. Die "iemand", da's Koen natuurlijk. Die heb gebeld, en gevraagd naar een motorkap. Die had hij op dat moment niet leggen, maar wel een gasklephuis van een Ghibli. Niet dat er iets mankeerde aan het exemplaar dat ik had, maar de 30% grotere doorlaatopeningen en het synchrone mechaniek ervan leken me toen een echte verbetering van de auto. Het zal tussen m'n oren zitten, maar ik heb het gevoel dat de auto wat soepeler trekt bij lagere toerentallen. Alvorens het ding te monteren wel even telefonisch consult gehad met Jorrit. Zijn idee was dat het kon, maar hij adviseerde me wel goed de temperatuur van de motor in de gaten te houden. Sinds het stoom-avontuur rijd ik hoe dan ook altijd met één oog op de temperatuurmeter. Bij lagere snelheden is het inderdaad zo dat de motor wat warmer wordt dan voorheen, maar nooit boven de 90 graden. Van de meneer in het Zuiden des lands heb ik overigens de radiateur van de 430 overgenomen, die een slag groter is dan het exemplaar wat ik nu heb, en van koper in plaats van van aluminium. Die ga ik tzt. omzetten, maar meer voor een veiliger gevoel dan omdat het echt nodig is. Zoals velen van jullie weten heeft Koen een hele hoop spulletjes. Zo ook interieurs. Mijn auto was oorspronkelijk voorzien van het bekende Missoni-interieur, waarbij alles wat op leer zou moeten lijken eigenlijk van lichtblauw vinyl (of is het skai?) gemaakt is. Vinyl is een kunststof, en die hebben de eigenschap stuk te gaan onder invloed van zonlicht. Zo was ook het geval in mijn auto: je hoefde maar ergens naar te wijzen en het scheurde. Het leek mij dat de auto van een goed interieur behoorlijk zou opfrissen. Ik heb even gesproken met een meubelbekleder bij mij in de buurt, die keek heel moeilijk, mompelde iets over 'lastig, al die kleine paneeltjes, biesjes, randjes en hoekjes", en kondigde vervolgens aan dat vervanging van alle vinyldelen door nieuw vinyl iets tussen de 2k en 2,5k zou gaan kosten. Dus toen ik voor een fractie daarvan een behoorlijk goed volledig lederen interieur kon overnemen was de keuze snel gemaakt. Niet zonder een pijn in het hart, want die gekke Missoni-spikkels hadden wel wat. Mijn huidige interieur komt uit een aantal 4.24's (dash van de ene, stoelen van de andere etc.), en met gebruik van een blik zadelzeep en een fikse dosis elbow grease ziet het er, naar mijn smaak, behoorlijk presentabel uit. De hemelbekleding en het tapijt heb ik laten zitten, en de combinatie van zwart leer op een donkerblauw tapijt en onder een donkerblauwe hemel vind ik zelf echt niet verkeerd. Inderdaad heb ik ervoor gekozen bruikbaarheid en haalbaarheid te laten prevaleren boven originaliteit. Het interieur zit er nu bijna een jaar in, en bijna alles functioneert. De electrische spiegels, een erfenisje van de Si, moet ik nog steeds aansluiten, net als de achterste portierramen.

Verder heb ik het afgelopen jaar vervangen: luchtfilter, olie en oliefilter, bak- en differentieelolie, bougies, bougiekabels en bobinekabels, stuurhuis en stuurkogels en het brandstoffilter. Daarnaast, sorry, het was sterker dan ikzelf, heb ik de uitlaat vervangen door een exemplaar van een 4.24. Ik weet best dat de auto hier geen spat harder van gaat maar ik vond dat een voor de rest vrij ingetogen auto wel een beetje machismo mag hebben. De originele uitlaat heb ik overigens wel bewaard. Qua looks heeft auto de laatste tijd overigens nog wat lichte wijzingen ondergaan,in de vorm van, joho!, een nieuwe motorkap. Het betreft er een van een Si, met airducts en een donkergrijze draadgrille en zonder roest. Het kofferdeksel is vervangen door een mooi strak en roestvrij exemplaar van een (alweer, zucht) 4.24, met een klein spoilertje. Ook vond ik dat een paar Carello-mistlampen niet mocht ontbreken, net als een electrische antenne. Daarnaast heeft de auto de door Wietze (terecht) zo bezongen reactiestangmodificatie ondergaan bij Jorrit.

Een tijdje geleden is de auto wat gevandaliseerd, maar ook weer hersteld en weer wat verder verbeterd. Hoe dat in z'n werk is gegaan vertel ik de volgende keer, in woord en beeld.

Ik hoop dat ik jullie een beetje leesplezier bezorgd heb. Meningen, vragen, kritiek en adviezen zijn meer dan welkom.

Groeten!

Gijs
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor Danny » zo 02 sep 2012, 16:01

Leuk verhaal Gijs, wel jammer dat je geen foto's hebt bijgeplaatst. Je hebt inmiddels trouwens zoveel aan de auto vervangen dat het in feite niet langer dezelfde auto is lachebekkie
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor jgkort » zo 02 sep 2012, 17:13

Dank! Ik heb de afgelopen tijd een hoop foto's gemaakt van mijn geknutsel, alleen hoort er ook tekst bij. Zoals je wellicht gemerkt hebt kan dat in mijn geval best een lang verhaal worden. Maar, vooruit, ééntje dan... tongue

IMG_5076.JPG

Tja, over dat vervangen: ik daar vaak over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het in een aantal gevallen, zoals in het geval van de motorkap, stomweg voordeliger is om te vervangen dan te restaureren. Als het resultaat een Frankenstein-auto is (die term heb ik gepikt van iemand op de chat hier lachebekkie), so be it. Ik heb momenteel in ieder geval geen enkel voornemen de auto te verkopen, en zolang het mijn auto is, moet ik ermee kunnen leven. En dat gaat prima, behalve als het ding kuren of buien heeft, maar dat voor niemand hier iets nieuws volgens mij. (Of zeg ik nu iets heel raars? hamersmiley )
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor PJ » ma 03 sep 2012, 08:29

Leuke story weer over het "leven" van een Maserati, Gijs.
Ik kijk uit naar het vervolg! Thumbsup5
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor jgkort » di 04 sep 2012, 20:47

Dank!

Ik had het over een gevalletje vandalisme. En over een garage. Dat werd een parkeergarage bij mij om de hoek. Alvorens daar een abonnement op te nemen, heb ik er even een kijkje genomen. Parkeergarages hier in de stad hebben de reputatie nogal eens uit te branden namelijk. Omdat er en vrij prijzige auto's stonden, alsmede twee oude Alfaatjes, een tweetal DS-en, een joekel van een Caddie (ik weet niet welk type, het is ieg. zo'n slagschip uit de jaren '70) en nog wat spul onder een stofhoes, veel liefhebbersauto´s dus, leek het me vertrouwd. Nu zet ik m'n auto daar ook altijd neer onder een hoes, parkeergarages zijn enorm stoffig. Behalve die ene keer. En daar een stel onverlaatjes blijkbaar op gewacht, en de kans schoon gezien mijn auto op een slordige manier te ontdoen van alle kofferbakemblemen en het symmetriepaneeltje op de C-stijl. Daarnaast hebben ze geprobeerd in de auto in te breken, getuige het verbogen plaatje op het deurslot, en vonden ze het nodig een klein dansje op het dak van de auto te maken. Mijn auto staat een aantal niveaus ondergronds, en toch, op de dag dat ik dit alles ontdekte, vertelden mijn buren dat ze het hoorden onweren die dag... Aangifte gedaan, foto´s gemaakt, verzekeringswerk... Alle ellende waar een mens geen zin in heeft... Ik heb ondertussen bijna alle emblemen weer terug (alleen BiTurbo mis ik nog), en het kofferdeksel, dat met een schroevendraaier bewerkt was om de emblemen los te wrikken, is inmiddels vervangen. Het dak is weer redelijk toonbaar, alleen vertoont het nog een paar lichte deuken boven de C-stijl.

Maar, tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws: de strijd tegen Koning Roest, deel 1. Mijn auto vertoonde een aantal erg lelijke rotte plekken: aan de voorschermen (aan de zijkant, net boven de bumper), dit schijnt een klassieke plek te zijn, omdat zich daar een hoop troep kan ophopen. Als je die er niet af en toe uit spuit wordt het scherm van binnenuit opgevreten. Ook, nog lelijker: onderaan de voorruit. Ik heb me laten vertellen dat de voorruiten in de fabriek maar half afgekit werden, waardoor zich onder de sierlijst water verzamelt. Een derde plek die mijn auto behoorlijk ontsierde was het ingedeukte rechtervoorscherm (zie hierboven, avontuur op rotonde in Italië). Ook de motorkap was eigenlijk niet meer te redden, tenzij tegen kosten die ik niet in proportie achtte.

Hieronder wat plaatjes om een indruk te geven van het herstelwerk:

Neus rechts.JPG

Neus rechts binnen tussen.JPG

Neus links vóór.JPG

Voorscherm links.JPG

IMG_5076.JPG
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor Vince » di 04 sep 2012, 20:51

Misselijk word je van zulk vandalisme.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor jgkort » di 04 sep 2012, 20:54

En hier het werk aan de onderzijde van de voorruit:

Onderzijde ruit.JPG

Onderzijde ruit vóór.JPG

Onderzijde ruit na.JPG

Voor deze klus moest uiteraard de voorruit verwijderd worden. Echter: doordat in het verleden de achteruitkijkspiegel blijkbaar een keer een tik had gehad, en er daardoor een scherfje uit de voorruit was, was het niet mogelijk deze in één stuk te verwijderen. Gelukkig had meneer E.V. van A. uit B. nog één exemplaar liggen, en dat kon gelukkig de hand op gelegd worden. Made in Finland, of all places.

Voor de volgende keer: de dorpels, en wat je daar allemaal wel niet vindt...
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor jgkort » di 04 sep 2012, 20:58

@Vince: misselijk, bloeddorstig, teleurgesteld,... Een hoop mixed feelings, maar geen van alle leuk cursing Ik heb er maar voor gekozen alleen het centrale embleem op het nieuwe kofferdeksel te zetten en de rest lekker thuis te laten liggen. Wat er niet op zit...Treurig dat het dan maar zo moet...
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor jgkort » za 08 sep 2012, 11:07

Zoals beloofd: het vervolg!

Een tijd geleden merkte ik dat als ik op de rechter dorpelplaat drukte, deze nogal een "krokant" geluid maakte. Dat kan maar één ding betekenen: werk aan de winkel! Een paar weken geleden, toen mijn schokbreker-verhaal even niet meer zo actueel leek (later meer daarover), had ik tijd eens een kijkje te nemen onder die platen. De deurrubber heb ik voorzichtig losgehaald, de klinknagels uitgeboord en de dingen voorzichtig losgetrokken. Ze zitten namelijk vast met een zwarte kit, die niet lijkt aangebracht om enig vocht buiten de deur te houden. Het enige met dat doel zijn de dunne rubber stripjes op het einde van de platen, maar die sluiten voor geen meter aan op de carrosserie, en vocht heeft dus vrij spel. Ik heb alle vier de platen er af gehaald. Onder de achterste twee zag alles er prima uit, maar onder de voorste was het feest!

0-c.jpg

En na wat werk met de staalborstel op de boor ziet het er dan zo uit:

1-c.jpg

Links hetzelfde verhaal:

1a-c.jpg

En na wat werk met de Dremel houd je dan dit over:

2-c.jpg

Maar gelukkig kan je er dit van maken (met zeer veel dank aan Ger!)

3-c.jpg
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor jgkort » za 08 sep 2012, 12:06

Even de haakse slijper erover, dan wordt het helemaal toonbaar!

4.jpg

En om het af te maken een goeie laag grondverf:

5-c.jpg

De ML kon alleen aangebracht worden nadat al het laswerk gedaan was, het schijnt door de hitte van het lassen te kunnen ontbranden (en daarmee je auto en degene die aan het lassen is...) Gelukkig zijn de gaatjes voor de klinknagels net groot genoeg voor het slangetje dat je bij een bus ML krijgt. Daar kwam ik trouwens achter toen ik al drie van de vier platen weer op hun plek had gezet, handig! De andere drie moeten dus alsnog... Ik heb de stripjes rubber op de platen vastgezet met wat good-old PolyMax, en de platen heb ik weer op de auto gezet met een fikse dosis Terostat 9200 en met klinknageltjes. Ik heb ervoor gezorgd dat de boel nu wel goed waterdicht is.

Maar wacht, er is meer!

In de rechterwielkast ontdekte nog een eneurme rotte plek:

6-c.jpg

Maar, omdat ongeluk nooit alleen komt, is deze er ook nog (De onderste, hoop dat het een beetje te zien is), is ondertussen uitgedremeld en met plaatje weer mooi dicht gemaakt. Daarna is er een goeie klodder bitumen undercoating van Motip op gegaan.

Afb0085-c.jpg

Zoals hier te zien is, kon je dwars door de deurstijl heen kijken. Waar, vlak achter het achterportier, de carrosserie in de dorpel overgaat, was de boel ook redelijk aan het vergaan. Ook dat zit nu weer fijn dicht.

De dorpels hebben aan de buitenkant een nieuwe laag steenslag gekregen.

Dan was er deze nog (nee, inderdaad, het houdt nooit op....)

7-c.jpg

Zoals hier te zien is, heeft de rot toegeslagen op de plaats waar het reservoir voor de ruitenwisservloeistof aan de carrosserie vast zit. De reservoirtjes gaan vaak scheuren op de plaats waar er twee moeren in het plastic gegoten zitten. Daardoor gaan ze lekken en daardoor krijg je roest. Ook hier: rotte plek er uit, vers plaatje er in. Het reservoir heb ik maar gerepareerd, met een dosis glasvezel en polyesterhars. Ik heb er geen moeren in terug gezet, maar juist bouten. Die worden op hun plek gehouden doordat ik er een plaatje alu overheen heb gezet, wat met klinknagels aan het reservoir zit. Het is nu wel oerlelijk, maar wel redelijk bombproof. Nadeel is wel, dat, als het reservoir er af moet, je eerst de complete voorbumper moet verwijderen... Ieder voordeel heb ze nadeel...

Inderdaad, ik heb de ML ontdekt. De motorkap heeft er een goeie beurt mee gehad, net als het kofferdeksel, en de onderzijden van de portieren (achter die rubber lijsten daar blijft ook veel vocht troep zitten), evenals alle lasnaden aan de portieren. Ik heb ook wat van het spul de portieren in gespoten, door de afwateringsgaatjes onderin. Het plan is wel ze binnenkort helemaal uit elkaar te halen. Dan wil ik graag de raamlijsten een laagje donker antraciet (Motip 51045) geven, net als de B-stijl, en komen er nieuwe raamsnorlijsten op (die lijstjes vlak onder de ruit).

To be continued!
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo