Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor PeterM » di 23 okt 2012, 19:27

Ik zit met het volgende. In mijn QPIV moest de radiator worden vervangen, vanwege corrosie en beschadigingen. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt en bij de revisie een "extra" rij laten toevoegen, zodat de koelcapaciteit 50% groter is geworden . Dit om de typische koelingsproblemen in de zomer te voorkomen. Grotere radiator is meer koelend vermogen is betere temperatuurbeheersing / meer koelend vermogen om hoge motor temperaturen te lijf te gaan.

Momenteel wordt de auto ingereden. Bij de huidige buitentemperaturen (16-18 graden) komt het koelwater bij 130 op de snelweg niet boven de 60 à 70 graden. De hamvraag: kan dit liggen aan de vergrote radiator, of is het wat anders? Bijvoorbeeld een thermostaat die niet goed werkt?
Ik herinner mij diverse 3200GT piloten (Danny, Emilio, Peter-Jan) die hetzelfde hadden bij de 3200GT. In de winter werd het koelwater niet warm genoeg. Als ik mij goed herinner was het steeds de thermostaat die niet goed werkte.

De vraag is dus: hoe werkt het koelsysteem van de QPIV?
Wat ik inmiddels weet over de normale gang van zaken: de thermostaat zet een klep naar de radiator open of dicht, zodat-ie al dan niet meedoet / wel of niet het koelwater koelt. Dat zou betekenen dat het altijd aan de thermostaat ligt als de motor niet warm genoeg wordt. Heeft enige logica, want als de radiator bepalend is zal een gewone QP (met een normale radiator) bij een andere lagere temperatuur doen ( laten we zeggen 0 graden), wat mijn auto nu doet bij 18 graden.

Duidelijk dus... tenzij het koelsysteem niet alleen werkt met die aan/uit klep van de thermostaat maar er ook ok nog andere dingen spelen. Ik noem maar wat- een bypass is naar de radiator zodat-ie altijd een beetje meedoet, ongeacht de stand van de thermostaat. Of dat bij het rijden de thermostaat vanzelf een beetje open gaat om de radiator altijd in het spel te betrekken, ongeacht de werkelijke motortemperatuur.

Graag jullie reactie. Ligt het aan de radiator of de thermostaat? Hoe werkt het koelsysteem in een QPIV?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Danny » di 23 okt 2012, 21:18

De basiskennis die ik heb over de radiator in een 3200 (en die is mi identiek aan een QP en volgens mij aan vrijwel elke andere auto) is als volgt:

De koeling bestaat uit 2 lussen zoals in het getal 8. Er is niet zoiets als het koelsysteem dat werkt of niet: bij een goed functionerende techniek functioneert de onderste koelingslus altijd. Die pompt rond en blijft rondpompen en die zorgt er o.a. ook voor dat je kachel lekker warm wordt (de kachelradiateur zit ook in deze onderste lus).

De bovenste lus (waarin de radiateur zit) gaat pas meedoen zodra de thermostaat open gaat. Pas dan stroomt de koelvloeistof door de radiateur. De thermostaat is derhalve de "gatekeeper" van de bovenste lus. M.a.w.: isse simple

Conclusie is mi dan ook dat bij een te lage continue temperatuur altijd eerst naar de thermostaat gekeken moet worden. De kans is groot dat ie op een kier staat en niet helemaal meer goed afsluit. Hij laat de bovenste lus meedoen/meekoelen terwijl dat niet zou moeten omdat de motor nog helemaal niet op temperatuur is.

Thermostaat bij Franco slechts 70 euro oid dus daar loop je ook niet op leeg. Gewoon vervangen dat ding en dan kijken hoe het gaat. Als het niet aan de thermostaat ligt bouw je de oude weer terug (15 min werk) en leg je de nwe op voorraad. Zal heel binnenkort toch wel weer van pas komen.

Succes!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 23 okt 2012, 22:24

+1
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 24 okt 2012, 09:48

Ja, dat dacht ik dus ook. Toch nog de volgende vraag.

Maserati schijnt weer een eigen oplossing te hebben. Een thermostaat met drie uitgangen. Het onderste deel van radiator zit altijd in het circulatie circuit, ook tijdens het opwarmen van de motor. Als de motor voldoende is opgewarmd schakelt de klep de verbinding onderlangs dicht en de verbinding bovenlangs open en gaat de hele radiator meedoen. Zou de verbinding onderlangs in combinatie met de extra hoeveelheid koelvloeistof ervoor kunnen zorgen dat het opwarmen trager gaat of helemaal niet meer?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 24 okt 2012, 09:54

PeterM schreef: Het onderste deel van radiator zit altijd in het circulatie circuit, ook tijdens het opwarmen van de motor.

Dat wist ik niet en het klinkt ook niet echt logisch. Hoe kom je aan deze informatie?
Danny
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 24 okt 2012, 10:49

Doorgekregen van Gijs. Hij is er mee bezig en heeft zojuist de thermostaat gecheckt. Volgens hem werkt-ie goed.
Begrijp uit de data van Eurospares dat de thermostaat opengaat op 71 graden. Volgens de water temperatuurmeter en de olietemperatuur-meter was dat precies de temperatuur die werd bereikt ca 70 graden.
Zou het kunnen dat iedereen gelijk heeft? Thermostaat flippert open en dicht rond de 71 graden. Zodra die opengaat koelt-ie meteen terug naar 70 graden en sluit weer.
Dan is de vraag: is 70 graden een gezonde motortemperatuur?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 24 okt 2012, 10:58

Voor een turbomotor volgens mij wel. De basistemperatuur moet daar lager zijn dan bij een atmosferische motor omdat de werking van de turbo de temperatuur een stuk verhoogt.

Er zijn hier al diverse verhalen geweest over mogelijk defecte thermostaten en temperatuurmeters en wat de ideale bedrijfstemperatuur zou zijn bij de V8 turbo.
Ook mijn thermostaat bleek defect te zijn: kwam onder normale omstandigheden niet boven de 40 tot 50 graden. Nu, na vervanging ook rond de 70. Niets aan de hand, dus.

Net als van de bobine's, is ook de kwaliteit van de thermostaten uiterst matig. Ze raken bovengemiddeld vaak defect. Gelukkig blijven ze bij een defect wèl openstaan.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Logout » wo 24 okt 2012, 17:36

cassiopeia schreef:Ook mijn thermostaat bleek defect te zijn: kwam onder normale omstandigheden niet boven de 40 tot 50 graden. Nu, na vervanging ook rond de 70. Niets aan de hand, dus.

Was bij mijn 3200GT afgelopen herfst ook het geval. De verwarming deed het trouwens nog wel, maar als je deze aanzette zakte de motortemperatuur nog verder omdat je dan een extra koelkring openzet (nl. die in het interieur).

cassiopeia schreef:Net als van de bobine's, is ook de kwaliteit van de thermostaten uiterst matig. Ze raken bovengemiddeld vaak defect. Gelukkig blijven ze bij een defect wèl openstaan.

Helemaal mee eens, maar bij Alfa Romeo is dat al niet anders. Met name die in de 147 en 156 kon je zo'n beetje standaard om de twee jaar vervangen.
Logout

Berichtdoor Dennis » wo 24 okt 2012, 19:18

Rond de 70 open en dicht bij 71 graden; zit hier niet een hysterese in wat ervoor zorgt dat er een breder temp bereik inzit?
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis

Berichtdoor Danny » wo 24 okt 2012, 20:45

PeterM schreef:Doorgekregen van Gijs. Hij is er mee bezig en heeft zojuist de thermostaat gecheckt. Volgens hem werkt-ie goed.
Begrijp uit de data van Eurospares dat de thermostaat opengaat op 71 graden. Volgens de water temperatuurmeter en de olietemperatuur-meter was dat precies de temperatuur die werd bereikt ca 70 graden.
Zou het kunnen dat iedereen gelijk heeft? Thermostaat flippert open en dicht rond de 71 graden. Zodra die opengaat koelt-ie meteen terug naar 70 graden en sluit weer.
Dan is de vraag: is 70 graden een gezonde motortemperatuur?

Ik heb volgens de factuur met partnumber van Franco een QP evo thermostaat in mijn 3200 zitten en die geeft toch echt keurig continue 85 graden aan. Dus dat verhaal van Eurospares begrijp ik niet helemaal.

Eric, wat geeft jouw 3200 voor temperatuur aan na plaatsing van een nieuwe thermostaat?
Danny
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo