Modificeren 222SR 2.8 24v

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Modificeren 222SR 2.8 24v

Berichtdoor Wietze » do 13 sep 2012, 12:26

April 2015 Zoals jullie kunnen zien is er vooruitgang, al diverse posts mbt de vooruitgang op de plaatsing van de ondersteunende koeling geplaatst. Best nog wel wat gepuzzel. Echter het resultaat mag er zijn. Nu straks testen of het brengt wat ik wil. De voortekenen zijn uitstekend.

We gaan weer een stapje toevoegen, Deze winter 2014 gaan we extra ondersteunende koeling achter bij de difuser aanleggen, In midden en hooggebergte werd de motor te warm zodat de airco uit moest en de verwarming ter ondersteuning van de radiateur aanmoest.
Dat is niet fijn als het buiten 30 graden is. plaatjes van de installatie volgen, we gaan naar voorbeeld van Charles aan de slag.(pagina 13)

We zijn weer een stapje verder.
Zoals eerder aangegeven zijn de remmen voor, het voor sub frame voor en de achterbrug eerder dit jaar aangepast.(2013)

Nu is de versnellingsbak vervangen door de versere 5 getrag die via Jasper is betrokken en het 3,7 dif is vervangen door een korter exemplaar 3,31.
maakt een wereld van verschil.

Zo nu en dan ben ik ook even kwijt wat er zoal aan de auto is gewijzigd. Daartoe een resume.(foto's volgen)
Oorspronkelijk praten we over een 222SR met ZF automaat en een 2,8 18v motor.

Wat is er anders??

-Motor is nu een 2,8 24 v met nieuwe koppen en vers gereviseerde turbo's
-5 bak handgeschakelde getrag nu met een Ghibli 2 sachs koppelingsplaat ipv de oorspronklelijke AP plaat. Daartoe is de schakelvork ed van een 6 bak gebruikt voor ombouw.
-oliekoeler op het differentieel
-3 rij rood koperen radiateur met zwaardere ventilatoren
-differentieel 3.77 vervangen door 3.31(vers gereviceerd)
-oliekoeler tussen de intercoolers tbv de stuurbekrachtiging, ook de pomp is vervangen
-op de achterbrug een stabilisator van de ghibli 2 gemonteerd(1e serie anders past het niet) zie pagina 7
-voor subframe modificatie tbv reactie stangen(pagina 7). 26-04-13 carter beschermer aangebracht
-voor Shamal remmen gemonteerd. 26-04-13 Nieuwe hoofdremcilinder gemonteerd
-skirts van een 1e serie 224 ipv wat erop zat(vind ik mooier)
-16 inch wielen ipv 15 inch voor 7J en achter 8J, banden op 50 ivm het nemen van verkeersdrempels. 26-04-13 wielen terug van Wheeltrim. zien er weer als nieuw uit(pagina 9)
-airco omgebouwd naar R134A 26-4-13 bediening paneel airco door dat van een Ghibli vervangen nu dus storingsvrij(pagina 10)

6 jaar geleden geheel overgespoten. Maar ja een NL auto blijft werken. Daartoe vorig jaar de linker en rechterzijde nogmaals aan de beurt. Bestuurdersportier was niet meer te redden dus daar zit een ander in. Het andere portier is een nieuwe onderkant in geplaatst(plm 30cm vanaf de onderkant) Toen de slijptol op het bubbeltje op het achterscherm werd gezet bleek dat onderhuids de halve rand aan de beurt was. Daar zit nu dus ook een ander stuk in.

Al met al werk dat over de laatste 8 jaar werd verdeeld. In die tijd ruim 40.000 km gereden zonder dat ik 1x aan de kant heb gestaan omdat de auto niet meer wilde........... houdenzo!!! Thumbsup5 .

informatie over pop off valves wordt ook ingewonnen.............
04-05-2013 De Pop Off valves zijn geplaatst. Niet te geloven dat die paar honderd euro zo veel uit kunnen maken!!
Eigenlijk schandalig dat dit nooit een fabrieks modificatie is geweest.(zie pag 9 en 10 van dit topic voor foto's)

Wat komt er nog??
in de planning zitten camber platen voor boven op de veerpoten zodat we met de wielvlucht kunnen schuiven.(veren zelf staan al in bestelling) Gedacht wordt aan 1graad naar binnen. (september 2013 platen voor en achter aangebracht ter verhoging van de auto zie pagina 12)
10-10-14 geen camber platen doch camberbouten geworden 2mm per draagarm blijkt genoeg!!!

Dat is natuurlijk zonder de verrassingen die altijd blijven komen.

Je kunt overigens steeds beter voelen dat de onderdelen op beginnen te raken. Toen ik 3 jaar geleden een nieuwe verdeelkap en rotor nodig had was het al knap moeilijk om die te pakken te krijgen. De verkopers weten wat ze hebben en dat was in de beprijzing te merken madster

Overigens is er ook al vrij veel vervangen het blijft een 24 jaar oude auto
plaat met versnellingspookhoes(dank aan Jeroen hij had nog 1 nieuw in de verpakking!!!)
alle halogeen door gele lampen vervangen(via internet uit Taiwan)
luchtfilterhuis(na een binnenbrandje zie foto's pagina 10)
stuurbekrachtigingspomp
aircopomp en ventilator in het dashboard
beide voorstoelen (dank aan Iginio) ex Marcel dacht ik
beide buitenspiegels(dank aan Conrad) kwamen van racing van Feiko dacht ik
achterruit rubbers
voorruit
raammechanismes links en rechts en het linker voorraam(de metalen opsluiting was compleet verroest)
portier lampjes die rode dingen die je ziet als de portier openstaat ook links en rechts
subframe voor(origineel had een tik gehad)
motorrubbers ivm het plaatsen van de handbak
klein sierlijstwerk via Koen
het oorspronkelijk alarm door een gemini vervangen(dat doet het wel correct)
bump stops voorveren
gasveren motorkap en kofferklep
clignoteurs L en R
14-05-13 de radio cassette afspeler vervangen door een digitale radio. 18-05-13 vandaag de voor luidsprekers vervangen.(pagina 10)
11-2014 extra koeling aanleggen zodat de motor temperatuur in de hand te houden is gaat deze winter gebeuren

en wat ik allemaal nog ben vergeten. Zal het tzt wel erbij zetten
Laatst bijgewerkt door Wietze op zo 05 apr 2015, 22:34, in totaal 35 keer bewerkt.
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Re: Modificeren 222SR 2.8 24v

Berichtdoor stijn » do 13 sep 2012, 12:33

Wietze schreef:informatie over pop off valves wordt ook ingewonnen.............

Heb ik heb ik heb ik Happy5

Voor info zie Arjan blush1
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Wietze » do 13 sep 2012, 13:26

Stijn,

Welk draadje?? kan 't niet vinden huh???????
Wietze
Donateur

Berichtdoor stijn » do 13 sep 2012, 13:34

Ik bedoel dat Arjan je hier denk ik meer info over kan geven. Je kent mijn technische *kuch* bekwaamheden immers, anders had ik je graag geholpen hiermee.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor jgkort » do 13 sep 2012, 17:48

Goed bezig Wietze! Ik heb ergens gelezen trouwens dat de verdelerkap identiek is aan die van de Alfa 75, klopt dit? (Vroeg hij met enig eigenbelang... :) ) Zijn wellicht iets gemakkelijker te vinden...
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor Wietze » do 13 sep 2012, 20:01

Ik vrees van niet. De verdeler die wij nodig hebben heeft twee verdiepingen. 1 voor de linker en1 voor de rechter cylinderbank. Geldt ook voor de rotor. Heb je er 1 nodig dan zou ik maar gaan zoeken......
Wietze
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » do 13 sep 2012, 20:12

Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor jgkort » do 13 sep 2012, 20:28

Ik heb'm momenteel nog niet nodig, maar lijkt me handig om te weten waar je'm vandaan haalt als-ie stuk gaat (en dat gaat-ie zeker een keer, lijkt me) Ik ben een beetje een hamsteraar soms...
@Cassiopeia: Goeie tip! inderdaad, hij staat er bij, voor EUR 289 (bieden begint bij - )
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
jgkort

Berichtdoor Wietze » do 13 sep 2012, 20:49

cassiopeia schreef:Staat hier niets bij huh???????

http://members.ebay.com/ebaymotors/ws/e ... =ebersoldt

Ja dat is wel de richting die ik op wil. Techno(Wouter) komt ook met wat oplossingen!!
Wietze
Donateur

Berichtdoor Logout » do 13 sep 2012, 21:37

Is er in de VS geen partij die de verdelerkappen en rotors voor de Maserati's met injectiemotor zelf ergens laat maken? Enige tijd geleden werden deze spullen op eBay aangeboden, maar ik weet niet of ze er op dit moment nog steeds op staan. Van de kwaliteit van deze dingen is mij helaas niets bekend. Maar aan de andere kant: de originele verdelerkapper vertoonden regelmatig al defecten als ze uit de verpakking kwamen (haarscheurtjes, etc.) dus veel slechter dan origineel kan het bijna niet worden.

De verdelerkap van de oude Biturbo's met carburateurs begint ook al zeldzaam te worden heb ik een tijdje geleden eens gehoord. Dit type verdelerkap is uniek voor Maserati volgens mij, maar de bijbehorende rotor zit dacht ik ook op bepalde versies van de Fiat Ritmo en de Alfetta.
Logout

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo