Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Vince » za 27 okt 2012, 18:07

Kwalijke zaak dan. Zo moeilijk is het niet om te controleren als fabrikant lijkt me.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor treets » za 27 okt 2012, 18:49

Je ziet ook nog wel eens dat, afhankelijk van regio waarin een auto verkocht wordt, een andere thermostaat wordt gemonteerd. Dat is dan dus een thermostaat die bij een andere temperatuur open gaat. Als dat ook voor de QP4 en/of 3200 het geval was dan kan dat zeker met importauto's het verschil verklaren.
Maar dit zou eenvoudig in een werkplaatshandboek terug te vinden moeten zijn.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Vince » za 27 okt 2012, 18:59

Bij de Ghibli was dat op zeker zo.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor PeterM » vr 02 nov 2012, 20:35

Op de EVO cq 3200 GT thermostaat staat een getal. Te vinden op de flens / afdekkking van de cilindervormige bus in het midden van het ding. Op de meeste thermostaten die ik heb gezien (inmiddels een stuk of vier) staat "70". Dat lijkt er toch heel sterk op dat het ding bij 70 graden opengaat. Iemand die het zeker weet?
Laatst bijgewerkt door PeterM op za 03 nov 2012, 10:47, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Logout » za 03 nov 2012, 00:43

Ik ben de afgelopen week een aantal keer met de 3200GT op pad geweest en ben erachter gekomen dat wat ik geschreven had in een van mijn eerdere posts niet klopte:

Als de boel netjes op temperatuur gekomen is geeft de meter in het dashboard een temperatuur van zo rond de 78 graden aan tijdens het rijden. Tijdens filerijden in de spits en stadsverkeer met regelmatige stops voor stoplichten komt hij tot net onder de 90 graden (een graad of 87-88 zou ik zeggen).
Logout
 

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor PeterM » di 06 nov 2012, 21:13

Motortemp komt op 75 graden graden op de snelweg. Olietemp op iets van 70 graden. Dit bij een 9 tot 10 graden lagere buitentemperaturen dan bij de vorige poging. Als het aan de radiator had gelegen had die de motor nog kouder moeten maken dan toen.
75 graden houd niet over en ik snap er niets van, maar begrijp dat het vaker voorkomt. Is niet lekker warm, maar ik laat het voorlopig zo, laat de radiator nu niet uitbouwen. Heb er twee goede reserve thermostaten aan over gehouden, daar kan ik een paar jaar mee vooruit Happy5 crybaby
Dan maar wat minder in de winter rijden. Was toch al geen goed plan, een Maser in de pekel hamersmiley. Toch?

Enfin, dan denk je dat het nu klaar is .... maar helaas.
Na het gasklephuis, de bobines, de koelwater-sensoren en de twijfels over de thermostaat hebben we nu één van de lambda's defect.... cursing

Het uitzoekwerk van Techno en Biturbista komt nu goed van pas, we gaan eens kijken of we zo'n Rover ding kunnen vinden. Wisten jullie dat Maserati in zowat alle bi-turbo's vanaf de 222 en de 2.24 via de Shamal tot en met de laatse Ghibli en QP EVO dezelfde lambda sensor heeft toegepast? Ik in ieder geval niet....
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor lqpl » di 06 nov 2012, 22:57

Weet je zeker dat de evo dezelfde had?


( lachebekkie )
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor PeterM » wo 07 nov 2012, 00:05

Ferrari zei het zelf: niks meer aan doen, die lambda Thumbsup5
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor Danny » wo 07 nov 2012, 09:20

Biturbista schreef:Ik ben de afgelopen week een aantal keer met de 3200GT op pad geweest en ben erachter gekomen dat wat ik geschreven had in een van mijn eerdere posts niet klopte:

Als de boel netjes op temperatuur gekomen is geeft de meter in het dashboard een temperatuur van zo rond de 78 graden aan tijdens het rijden. Tijdens filerijden in de spits en stadsverkeer met regelmatige stops voor stoplichten komt hij tot net onder de 90 graden (een graad of 87-88 zou ik zeggen).


Gek dat er -kennelijk- verschillen bestaan tussen gelijke auto's of thermostaten. Ik heb de afgelopen dag ook op mijn tempmeter gelet en die staat na opwarmen van de motor continue op ca. 85 gr (net iets onder de 90), of ik nou op de snelweg rijd, door het dorp of in de file: altijd 85 gr.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Ligt het aan de radiator of aan iets anders?

Berichtdoor lqpl » wo 07 nov 2012, 10:53

Had ik ook met mijn evo.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten