Turbo druk 2.24V

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Turbo druk 2.24V

Berichtdoor iltridente » di 16 okt 2012, 19:54

Hallo,

Hoop dat iemand mij wat extra info kan geven ivm de turbo druk op een 2.24.
Ik krijg namelijk de turbo druk niet hoger dan 400gr daar ik hem vroeger makkelijk regelbaar tot 1kg en meer kon zetten.

Ik dacht me te herinneren dat men standaard op 600gr druk werkt.

De selonoid heb ik al nagezien,deze is het probleem niet....de 2 turbo's hangen uiteraard met een T stuk vast aan elkaars actuator en gaan eveneens naar de selonoid,deze darm is gemarkeerd met opdruk W (wastegate).

De 2e darm gaat naar het luchtfilter in de originele toestand dus.....

De 3e darm en daar zit ik met de grote vraag komt van het motorblok links achter de metalen beschermkap achter de distributieriem.....voor zover ik kan zien daar ik eigenlijk de beschermkap moet verwijderen voor zekerheid. Deze darm is gemarkeerd met C.....nergens een spoor van terug te vinden in het service manual waarvoor die C staat en of deze darm onderdruk zet.

Motor stationair laten draaien doet deze darm NIETS en dat klopt volgens mij niet.

Het hele turbo gebeuren word aldus door onderdruk opgebouwd dacht ik ?

De grote vraag : Wat doet de darm met markering C die naar de selonoid gaat,deze is mijn probleem.....waar / hoe is deze aangesloten op het motorblok ?

Alvast bedankt !
iltridente

Re: Turbo druk 2.24V

Berichtdoor Marten » wo 17 okt 2012, 20:30

Ook al snap ik niks van het bovenstaande verhaal, hoe heb je de turbodruk gemeten? Heb je niet gewoon een lekkage (bv intercooler, slangen, aansluitingen) en heb je, als je twijfelt aan de turbo's al een stall-speed test gedaan (waste gate slang los, in 3e of 4e versnelling rijden, linkervoet op de rem terwijl je gas geeft met een drukmeter op je inlaatspruitstuk) dan weet je meteen of je turbo's nog genoeg druk leveren (onder voorbehoud dat je dus geen lekkages hebt)
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Keer terug naar Bi Turbo