Aankoop 2.0 of 2.8 Ghibli

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Aankoop 2.0 of 2.8 Ghibli

Berichtdoor Kevin1992 » do 02 mei 2013, 09:03

Beste heren (en dames),

Ik heb me aangemeld omdat ik na het doorlezen van de sticky over de Ghibli info nog wat vragen had. Ik heb een autobedrijf in Hellevoetsluis en weet wel wat van auto's maar in Maserati's ben ik niet thuis. Wil voor mijzelf een Ghibli aanschaffen +/- '95 '96 echter begrijp ik niet dat de 2.0 een groter vermogen heeft dan de 2.8.

Aangezien acceleratie vrijwel hetzelfde is naar de 100, waar zit dan het verschil in (behalve in top). Is het zo dat uit de 2.8 meer uit te halen is? Of zijn beiden makkelijk te tunen?

Heb eea gelezen op andere forums over het verwijderen van begrenzing boost solenoid, chippen en aanpassen van de in- en uitlaat waardoor het vermogen aanzienlijk zou stijgen. Lijken mij vrij simpele dingen om te doen, zit ook in de planning, maar wil graag weten met welke van de 2 hierbij het vermogen het meeste stijgt als men uitgaat van dezelfde upgrades?

mvg,

Kevin
Kevin1992

Re: Aankoop 2.0 of 2.8 Ghibli

Berichtdoor Giulia » do 02 mei 2013, 09:10

Vermogen maakt niet meer uit op dat niveau...koppel wel en dan moet je de 2.8 hebben. Veel meer bottom power en wat minder bokkig dan een 2 liter. Of je dan nog meer vermogen wil hebbe d.m.v. tjoenen is de vraag
Giulia
Donateur

Berichtdoor Jimkempe » do 02 mei 2013, 09:13

Dag Kevin,

Begrijp alleen niet echt je vraag over het ''tunen'' van het blok. Mijns inziens heeft deze al meer dan voldoende vermogen en als je jezelf goed verdiept in de verschillende modellen kun je deze conclusies zelf ook trekken. Je hebt er al je handen aan vol om hem origineel in goede staat te krijgen en te behouden laat staan dat je aan het vermogen gaat lopen klooien.

Weet niet of je al een keer een proefrit hebt gemaakt in zowel een 2.0 als 2.8 maar dan zul je zelf wel merken dat je niet meer vermogen nodig hebt.
Maserati 4.24
Maserati 222SE
Maserati Ghibli 2.8
Alfa Spider 2.0 TS
Mercedes E420 combi
Jimkempe
Moderator

Berichtdoor Michele » do 02 mei 2013, 09:51

D'r zijn mensen geweest die hun Ghibli hebben gekieteld. Zelfs tot 700PK als ik me niet vergis, maar of het ook heel bleef? Nee dus.
Nadeel van een Maserati uit deze periode is dat niet alle onderdelen evenveel power aankunnen. Dan kun je je Ghibli wel tunen , maar als je vervolgens iedere keer je koppeling, bak of diff aan gort draait wordt 't een dure hobby. De 2 liter levert 303 PK, de 2.8 levert 285 PK, maar inderdaad meer koppel. Als je vol gas geeft op een zebrapad met beide modellen hang je al om een lantarenpaal of erger.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Wietze » do 02 mei 2013, 11:02

Ik bezit een 222 met de 2,8 24 klepper technisch nagenoeg de Ghibli. Op de rollenbank 461 NM en 284,7 pk gevolg is Dat de getrag 5 bak een ghibli heeft of een automaat of een 6 bak bij fors gebruik na 80K op is. dat geldt ook voor het differentieel. en occassion bak is voor een 3 tot 600 euro wel te vinden een differentieel in gereviseerde conditie kost al snel 1800 tot 2000
Als eerder gememoreerd tunen levert geen extra goed rijgedrag op. De auto heeft genoeg vermogen en koppel om je goed bezig te houden.
Neemt niet weg dat wanneer je het gaat doen ik erg benieuwd ben naar wat je hebt gedaan en wat het resultaat is. Immers wellicht copieer ik iets??
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Berichtdoor Kevin1992 » do 02 mei 2013, 11:51

Famillie lid van mij heeft zelf de 2.0 - vandaar dat ik zelf op zoek was naar eentje en heb de 2.8 hier in de buurt gevonden 140.000 km. Heb echter zoals aangegeven zelf een auto/garagebedrijf waardoor ik bijna niet betaal voor uren!!

Fantastische wagen, heb het genoegen gehad de 2.0 van mijn oom een week mee te mogen nemen en hoewel ze zeker rap zijn kan het natuurlijk altijd sneller. Ik wil de Ghibli voor erbij, rij dagelijks AMG aangezien ik dicht bij mijn zaak woon.

Zat ook op de engelstalige forums te kijken en die geven aan dat er wat begrenzers in het systeem zitten bijv. boost solenoid??? Zou een klein stukje ijzer op moeten zitten wat men kan verwijderen met een tang waardoor het vermogen zou stijgen. Lijkt mij onwaarschijnlijk maar we zullen zien. Vervolgens moet dan de motor gechipt en ingeleerd worden dat deze weet dat dit stukje ijzer weg is - zodat het motorstoringslampje niet continue brand. Wat hiervan waar is weet ik niet daar ik nooit aan deze auto's gekloot heb. Ontzettend gave auto ik ga volgende week zaterdag de auto bekijken en een proefritje maken.

EDIT: Link van het stukje forum waarin dit gezegd word (mag dit van moderator?? blush1 ) http://www.maseratiforum.co.uk/GHIBLI_PERFORMANCE/m_45360/tm.htm

EN NOG EEN EDIT: gekopierd uit dit stukje forum:
"yes, there's a small restrictor in one of the control lines of the brown solenoid. removing it gave about a 0.1 bar increase in boost on my car"

Maar dit resulteerde blijkbaar niet in stijging van vermogen:

"regarding power output, i've had a dyno run of just over 330 hp on my car (the chart is on my blog), but the car is currently only giving about stock power of 305 hp i think because the timing is off. it should be at around 360 hp with the mods that i've made so i'm hoping that once the timing is sorted then this is where it will be"
Laatst bijgewerkt door Kevin1992 op do 02 mei 2013, 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Kevin1992

Berichtdoor Giulia » do 02 mei 2013, 12:01

Wat hiervan waar is weet ik niet daar ik nooit aan deze auto's gekloot heb.

Nou...dat gaat een succes worden als ik het zo lees. hamersmiley
Giulia
Donateur

Berichtdoor Jimkempe » do 02 mei 2013, 12:04

Kevin1992 schreef:EDIT: Link van het stukje forum waarin dit gezegd word (mag dit van moderator?? blush1 ) http://www.maseratiforum.co.uk/GHIBLI_PERFORMANCE/m_45360/tm.htm

Voor deze keer! Tssk5 winks

Ik zou er een aanschaffen met een goede onderhoudshistorie en welke nog geheel origineel is ( en naar mijn mening dan ook zo (be)houden) daar heb je meestal je handen al aan vol rolleyes
Maserati 4.24
Maserati 222SE
Maserati Ghibli 2.8
Alfa Spider 2.0 TS
Mercedes E420 combi
Jimkempe
Moderator

Berichtdoor Kevin1992 » do 02 mei 2013, 12:16

Ik heb vorige week een ferrari 360 modena koppeling kapot gereden dus ik ben me helaas bewust van de italiaanse bouwkwaliteit... Echter heeft mijn monteur deze binnen een dag vervangen - een auto is een auto ookal heeft het éen meer aandacht nodig dan het anders.

Komt er echt zoveel onderhoud bij kijken? Ik rij een CLS 6.3 met 580 PK en deze heeft tot dusver alleen klein onderhoud nodig gehad als remmetjes, schijven en filters e.d. (km stand nu al 110.000) of mag ik mezelf dan gewoon een gelukkig man noemen? hamersmiley

Als de auto volgende zaterdag bevalt en er zit inderdaad een goede historie bij mag de monteur eens even kijken en dan zal ik de bevindingen, mocht er interesse zijn, hier delen.
Kevin1992

Berichtdoor PeterM » do 02 mei 2013, 12:23

Even los van alle dingen die overbelast kunen raken, sneller slijten en kapot gaan: uit de ervaringen van vele bi-turbo chauffeurs blijkt dat de auto het bestaande motorvermogen net aan op de weg kan brengen. Of net niet. Bij nattigheid of een zebrapad of een nat zebrapad wordt het al verrekte lastig. Het vraagt een geconcentreerde chauffeur met veel gevoel. De auto heeft nauwelijks of geen veiligheidssystemen en straft fouten van de overmoedige bestuurder meteen af. Het is heel wat anders dan een moderne dikke Duitser.

Met andere woorden: als je aan de auto wil klooien om hem beter te maken kun je beter het onderstel aanpakken (stabilisatoren), de besturing of de remmerij, daar is veel meer te halen .

De Ghibli is een ver doorontwikkelde bi-turbo, maar qua weggedrag kan-ie nog heel listig zijn. Laat staan als je er nog meer vermogen uit gaat halen. Modena Performance (Duitsland) had een tuning kit voor de Ghibli, maar het onderstelpakket was veel interessanter.

We leven in een vrij land en iedereen moet doen waar hij zin in heeft. Motorvermogen is niet het eerste dat ik aan zou pakken bij een Ghibli, en ook niet het tweede of het derde.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo