Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor yrrah » zo 30 sep 2012, 00:36

Biturbista schreef:Nog even een update op het Maserati Tester front: omdat de tester die ik heb liggen in zijn huidige vorm niet geschikt is voor de Ghibli 1e serie (deze heeft een compleet andere configuratie qua motormanagement dan de Ghibli MY'94/GT/Cup en QP IV), heb ik vandaag zelf maar een prototype gebouwd waarmee de storingscodes van mijn rode Ghibli wel uit te lezen zijn.

Verder heb ik met het nodige zoekwerk uit kunnen vinden op welke wijze de storingscodes van de Shamal en QP IV Ottocilindri uitgelezen moeten worden. De volgende stap in dit proces is het bouwen van een eigen tester waarmee de storingen van alle V6 en V8 Biturbo Maserati's van eind jaren '80 tot eind jaren '90 uit te lezen en, waar nodig, te resetten zijn.


Super, nieuw vak?
ghibli II 2.0 maserati red- verkocht
Mercedes G 350 turbo L
Pinarello FP quattro/ campagnolo
Alfa Romeo 166....Nero- verkocht
yrrah
 
Berichten: 525
Geregistreerd: wo 28 sep 2011, 13:31
Woonplaats: amsterdam

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Vince » zo 30 sep 2012, 10:36

Wow. Just wow.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Logout » zo 30 sep 2012, 11:02

@Yrrah: Nee, dat niet. Maar het lijkt mijwel zo handig om allerhande storingen zelf uit te kunnen lezen en op te lossen.

Mijn opmerking m.b.t. het beginnen met te controleren of het Check Engine lampje nog wel aanwezig is kwam voort uit het feit dat veel specialisten bij 'performance' gerelateeerde problemen standaard beginnen met het vervangen van bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap. Je bent dan al gauw een 600 Euro armer en hebt geen enkele garantie dat het probleem dan ook over is. Misschien heeft de auto al tijden een storing maar weet de eigenaar daar niet van omdat het CE lampje ooit eens verwijderd is.

Verder is mijn vermoeden dat niet goed meer functionerende sensoren, met name die voor de koelvloestoftemperatuur, luchttemperatuur en absolute druk, maar ook de lambdasonde in veel meer gevallen de oorzaak van dit soort problemen zijn. Heel vaak zal de ECU geen Check Engine geven omdat de waardes die de betroffen sensor gerapporteerd worden nog binnen de door de computer gehanteerde limieten zijn (maar toch foutief zijn!).
Logout
 

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor yrrah » zo 30 sep 2012, 11:11

@biturbista, ik ben benieuwd naar je ervaringen met je ghibli.... Wellicht dezelfde oorzaken. Wel denso's besteld, nieuwe verdelerkap , inmiddels zeldzaam en duur, doe ik pas als ik echt weet dat dat de oorzaak is. Zoals je weet zijn de bougiekabels net vervangen.

Ghibli loopt inmiddels wel al veel beter. Koppeling nu ook goed. Deze week HID lampen inbouwen , ben benieuwd.
ghibli II 2.0 maserati red- verkocht
Mercedes G 350 turbo L
Pinarello FP quattro/ campagnolo
Alfa Romeo 166....Nero- verkocht
yrrah
 
Berichten: 525
Geregistreerd: wo 28 sep 2011, 13:31
Woonplaats: amsterdam

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor jgkort » zo 30 sep 2012, 12:38

@ Biturbista: goed bezig zeg! Vraag: denk je dat de tester die je gaat ontwikkelen ook bruikbaar zal zijn / te maken is voor een 2.0l 18 kleps injectiemotor? Zo ja, dan houd ik me van harte aanbevolen voor het schema en de onderdelenlijst!
420 (S)i nov. '86
Busabonnement
Avatar gebruiker
jgkort
 
Berichten: 96
Geregistreerd: di 27 sep 2011, 18:35

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Nonnino » ma 15 okt 2012, 07:21

Beste Maserati-fans, ik ben nieuw op het forum maar heb mijn Ghibli 2.0 bijna een jaar. De Check-Engine lampje is inderdaad dat stoterig rijden op hogere toeren en verder zoals door jullie beschreven.. Nu, ik heb een 2-de Ghibli aangeschaft,(goed gek maar ja) de 2.8 v6, deze is van 1994 dus een jaar jonger dan de 2liter. Identieke stoterig gedrag.. Er moet inderdaad volgens een Maserati specialist de Lambda sonde vervangen worden. Waar kan ik een vinden en is die van de 2.0 hetzelfde als die van de 2.8 ??? De M-Specialist wilt me een occasie l-sonde verkopen aan 350€ en volgens iemand anders kan je daar een standaard L-sonde plaatsen nieuw aan 200€.!!
Wie kan mij raad geven?
Vriendelijke groet Tony uit België .
Nonnino
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo 14 okt 2012, 18:57
Woonplaats: Leuven België

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Techno » ma 15 okt 2012, 08:16

Teveel geld. Ik meen dat het de NGK N5TK is, (was, bestaat niet meer....) ik zoek het nog even uit.
Laatst bijgewerkt door Techno op ma 15 okt 2012, 21:32, in totaal 1 keer bewerkt.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Logout » ma 15 okt 2012, 19:28

De lambdasonde die Maserati monteerde in de Ghibli en Quattroporte is ook gemonteerd in de Range Rover V8 met 3.5 en 3.9 motor zo rond eind jaren '80 / begin jaren '90. Het is een lambdasensor met een dikke ronde stekker met drie aansluitingen. Hieronder een foto van het juiste type:

Lambda_sensor_Range_Rover_ERR6729.jpg


En voor de twijfelaars hier een plaatje van de stekker:

ERR6729_pinout.jpg


Een aftermarket versie zou op internet niet meer dan zo'n 70-80 Euro mogen kosten.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Logout op ma 15 okt 2012, 19:58, in totaal 3 keer bewerkt.
Logout
 

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Techno » ma 15 okt 2012, 19:41

Eens, alleen heb ik hem nog niet zo goedkoop kunnen vinden. Wel rond €250..... Er zijn mensen met meer tijd, die kunnen hem vast goedkoper vinden...... Thumbsup5
Laatst bijgewerkt door Techno op ma 15 okt 2012, 21:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Wat te doen wanneer een injectie Biturbo niet goed loopt

Berichtdoor Logout » ma 15 okt 2012, 19:50

Techno schreef:Eens, alleen heb ik hem nog niet zo goedkoop kunnen vinden. Wel rond €250.....


@Techno: Ik had gedacht dat jij de weg wel zou kennen. Zoeken met Google op de trefwoorden 'Rover ERR6729' of 'Range Rover 3 wire lambda sensor' / 'Range Rover 3 wire oxygen sensor' zouden je rechtstreeks naar het betreffende produkt moeten leiden.

Hier een link naar de goedkoopste aanbieder die ik zo 1-2-3 kon vinden:
http://www.ebay.co.uk/itm/271075037486

Qua prijs klopt dat aardig met wat ik had aangegeven.
Logout
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten