Ghibli Accu wisselen <--> Alarm??

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Ghibli Accu wisselen <--> Alarm??

Berichtdoor Koepeetje » do 30 mei 2013, 20:12

Binnenkort wil ik de accu van mijn Ghibli verwisselen. Op zich is dat geen probleem, dat heb ik bij andere auto's regelmatig gedaan.
Maar er zit een alarm ingebouwd, waarvan ik de werking totaal niet ken. Ik heb bij de papieren een boekje van Gemini, maar zonder iets van een typenummer en ook de codekaart is totaal niet ingevuld.
Verder heb ik nog twee afstandsbedieningen met daarop het 'merk' Cobra model 7777, waarmee de centrale deurvergrendeling (en waarschijnlijk ook het alarm) bediend wordt.

Kan het kwaad om de accu los te trekken en dan een andere accu te plaatsen. Ontregel ik daar het alarm niet mee?
Iemand ervaring met dit soort alarmsystemen?
Ik vond trouwens nog een PDF met de handleiding van de Cobra7777 (http://www.clifford.nl/pdf/cobra/NL-U-31XX.pdf), ik zal die eerst maar eens doornemen.
Maserati Ghibli 2.0 V6 24v biturbo, blu sera, 1994
Alfa Romeo 159 1.9JTS Distinctive Sportwagon, Marrone Luci Di Bosco, 2008
Fiat Panda 1.2 Emotion, 2006
Koepeetje
Donateur

Re: Ghibli Accu wisselen <--> Alarm??

Berichtdoor Marten » do 30 mei 2013, 20:30

De meeste pincodes zijn standaard 0000 of 1111. Als er op de sirene of in het interieur (dashboardkastje??) een klein contactslotje zit kan je het alarm met een (hopelijk) bijgeleverd noodsleuteltje uitzetten en dan de accu wisselen.

Zit deze functie er niet op (mocht niet meer bij de modernere systemen) dan is de volgorde meestal:
-van alarm halen
-sleutel op contact
-accupolen los
-accu verwijderen
-etc. in omgekeerde volgorde

Zet een raam open (als er geen raamsluitfunctie op het alarm zit) of houd de reservesleutel BUITEN de auto als je aan het werk gaat.
Je zal de eerste niet zijn die aan de stroomvoorziening van een alarm zit te rommelen om vervolgens te constateren dat én het alarm af gaat én de auto op slot is gesprongen met de sleutels er in.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Koepeetje » do 30 mei 2013, 21:20

Bedankt Marten voor de uitleg !!!

En toen je het over een noodsleuteltje had, bedacht ik me nog dat ik een één of ander vreemd dingetje aan de reserve-sleutelbos had hangen:
Afbeelding
Nu nog even de plek vinden waar het contactje zit.

Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo dat er bepaalde zaken verdwijnen bij het loskoppelen van de accu. Het kan hoogstens zo zijn dat het alarm afgaat, maar die kan dus met de noodsleutel eenvoudig weer uitgeschakeld worden. Na het koppelen van de nieuwe accu zou alles weer moeten werken als voorheen.
Koepeetje
Donateur

Berichtdoor Techno » do 30 mei 2013, 21:38

Zo zal het inderdaad gaan.
Techno
Donateur

Berichtdoor Koepeetje » vr 31 mei 2013, 09:44

Bedankt heren, de accu is net zonder enig probleem verwisseld Thumbsup5

Het was inderdaad een kwestie van het alarm uitzetten met de noodsleutel (het contactslotje zat in de vloerbedekking tegen de middelconsole aan de bestuurderszijde), dan gewoon de accu wisselen en bij het aansluiten van de nieuwe accu hoorde ik de centrale deurvergrendeling even klikken, maar er ging niet eens een alarm af. Daarna knipperde het waarschuwingsledje weer als vanouds.
Koepeetje
Donateur

Berichtdoor Marten » vr 31 mei 2013, 19:20

Factuurtje volgt.... woot
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Koepeetje » za 01 jun 2013, 16:20

Een factuur sturen kan altijd, of die betaald wordt is een heel ander verhaal, ik heb namelijk kortgeleden een nogal risicovolle investering gedaan lolololol

Maar altijd bereid tot een wederdienst hoor.
Het lijkt me super om een keer een paar extra handen te leveren c.q. met een ervaren iemand aan een auto te sleutelen.

En als (zelfbenoemd hamersmiley) computer-expert kan ik ook best nog wat hulp verlenen. Ik heb al menig harde schijf (natuurlijk geen backups gemaakt) van de ondergang gered.
Laatst nog de vader van mijn buurman gelukkig gemaakt. Zijn oude MSDOS computer had de geest gegeven en hij kon niets meer met zijn 3,5"diskettes met WP5.1 documenten. Ondanks allerlei leesfouten en met veel herstelwerk, heb ik bijna alles kunnen redden en geconverteerd naar MS Word. Prachtig toch Thumbsup5
Koepeetje
Donateur

Berichtdoor Danny » za 01 jun 2013, 19:16

Koepeetje schreef:Ik heb al menig harde schijf (natuurlijk geen backups gemaakt) van de ondergang gered.

Zou je ook iets kunnen met een harde schijf (zo'n kleine, 2.5") die de geest heeft gegeven? Het was zo'n draagbaar exemplaar en ik heb hem al eens meegenomen naar de IT afdeling op mijn werk. Daar hebben ze hem opengemaakt om te kijken of het de controller was maar die was het helaas niet, waardoor ik nu echt op een dood spoor zit. Ik weet dat er professionele bedrijven zijn die dat kunnen maar ik heb geen zin om honderden euro's uit te geven. De hard disk heeft een capaciteit van 880MB maar er staat circa 100MB op aan foto's/filmpjes waar ik deels geen back-up van heb, de rest kan me niet zoveel schelen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Koepeetje » zo 02 jun 2013, 21:28

Danny, je hebt een PB Thumbsup5
Koepeetje
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 03 jun 2013, 09:29

Dank, maar ik heb nog geen pb ontvangen?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo