BiTurbo 420 (S)i

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor lqpl » ma 15 okt 2012, 20:39

We lezen mee! Iets voor techno om te beantwoorden. Ik wil alleen zeggen dat het op orde hebben van het onderstel essentieel is bij een biturbo. Bij latere modellen is het allemaal wat onderbemeten door het toenemende gewicht en de hogere prestaties - alleen als alles pico bello is is het acceptabel. Goed bezig dus.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor stijn » di 16 okt 2012, 13:39

Ik lees ook mee, Gijs. Maar zoals je sinds je bij mij in de auto weet, komt er weinig zinnigs over mijn lippen als het om techniek gaat. Dus daarom blijft het bij 2thumbs als reactie op je actie`s.
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor jgkort » di 16 okt 2012, 17:38

Dat geeft de burger weer moed!

@lqpl: Ik wacht nog even af of Techno reageert, anders PM ik'm wel even. Qua onderstel: van onze Franse vrind Madmax heb ik de achterstabi van een Ghibli (non-ABS) overgenomen, die laat ik er binnenkort door meneer Forza onder zetten. Wietze heeft dit laten doen op z'n 222SR en is er zeer enthousiast over. De voorstabi van dezelfde auto kreeg ik er bij, geen idee of die er met wat kunst- en vliegwerk onder te zetten is (en of dit überhaupt zinvol is...). De huidige stabi loopt "voorlangs", bij een Ghibli "achterlangs". Die van de Ghibli is wel een stuk dikker, 24mm.

@Stijn: voor 2thumbs doe ik het, hoor, thanks!
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
Avatar gebruiker
jgkort
 
Berichten: 96
Geregistreerd: di 27 sep 2011, 18:35

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor Wietze » di 16 okt 2012, 21:11

[quote="jgkort"]Dat geeft de burger weer moed!

De voorstabi van dezelfde auto kreeg ik er bij, geen idee of die er met wat kunst- en vliegwerk onder te zetten is (en of dit überhaupt zinvol is...). De huidige stabi loopt "voorlangs", bij een Ghibli "achterlangs". Die van de Ghibli is wel een stuk dikker, 24mm.

Helaas Gijs past niet. ben ik ook al mee bezig geweest. Wat wel kan is je voorstabi door midden zagen en er een bus overheen lassen vanuit het midden. Of je daar vrolijk van wordt weet ik niet. Ik ga het wel laten doen met een extra stabi. Bevalt het niet dan zet ik de oude weer terug. Je mag dan zelf even sturen om te voelen of het je bevalt..... goed plan??
Laatst bijgewerkt door Wietze op wo 17 okt 2012, 08:55, in totaal 1 keer bewerkt.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor jgkort » wo 17 okt 2012, 08:46

Tof aanbod, Wietze! Maak ik graag gebruik van!
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
Avatar gebruiker
jgkort
 
Berichten: 96
Geregistreerd: di 27 sep 2011, 18:35

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor Giulia » wo 17 okt 2012, 08:48

Zeker met een te dikke voorstabi moet je oppassen. Je moet wat "rol" in de neus van de auto houden anders wordt het echt onderstuur wat de overhand heeft..
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor lqpl » wo 17 okt 2012, 09:25

Mee eens dat je dit niet moet overdrijven. Maar hoe zit dat met 'rol' en onderstuur juul? Als je de voorkant stijver maakt dan krijg je minder onderstuur. Met de achterkant is het andersom: stijvere torsiestaaf plus spacers, bijvoorbeeld, geven meer onderstuur.
De biturbo heeft niet zo'n heel erg stijve monocoque. Dus als je voor en achter niet tegelijk aanpakt gaat een hoop van het verwachte effect verloren aan torsie.

Waar ik meer zorgen over heb bij het monteren van een dikkere torsiestaaf aan de voorkant en het aanbrengen van zo'n staaf aan de achterkant is dat de auto veel gevaarlijker wordt bij nat wegdek. De 'rol' waar juul het over heeft helpt je met het aan dek houden van van alle vier de banden. Tel daar even de turboboost bij op en het wordt een killer.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor Giulia » wo 17 okt 2012, 09:35

In tegenstelling tot wat menigeen denkt creëer je bij een dikker voorstabi relatief meer grip aan de achterkant waardoor de auto eerder onderstuurt raakt. Zeker bij nat wegdek, een afrit op de snelweg en wat turbo ben jet het haasje....
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor lqpl » wo 17 okt 2012, 10:15

Ok, maar waar blijft de 'rol'?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: BiTurbo 420 (S)i

Berichtdoor Giulia » wo 17 okt 2012, 10:24

lqpl schreef:Ok, maar waar blijft de 'rol'?


In de lengteas van de neus moet je wat beweging houden. Hou stijver je de voorkant maakt hoe minder rol je over de lengteas van de auto hebt. In die rol zit de compensatie voor iets meer grip in combinatie met een stijvere stabi. Het is de kunst om te zoeken naar de juiste dikte, goede bussen/rubbers en fijne veren en dempers.

Al mijn GTV6-en werden altijd als eerste uitgerust met een iets dikkere stabi, andere dempers, castorrubbers vervangen en een tandje verlagen. Dit leverde altijd een zeer fijne voorkant op met veel minder duiken bij remmen, rustiger voorkant en preciezer in te sturen zonder een skateboard gevoel te hebben. Zoeken dus naar de juiste set-up
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten