koppelingscylinder

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

koppelingscylinder

Berichtdoor dueporte » ma 14 jan 2013, 21:25

Vanavond de koppelingscylinder gedemonteerd om te kijken of deze kapot was. Alles schoon gemaakt en in het vet gezet, ontlucht, druk opgebouwd, echter de druk valt elke keer weg. Zou dus de bovenste cilinder moeten zijn. Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan? Kan dat van binnenuit? Zit wel een inbusbout.
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor Marten » ma 14 jan 2013, 21:56

Hoi Jeroen,

als je hulpkoppelingscilinder lekt moet er remvloeistof in het rubber om de stift komen. Door het intrappen v/h pedaal druk je de stift naar buiten die vervolgens de koppelingsgaffel bedient. Als er lekkage is loopt de vloeistof dus naar buiten, deze wordt langs de "cup" van de cilinder geperst.
Heb je bij het ontluchten gezorgd voor voldoende remvloeistof en is het nippeltje goed dicht?

Verder moet je, net als bij een Alfa 33/75 bij de laatste keer ontluchten iemand het pedaal in laten trappen en ingetrapt laten houden. Nippel open en stift naar binnen drukken en deze zo houden. Dan nippel dicht, dit om het laatste restje lucht er echt uit te krijgen.

Als de hoofdkoppelingscilinder lekt, moet je binnen bij het pedaal waar het pedaal de stift van de cilinder bedient in de hoes remvloeistof waarnemen.

Ik heb beide klusjes achter de rug, zie onderstaande links.
Let op het goed ontluchten, je zal de eerste niet zijn die van alles en nog wat gaat vervangen terwijl het probleem zit in het niet juist ontluchten.


viewtopic.php?f=27&t=916

viewtopic.php?f=27&t=916&p=29485&hilit=hoofdkoppelingscilinder#p29485
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor dueporte » ma 14 jan 2013, 22:05

Er was geen lekkage zichtbaar bij de koppelingscylinder op de versnellingsbak. Vandaar dat we de andere cilinder willen ontmantelen om te zien waar hij lucht binnen laat. Misschien heb je wel gelijk; na de druk opgebouwd te hebben en even daarna leek de olie weer terug het reservoir in te lopen. Dan zou het toch ergens in de andere cilinder zitten?
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor Marten » ma 14 jan 2013, 22:23

Moeilijk om dat zo voor je te beoordelen.
Ik zou de "harmonika" hoes binnen even wegnemen om te kijken of daar remvloeistof in zit.

Als die plek kurkdroog is zou ik eerst beginnen met opnieuw en goed ontluchten.
Reservoir goed vullen zodat er geen lucht in kan komen, pedaal een paar x oppompen en ingedrukt houden.
Nippel open en de hulpkoppelingscilinder even helemaal indrukken, ingedrukt houden en nippel dicht.

Deze procedure herhalen totdat er voelbaar druk "in het pedaal" is, dan een laatste keer helemaal oppompen en pedaal ingedrukt houden, nippel open, hulpkoppelingscilinder helemaal induwen en zo houden, nippel dicht, hulpkoppelingscilinder loslaten en pedaal rustig op laten komen.

De cilinders bij de hoezen goed droog maken (hoezen even los laten zitten), de nippel op de hulpkoppelingscilinder ook.

Dan diverse malen pedaal oppompen en kontroleren of de boel droog blijft, kan ook zijn dat het ontluchtingsnippeltje zelf lekt.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor dueporte » ma 14 jan 2013, 22:31

Dankje Marten!
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor Marten » ma 14 jan 2013, 22:33

Succes!
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor dueporte » di 15 jan 2013, 09:18

Hoi Marten,

ik begrijp dat de positie van cylinderkoppelingen van een zf anders zitten dan bij een getrag bak. weet iemand hoe je hier bij komt?
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor stijn » di 15 jan 2013, 11:23

En jij vertelde mij zondag niet technisch te zijn hamersmiley
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor Marten » di 15 jan 2013, 12:04

Ik vermoed dat Techno dat wel weet. Principe blijft verder hetzelfde.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: koppelingscylinder

Berichtdoor dueporte » di 15 jan 2013, 12:14

stijn schreef:En jij vertelde mij zondag niet technisch te zijn hamersmiley


ik heb gisteren de looplamp vastgehouden...... blush1
maar als je alles zo ziet, is het idd niet moeilijk, alleen, waar moet je beginnen?....
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron