Onzeker over plaatsen Distributie riem Ghibli

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Onzeker over plaatsen Distributie riem Ghibli

Berichtdoor jock » zo 03 feb 2013, 11:04

Ben nieuw avontuur aangegaan, dwz een Ghibli (94) maar heeft wel lange tijd stil gestaan. Dus na nieuwe vloeistoffen, en remmerij gangbaar gemaakt te hebben nu wat preventieve maatregelen, voordat ik check of de motor loopt. Dus distributie, spanrol etc en waterpomp.(lang geleden dat ik een eigen pakking heb moeten snijden)
Vroeg me af of ik nieuwe distributiereim wel goed geplaats heb.
Had hier al een en ander over gelezen. en heb dus volgende gedaan.
De 2 merktekens van de nokkenastandwielen opgelijnd, en 1ste cilinder op bdp gezet, begreep dat er geen merkteken zit op krukaspoli.
Dat laatste punt is dus onzeker aangezien je zo een tandje of twee mis kan zitten, (en mij eigen merkteken is niet erg duidelijk gebleven. Stupid hamersmiley).

Anyway, nu alles erop zit wilde ik afstemmen of klopt dat als ik de poli ronddraai, de spanrol (cilinder)in en uit gaat. oftwel de spanning op de riem varieert nogal tijdens draaien. Ook moet ik echt wel beetje meer kracht zetten op bepaalde punten om door te draaien, (niet de compressie, die voel ik uberhaupt haast niet??)
Is er goede manier om positie krukaspolie te checken? en klopt dit allemaal wel, en iemand goede tips?

alvast bedankt..
jock

Re: Onzeker over plaatsen Distributie riem Ghibli

Berichtdoor Michele » zo 03 feb 2013, 11:08

Welkom Jock! Weer iemand erbij die er eentje rijdend houdt! applause
Maar riem lijkt me niet helemaal oké... Techno???
Laatst bijgewerkt door Michele op zo 03 feb 2013, 20:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Stefan » zo 03 feb 2013, 11:11

Bij mijn Biturbo dacht ik dat er ook geen merkteken op stond, maar deze bleek aan de koppelingskant op het vliegwiel te staan, aan de onderzijde van de auto. Moest volgens mij even een kapje demonteren en daar stond netjes een origineel merkteken. Wellicht is dit bij jou ook het geval.
Stefan

Berichtdoor jock » za 09 feb 2013, 12:07

Denk dat mijn hydraulische spanner te slap is. Hij gaat in en uit tijdens draaien met de hand. moet volgens mij niet kunnen.
Gek genoeg draait het geheel makkelijker door als ik de krukas een tandje te vroeg zet.
durf hem dus nog niet te starten....
jock

Berichtdoor Dennis » za 09 feb 2013, 12:32

Indien je het niet zeker weet met de hand rond tornen mbv een dopsleutel op de krukas poellie zodat je zeker weet dat je geen kleppen raakt. Zou zonde zijn als je bij de eerste keer starten al een paar kleppen krom hebt.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis

Berichtdoor jock » ma 11 feb 2013, 19:02

Heb nieuwe spanner, wat een verschil.
Helaas krijg ik nu niet meer de riem goed geplaatst. kan niet alle 3 de merktekens tegelijkertijd oplijnen. (loopt vast).
Is er ergens een een duidelijke uitleg op het net(enrico? of hier) te vinden. volgens mij had ik eerder ergens zien staan.
Thanks again.
jock

Keer terug naar Bi Turbo