Zonder Kat door de keuring / Ghibli

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor Robbe » ma 24 jun 2013, 11:31

Het is er van gekomen, er staat een Ghibli naast de deur. lachert
Vorige week de 2.0 abs al voor de keuring weggebracht, in eerste instantie alleen ruitensproeierpompje, claxon en lichtbeeld.
Nu is dat verholpen, maar de garagist zat te puzzelen met de emissie-eisen. Er zijn uitzonderingsauto's die hogere waarden mogen hebben, maar de Ghibli staat daar niet bij.
De auto heeft geen kats meer (al 10 jaar niet meer), en de laatste apk is van anderhalf jaar geleden. Oftewel, hij is redelijk recent nog zonder kats door de keuring gekomen.
Maar voor de nieuwe apk moet er wel wat gebeuren.
Nu heb ik alles doorgespit, maar de meeste eigenaren die de kats weg laten halen, houden die set er natuurlijk bij voor de keuring. Ik heb de kats er dus niet bij.
Dus dat werkt voor mij niet.
De auto terug gaan bouwen lijkt me ook wat onzinnig, en daarnaast kostbaar.
Wel heb ik gelezen over het armer zetten van het mengsel, en een draadje ergens trekken, maar eerlijk gezegd was dat me niet geheel duidelijk of dat nu werkte, en of het afdoende is.
Wie weet een oplossing of heeft een katloze door de apk geloodst?
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Avatar gebruiker
Robbe
Donateur
 
Berichten: 34
Geregistreerd: ma 03 jun 2013, 13:52

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor Otto C. » ma 24 jun 2013, 11:43

Bij de automaterialenzaak twee universele cats kopen, kost ongeveer 130 euro p/stuk.
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor Danny » ma 24 jun 2013, 12:23

Je auto APK laten keuren bij een Maserati specialist die kats heeft liggen
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor Robbe » ma 24 jun 2013, 12:30

Dat valt in aanschaf mee, maar die moeten dan ook passend gemaakt worden, en er moeten flensen aan zowel de uitlaat als de kat komen (denk ik). Al met al toch een aardig klusje dat mijzelf te ver gaat ivm roestvrijstaal lassen (dus uitbesteden). Want bij mij is het hele middenstuk vervangen, en kunnen kats er niet meteen weer onder.
Maar bedankt in ieder geval.

Nu kwam ik bij de RDW apk documentatie op internet tegen dat auto's tot en met 1995 geen "emissiebestrijdingssysteem" hoeven te hebben. Dat systeem wordt omschreven als het hebben van én een kat én een lambdasonde tegelijkertijd. Dus zonder een kat (namelijk verwijderd) is er dan geen sprake van een emissiebestrijdingssysteem in mijn optiek, en is de auto daarmee dus emissiebestrijdingssysteemloos (galgje Thumbsup5 ).
Er staat niets over dat een auto aan de originele fabrieksuitlevering (met kat) moet voldoen, dus Ghibli's tm 1995 hebben daar een voordeel zoals ik het uitleg.
En gelden er andere waardes (3.5% CO).

De zware eisen (0.5% CO) gelden voor auto's vanaf 1986 die een kat hebben en een lambda sonde.
Dus als ik het zo samenvat, kun je als eigenaar van een auto tm bj 95 met een kat + lambda, beter de kat verwijderen als deze kapot is, dan een nieuwe monteren.

Uw meningen?
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Avatar gebruiker
Robbe
Donateur
 
Berichten: 34
Geregistreerd: ma 03 jun 2013, 13:52

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor lqpl » ma 24 jun 2013, 13:23

Auto's in gebruik genomen na 31 december 1992 en voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een 'emissiebestrijdingssysteem'. Dat wordt op het kenteken aangeduid met U9 of E2. Op het kenteken van mijn spyder uit 1993 staat E2 en dat betekent dat er af-fabriek een katalysator onder zit.
In het APK-regelement lees ik dat uitlaatgassen indien "de meting zich tot één uitmonding beperkt indien het uitlaatsysteem meer dan één uitmonding heeft, bij een stationair toerental niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide mogen bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 2002."

Wat staat er op jouw kenteken? Als er U9 of E2 op staat geldt 0,5%.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor cassiopeia » ma 24 jun 2013, 13:29

Volgens mij moet je uitgaan van de typegoedkeuring. De Nederlandse, wel te verstaan, want in 1995 was er nog geen sprake van conformiteit in Europees verband. Op het Nederlandse kentekenbewijs staat de E-klasse vermeld waaraan de individuele auto voldoet. Daar mag geen andere invulling aan worden gegeven. Een auto met, bijvoorbeeld, een E3 typegoedkeuring , mag voor de APK niet worden goedgekeurd op basis van een minder strenge E2 norm, zelfs al is die voor het onderhavige bouwjaar toegestaan. De stelling dat zo een auto met defecte kat toch kan worden goedgekeurd door de kat dan maar helemaal te verwijderen, gaat dus niet op.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor treets » ma 24 jun 2013, 13:36

En andersom kan ook: ik heb een Landrover (V8 benzine, 1998) gehad die oorspronkelijk uit Saoudi kwam en daarmee geen katalysator had. Stond een aantekening op het kentekenbewijs dat dit was toegestaan.
treets
Donateur
 
Berichten: 219
Geregistreerd: zo 11 dec 2011, 22:02

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor cassiopeia » ma 24 jun 2013, 13:52

Ik zou eens gaan zoeken naar een compleet uitlaatsysteem incl. kats van een sloper. Wellicht heeft Koen hier nog wat liggen. Of onze Franse madmax, die had toch een sloop-Ghibli? Eurospares sloopt ook veel, maar dan moet je het weer wel uit het UK halen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor lqpl » ma 24 jun 2013, 15:17

Als er geen U9 of E2 op het kenteken van de Ghibli staat betekent dat dan niet dat de typegoedkeuring ZONDER cats is? Ik ben benieuwd wat er op dat kenteken staat.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Zonder Kat door de keuring / Ghibli

Berichtdoor Robbe » ma 24 jun 2013, 15:51

- de auto is in 1999 ingevoerd, en heeft daarmee een iets ouder kentekenbewijs dan dat er een paar jaar later ging gelden. Er staat naar wat ik kan zien, geen U9, E2 of E3 op een van de drie delen.
- Daarnaast is per 1 januari 2013 de apk weer veranderd.
Uit de tekst van de RDW:
Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meerkoolmonoxide bevatten dan:
a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;


Mijn conclusie op basis van bovenstaand is dat mijn auto ook zonder de kats mag, aangezien die er niet onder zitten...
Er staat daarnaast niets over een typegoedkeuring (U9, E2,3), zodat het lijkt alsof iedere auto tussen 86 en 96 zijn kats eronderuit mag halen.

Was mijn auto een 96ér geweest, was er geen ontkomen aan. Nu vind ik dat ik aardig wat discussiestof heb.
Is er iemand die hier een gat in kan schieten?

Overigens ben ik al bij Koen geweest Thumbsup5 maar toen speelde dit verhaal nog niet.

EDIT: er staat wel een code eeg-k9999 op het kenteken (maar geen U9 of E2/3)
En deze heren zijn er ook al een keer ingedoken, met een verrassende conclusie :
http://www.kitcarclub.nl/forum/index.ph ... l-te-hoog/
Laatst bijgewerkt door Robbe op ma 24 jun 2013, 16:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Ghibli MY 94 ABS | Alfa GTA 156 | Porsche 930 3.0 | Porsche 944 turbo | Bitter CD
Avatar gebruiker
Robbe
Donateur
 
Berichten: 34
Geregistreerd: ma 03 jun 2013, 13:52

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast