Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Boomerang » wo 24 okt 2012, 20:48

Volgens mij was die van PeterJan na vervanging ook dicht tegen de 90 graden, daarvoor 60 a 70.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 24 okt 2012, 21:54

De Shamal en de QP Otto hebben een andere thermostaat dan de QP EVO en de 3200GT (weer een verbetering ontdekt Thumbsup5 ).
Volgens de Eurospares data schakelt De Shamal / Otto thermostaat op 71 graden. Dat past in de Maserati traditie om een aanloop te nemen en de thermostaat veel eerder te laten open gaan dan normaal. Zo werkt het ook bij veel 6 cilinder bi-turbo's.
Wat de EVO 3200 thermostaat doet weet ik niet, als ik jullie reacties zie schakelt die bij een hogere temperatuur.
Op de plaatjes bij Eurospares zien de circuits waarin de thermostaten zijn opgenomen er verschillend uit en ik betwijfel of ze uitwisselbaar zijn. Plaats van de openingen ziet er in ieder geval anders uit. Iemand die dit weet?

Ik zou enorm geholpen zijn met een 85 graden thermostaat die uitwisselbaar is. Weet iemand de fabrikant van de Shamal / Otto thermostaat? Lancia? Alfa? Fiat?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Emilio » wo 24 okt 2012, 23:04

Toevallig heb ik net 2 weken geleden mijn thermostaat in de 3200GT opnieuw laten vervangen (2e keer vervangen dus).
Na de eerste vervanging zakte de koelwatertemp bij doorgaande en snelwegen nog steeds tot rond of onder de 70 graden bij zomerse temperaturen, in de winter nog lager.

Nu, na de 2e vervanging, blijft de koelwatertemperatuur wél netjes rond de 85 a 90 graden, dit bij stadsverkeer, op de NL-snelweg, en ook op de Autobahn bij 200km/u. Ik moet zeggen, dat voelt toch een stuk prettiger.
We hebben overigens ook even de connector van de koelwatertemperatuursensor losgehad , maar die zag er helemaal netjes uit.

En dat de thermostaat 3 aansluitingen heeft klopt, dit is normaal, ik zie niet hoe het anders zou moeten werken. Het ding werkt als een treinwissel zeg maar, 1 ingang, 2 uitgangen.
Verder is het bedoelde schakelgedrag van een thermostaat niet omschakelen tussen of "aan" of "uit", dat zou een wel zeer klapperende temperatuur geven. Het is juist de bedoeling, binnen een bepaald regelgebied, dat de thermostaat wat verder opengaat als de temperatuur een beetje hoger wordt, en weer wat verder dicht gaat al de temperatuur weer wat zakt, veel open gaat als de temperatuur veel stijgt etc.
(wat je "open"en "dicht" noemt, hangt er maar van af naar welk "spoor" je kijkt, kan je ook onderling verwisselen.)
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Logout » do 25 okt 2012, 22:33

Danny schreef:Eric, wat geeft jouw 3200 voor temperatuur aan na plaatsing van een nieuwe thermostaat?

Weet 't even niet zo uit mijn hoofd (ik rij teveel auto's op dit moment, noem het een luxeprobleem...). Ik dacht dat de koelvloeistoftemperatuur met een niet te zware rechtervoet zo om en nabij de 70 graden bijft steken. Althans dit is wat de meter in het dashboard aangeeft, maar 100% zekerheid dat die het goed doet hebben we natuurlijk niet. De enige manier om dit zonder twijfel vast te stellen is door de koelvloeistoftemperatuur een keer met een professioneel apparaat te meten.
Logout

Berichtdoor PeterM » vr 26 okt 2012, 13:23

OK, het rijden met 70 graden komt vaker voor, maar meestal is dan de thermostaat stuk. Hoe is het bij jullie: als de temperatuur zover zakt, gaat-ie dan ook extra brandstof verbuiken? Mijn auto ging op de choke lopen.

Verder was de thermostaat in mijn auto in orde, voorzover ik weet. Het was wel een 71 graden type, terwijl de EVO /3200GT thermostaat blijkbaar bij 80-85 graden opengaat. Zodra de thermostaat vervangen is lopen jullie auto's weer op die temperatuur.

We gaan een experiment doen: de 71 graden thermostaat vervangen door een 80-85 graden type en kijken wat er gebeurt. Naar verwachting zou de motor dan exact die temperatuur moeten krijgen. We zullen zien!
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » vr 26 okt 2012, 14:14

In mijn Evo zit, uiteraard, ook die Evo-thermostaat die jij nu noemt. Een splinternieuwe.
Bedrijfstemperatuur is nu rond 70 graden, behalve bij zwaardere belasting met gebruik turbo's (hogere snelheden, bergen). Dan pas loopt de temperatuur op naar tussen 80 en 90.
Tevoren, toen de thermostaat stuk was, was de bedrijfstemperatuur niet hoger dan 40 - 50 graden met hetzelfde verloop bij zwaardere belasting. Onnauwkeurigheid van de meter zou nog een bijkomende factor kunnen zijn.

Hij is nooit op de choke gaan lopen en een extra brandstofgebruik heb ik nooit vastgesteld, voor zover een verschil in verbruik überhaupt meetbaar is.
Zijn je bobine's er al?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 26 okt 2012, 14:48

Yep, en gemonteerd, hij loopt weer rond op 8 poten. Heeft het alleen nog een beetje koud...
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 26 okt 2012, 16:31

Gaat de goede kant op. applause

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Emilio » za 27 okt 2012, 13:16

Gisteravond was ik nog bij +2 graden met de 3200GT onderweg.
Laagste koelwatertemperatuur (na warmrijden) die ik gisteravond gezien heb was 80 graden.. echt héél wat anders dan bij de vorige - ook spiksplinternieuwe - thermostaat. Gewoon weer hetzelfde standaard-type enz.

Mijn conclusie is dat er een opmerkelijk grote variatie in de werking van spiksplinternieuwe thermostaten voor de 3200GT zit. (en de QPIV, is dezelfde toch). cursing
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 27 okt 2012, 17:34

Ik zou zo' n koud exemplaar wel eens voorzichtig willen open pellen.
Ik heb het gevoel dat sommige exemplaren nieuw al intern lekken.
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo