Ghibli differentieel

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Ghibli differentieel

Berichtdoor Sam » do 11 okt 2012, 11:31

Het differentieel van mijn Ghibli uit 93 (1e serie dus) met 87.000 op de teller begint een beetje slijtageverschijnselen te tonen, dacht zelf dat hij iets langer mee zou kunnen.

Begon met wat oliedruppels op de garagevloer, vervolgens de Maserati naar mijn garagist gebracht om dit te verhelpen. Bleek de voorste keerring lek/beschadigd te zijn, oorzaak: de afgebrokkelde ijzerdeeltjes in de diff-olie afkomstig van de tandwielen..slijtage dus. Alle olie eruit, schoongemaakt, nieuwe keerring, nieuw olie, maar helaas druppelt het nog steeds en het lijkt ook alsof het diff meer geluid maakt dan voorheen (geklonk etc., dat was er altijd wel bij de schakelmomenten maar nu lijkt het nog meer aanwezig, kan ook tussen de oren zitten).

Hij kan nog wel even mee zei mijn garagist maar begin vast te sparen voor een nieuwe diff. was zijn advies.

Nu zou ik ook kunnen kiezen voor revisie maar dan zullen er toch bepaalde onderdelen vervangen moeten worden(denk ik) waarbij de vraag is of het niet beter (of financieel aantrekkelijker) is een nieuwe te bestellen. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Het sterkere diff. van de Ghibli GT is m.i. geen optie aangezien de ophanging / bevestiging compleet anders is dan bij de 1e serie.
Wie heeft raad ?
Maserati Ghibli 2.0 1993
Mercedes 300TE Sportline 1991
Lancia Phedra 3.0 V6 Emblema 2003
Avatar gebruiker
Sam
 
Berichten: 35
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 12:56
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Michele » do 11 okt 2012, 11:34

Meestal komt het kloinkende geluid bij gangwissel / schakelen door speling op de bussen bij het diff en niet door het diff zelf. Maar als je afbrokkelende tanden hebt is het wel nuttig om sowieso een nieuw dif te gaan zoeken, want anders trek je vandaag of morgen een keer op bij het stoplicht e dan hoor je een groot gerammel en liggen je tanden onderin...
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Danny » do 11 okt 2012, 12:04

Michele schreef:door speling op de bussen bij het diff


En, zijn die te bestellen (of na te maken) en apart te vervangen?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Michele » do 11 okt 2012, 13:30

Je kunt ze vervangen of opnieuw lijmen met loctite, voor de juiste procedure even Techno vragen of een bezoekje brengen aan Jorrit van Forza in Noordwijkerhout. Ik heb het ook gehad met de 222 en toen is de bus opnieuw gelijmd. De 2.24v heeft er nu hel licht last van dus is ie volgend jaar aan de beurt tijdens groot onderhoud.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Sam » do 11 okt 2012, 14:01

Michele, klopt het zijn twee verschillende zaken, dat mbt. de speling in de bussen is mij bekend, hier op het forum gelezen, ik heb het zo een beetje gelaten (zo erg was het bij mij niet).

Maar goed dat met het lekkend differentieel en afgesleten ijzer van de tandjes in de olie is even wat anders, daarom vroeg ik mij af of er hier iemand op het forum ervaring mee had.

Las laatst een tijdschrift waarin stond dat het stuurhuis bij 80.000 km het begeeft en het differentieel bij 100.000 (gemiddeld genomen dan), stuurhuis heb ik onlangs gehad, dacht daardoor nog even voort te kunnen met het diff. maar helaas.
Maserati Ghibli 2.0 1993
Mercedes 300TE Sportline 1991
Lancia Phedra 3.0 V6 Emblema 2003
Avatar gebruiker
Sam
 
Berichten: 35
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 12:56
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Michele » do 11 okt 2012, 14:52

Sam schreef:Las laatst een tijdschrift waarin stond dat het stuurhuis bij 80.000 km het begeeft en het differentieel bij 100.000 (gemiddeld genomen dan), stuurhuis heb ik onlangs gehad, dacht daardoor nog even voort te kunnen met het diff. maar helaas.

Hm, weet niet welk blad dat was, maar vermoedelijk zijn interpretaties van de eigenaar danwel de schrijver voor feit aangenomen. Dat zijn namelijk cijfers die wel erg negatief zijn, doorgaans kan je er langer mee doen ***afkloppen***. Het hangt er meer vanaf hoe er met de auto omgegaan is dan wat de technische levensduur is van diff en stuurhuis. Als de vorige eigenaar (eigenaren?) altijd stevig op het pedaal is gaan staan bij het stoplicht gaat de boel sneller stuk dan bij normaal gebruik. Maar het klopt wel dat het diff ten opzichte van het vermogen wat onderbemeten is. Geldt overigens voor de meeste Biturbo's.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Wietze » do 11 okt 2012, 15:16

Als ik het wel heb zit onder jou koets een Ranger differentieel. Die dingen zijn door een specialist vrij goed te reviseren. Onder mijn 222 is vorige maand ook een vers gereviceerd diff gezet.(3.31) Geen enkel geluid meer en een mooie strakke aandrijflijn.(immers ook een verse 5 getrag via Jasper verkregen)
Het spaarvarken vindt een dergelijke aktie minder leuk. Revisie rond € 800 mits de basis nog gezond is. Is dat niet het geval en er moet een occasion diff worden gezocht(dat reviceren) reken dan met arbeid op een ruime verdubbeling van het bovenstaande.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Sam » do 11 okt 2012, 20:32

Klopt Wietze het betreft een Ranger, ik zie op Eurospares een diff met 3.77 en een 3.71, weet jij het verschil ? ze schijnen nl. allebei onder een Ghibli (non ABS) te passen. Naast de revisie van het differentieel zelf (als ik daarvoor zou kiezen 800 euro is te overzien) vroeg ik me af of er nog aanvullende onderdelen vervangen moeten worden (lagers/stangen en dergelijke) die dus verbonden zijn met het nieuwe of gereviseerde diff, deze kunnen de totale kosten weer aanzienlijk verhogen.
Maserati Ghibli 2.0 1993
Mercedes 300TE Sportline 1991
Lancia Phedra 3.0 V6 Emblema 2003
Avatar gebruiker
Sam
 
Berichten: 35
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 12:56
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Wietze » vr 12 okt 2012, 09:08

Het getal is de reductiewaarde, hoe hoger het getal hoe meer omwentelingen, toeren de motor moet maken voordat het geweld op de weg komt. Op je diff zit een plaatje waarop 1 van deze waarden staat gestempeld. Dit plaatje zit bijna altijd aan de achterkant aan de zijkant vastgebout. In geval het een 3.7 is kan wellicht mijn oude diff dat nu bij Jorit in de aanbieding is(heb ik ingeruild) worden opgeknapt. De vertanding was nog prima alleen de lagers maakten herrie(en ik wilde een kortere reductie)
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Ghibli differentieel

Berichtdoor Sam » ma 15 okt 2012, 08:38

Duidelijk, ik zal vanavond eens kijken welk getal er bij mij opstaat. Ik ga nog wel eventjes doorrijden met mijn huidige diff want op zich gaat dat nog prima. Dus zal ergens in de zomer volgend jaar moeten gebeuren.
Maserati Ghibli 2.0 1993
Mercedes 300TE Sportline 1991
Lancia Phedra 3.0 V6 Emblema 2003
Avatar gebruiker
Sam
 
Berichten: 35
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 12:56
Woonplaats: Heerhugowaard

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten