Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Logout » do 27 sep 2012, 18:22

Nadat ik gisteren bezig geweest ben met het Check Engine verhaal op de QP 2.8 automaat heb ik vandaag weer een 'amazing discovery' te melden. Aangezien mijn Ghibli 2.0 uit 1993 naar mijn idee ook al sinds aanschaf niet helemaal top loopt ben ik daar vanavond eens mee aan de slag gegaan. De conclusie was onthutsend...

Omdat ik wist dat de latere Biturbo's (2e generatie 2.24v/4.24v/Spyder, Racing, Shamal en Ghibli MY'92) ook een Check Engine lamp hebben en ik bij mijn Ghibli, in tegenstelling tot de Quattroporte, deze lamp nog nooit aan had gezien heb ik de tellerbak eens verwijderd. En, zoals ik al verwachte, trof ik in de twee lampposities achter de Check Engine indicator in het ene gat een witte dummy fitting aan en in het andere gat...niets! Dus heb ik in de lege fitting gelijk maar eens een lampje geprikt. En, wederom zoals verwacht, gaat de Check Engine lamp prompt aan nadat de motor een paar minuten stationair had gelopen.

Mijn theorie: Ergens in het verre verleden heeft een handige eigenaar of verkoper het lampje verwijderd omdat de zeer prominent aanwezige Check Engine lamp uit moest. Op basis van mijn recente ervaringen met de QP gok ik op een kapotte lambdasensor (mede omdat CE pas na enkele minuten verschijnt). Waarschijnlijjk loopt mijn auto al jaren in de noodloop of loopt hij verre van optimaal omdat een van de sensoren foutieve waardes doorgeeft aan de ECU.

Ik wil eenieder die een injectie Biturbo heeft die niet lekker loopt dan ook aanraden om als eerste eens de tellerbak eens los te halen en te controleren of er achter de Check Engine indicator tenminste 1 lampje zit en of dat lampje niet kapot is. Dit zorgt er in ieder geval voor dat problemen die een Check Engine conditie veroorzaken duidelijk zichtbaar zijn of worden, en daarna middels een Maserati Tester eenvoudig uitgelezen kunnen worden. Als een auto rottig loopt is het makkelijk om gelijk maar eens bougies, rotor, verdeelkap, bougiekabels, koelvloeistoftemperatuursensor, luchttemperatuursensor en de hele ratteplan te vervangen, maar dit heeft een navenant hoge reparatienota tot gevolg. Over het algemeen is bij een Check Engine waarschuwing vrij gemakkelijk vast te stellen in welk onderdeel of kabel(s) het probleem zit. Slechts in een beperkt aantal gevallen (bijvoorbeeld een kapotte ECU) zal de ECU een foutieve oorzaak signalleren.
Logout

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor cassiopeia » do 27 sep 2012, 23:23

Is jouw Maserati tester datzelfde knippercode kastje dat ik ook heb? (Maserati parts nr. 900025640)

http://www.ebay.de/itm/Motortester-MASE ... 58956b4fe5
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Logout » vr 28 sep 2012, 00:14

@Cassiopeia: Nee, die van mij is alleen geschikt voor de Ghibli MY'94, Ghibli GT, Ghibli Cup en Quattroporte IV. Mijn exemplaar heb ik via het italiaanse Maseratiforum aangeschaft en is een eigenbouw van een professionele kwaliteit. Omdat ik ook mijn Ghibli 1e serie uit wil kunnen lezen gaat er komend weekend vanuit Italie een originele Maserati Tester op de post naar mij. Die kan ze allemaal aan en moest gelukkig maar de helft kosten van het exemplaar dat Koch op eBay heeft staan.

Samen met de italiaanse bouwer van het eigenbouw exemplaar ben ik aan het uitzoeken of het ontwerp met een aantal kleine modificaties ook geschikt gemaakt kan worden voor de iets oudere modellen (v/a medio '91). Misschien dat ik binnenkort voor een heel interessante prijs exemplaren kan aanbieden aan MChat forumleden.
Logout

Berichtdoor yrrah » vr 28 sep 2012, 09:49

Biturbista schreef:@Cassiopeia: Nee, die van mij is alleen geschikt voor de Ghibli MY'94, Ghibli GT, Ghibli Cup en Quattroporte IV. Mijn exemplaar heb ik via het italiaanse Maseratiforum aangeschaft en is een eigenbouw van een professionele kwaliteit. Omdat ik ook mijn Ghibli 1e serie uit wil kunnen lezen gaat er komend weekend vanuit Italie een originele Maserati Tester op de post naar mij. Die kan ze allemaal aan en moest gelukkig maar de helft kosten van het exemplaar dat Koch op eBay heeft staan.

Samen met de italiaanse bouwer van het eigenbouw exemplaar ben ik aan het uitzoeken of het ontwerp met een aantal kleine modificaties ook geschikt gemaakt kan worden voor de iets oudere modellen (v/a medio '91). Misschien dat ik binnenkort voor een heel interessante prijs exemplaren kan aanbieden aan MChat forumleden.

Super E, kunnen we die 2 rooie ook testen, ben wel benieuwd waar mijn stoterige gedrag bij hoge toeren vandaan komt.
ghibli II 2.0 maserati red- verkocht
Mercedes G 350 turbo L
Pinarello FP quattro/ campagnolo
Alfa Romeo 166....Nero- verkocht
yrrah

Berichtdoor Giulia » vr 28 sep 2012, 09:51

[quote="yrrah]Super E, kunnen we die 2 rooie ook testen, ben wel benieuwd waar mijn stoterige gedrag bij hoge toeren vandaan komt.[/quote]

Dat zit hem meestal in de afstemming van de bougies. Bij de Biturbo's dienen ze nog wat krapper gezet te worden dan voorgeschreven. Mijn vorige 224's hadden hetzelfde euvel na indraaien van verse Iridium Denso bougies volgens de opgegeven waarde. Net even krapper zetten en de vonk doet zijn werk perfect.
Giulia
Donateur

Berichtdoor yrrah » vr 28 sep 2012, 10:05

Giulia schreef:[quote="yrrah]Super E, kunnen we die 2 rooie ook testen, ben wel benieuwd waar mijn stoterige gedrag bij hoge toeren vandaan komt.[/quote]

Dat zit hem meestal in de afstemming van de bougies. Bij de Biturbo's dienen ze nog wat krapper gezet te worden dan voorgeschreven. Mijn vorige 224's hadden hetzelfde euvel na indraaien van verse Iridium Denso bougies volgens de opgegeven waarde. Net even krapper zetten en de vonk doet zijn werk perfect.[/quote]

Ik heb de denso's al besteld, dus ook die krapper zetten dan wordt aangegeven? Hb nieuwe kabels aangebracht, al veel beter.
Kreeg advies ook een nieuwe verdelerkap aan te schaffen. Voor ik die €300 + uitgeef wil ik weten of dat de oorzaak is.
ghibli II 2.0 maserati red- verkocht
Mercedes G 350 turbo L
Pinarello FP quattro/ campagnolo
Alfa Romeo 166....Nero- verkocht
yrrah

Berichtdoor Giulia » vr 28 sep 2012, 10:12

Volgens mij staat 0.6 voorgeschreven. gaat in het begin goed maar na een paar honder kilometer gaat hij boven de 4000rpm inhouden en sputteren. Even met voelermaatje op 0.5 zetten
Giulia
Donateur

Berichtdoor stijn » vr 28 sep 2012, 14:09

En maandag krijg ik te horen of dat allemaal ook het geval in mijn 2.24 is. Ik heb er specifiek naar gevraagd daar naar te kijken.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Logout » za 29 sep 2012, 13:46

Ik heb vandaag weer iets interessants meegemaakt. De rode Ghibli gaf als oorzaak van de Check Engine aan dat er een probleem met de lambdasonde was. Auto op de krik en de lambdasonde uitgewisseld met die van een auto die goed liep toen het uitlaatsysteem er onder uitgehaald werd. Het was direct merkbaar dat de motor veel netter stationar liep. Bovendien leek de geur van het uitlaatgas anders te zijn (zou goed kunnen met een andere lucht-brandstofverhouding).

Een proefrit naar en over de ring van Amsterdam leerde dat hij rijdend ook veel beter liep. Voorheen was de auto erg 'bokkig' en had ik het idee dat het vermogen pas vrijkwam als je het gaspedaal helemaal vloerde. Nu haperde/bokte hij ineens niet meer, niet bij het optrekken bij een stoplicht en ook niet wanneer je bijvoorbeel de bebouwde kom constant 50km/uur prsobeert te rijden. Het vermogen komt nu tevens mooi en lineair vrij, met daarbij een duw van de turbo als je het gas stevig intrapt. Mijn conclusie was dan ook dat de lambdasonde die de afgelopen jaren gemonteerd was inderdaad niet (helemaal) in orde was. De emissietest bij de APK heeft hij trouwens nooit problemen mee gehad. Vreemd!

Helaas liet de Check Engine zich toch weer regelmatig zien,vaak voor slechts een paar seconden, maar verdween ook weer even abrupt bij bijvoorbeeld het loslaten van het gas. Tevens verschijnt Check Engine op een gegeven ogenblik als je de auto minutenlang statiornair laat lopen. Zou de lambdasonde die ik gemonteerd heb dan toch ook niet helemaal 100% zijn? Of zit het probleem in de bedrading (kabel met 3 aders), een van de stekkerverbindingen of misschien in de computer?

Ik ben blij dat de auto nu een stuk beter loopt maar voordat ik helemaal van CE af ben moet er kennelijk nog meer werk verzet worden...
Logout

Berichtdoor Logout » za 29 sep 2012, 21:07

Nog even een update op het Maserati Tester front: omdat de tester die ik heb liggen in zijn huidige vorm niet geschikt is voor de Ghibli 1e serie (deze heeft een compleet andere configuratie qua motormanagement dan de Ghibli MY'94/GT/Cup en QP IV), heb ik vandaag zelf maar een prototype gebouwd waarmee de storingscodes van mijn rode Ghibli wel uit te lezen zijn.

Verder heb ik met het nodige zoekwerk uit kunnen vinden op welke wijze de storingscodes van de Shamal en QP IV Ottocilindri uitgelezen moeten worden. De volgende stap in dit proces is het bouwen van een eigen tester waarmee de storingen van alle V6 en V8 Biturbo Maserati's van eind jaren '80 tot eind jaren '90 uit te lezen en, waar nodig, te resetten zijn.
Logout

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo