Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor cassiopeia » di 06 aug 2013, 13:17

Sommigen hier herinneren zich wellicht de topic over de indertijd, een kleine drie jaar geleden, ineens niet meer leverbare voorruiten van de Quattroporte IV. Dat topic stond nog op het MCG-forum.
Medio 2008 kwamen er berichten dat de laatst beschikbare voorruiten ineens voor prijzen van rond € 2500 werden verkocht. Daarna was er niets meer: artikel voortdurend in nabestelling. Maar er gebeurde niets. Lange tijd. Op internationale Maserati fora verschenen er allerlei berichten over de reden van dit ongemak. En onrust. Immers, een kapotte ruit is snel gebeurd en kan reden zijn voor afkeuring APK. Dan heb je dus echt een probleem.

Er bleek gesteggel te zijn tussen Maserati en de Engelse toeleverancier van de ruiten, die de mal bezat. Wat er nu precies aan de hand was hebben we nooit gehoord maar een feit was dat er gedurende een periode van bijna twee jaar geen ruit meer werd geleverd. Er werd gezocht naar alternatieven want men wist niet of er ooit nog ruiten zouden komen. In Italië werd uiteindelijk een gespecialiseerd bedrijf gevonden die voor iets van € 800 de ruit ging namaken. Echter, zonder de metalen lijstjes die rondom de originele ruit zitten en die, volgens ingewijden, er niet af zijn te krijgen zonder ze ernstig te beschadigen.
En toen kwam ineens het bericht dat Maserati weer ruiten leverde. Met de lijstjes en voor rond € 2500. Maar er was maar een heel klein aantal beschikbaar. Toen ontstond de discussie of het raadzaam was om preventief zo’n ruit op voorraad te nemen. We wisten immers niet of er weer een badge zou worden geproduceerd wanneer de beschikbare voorruit was uitgeput. Vaak was ook de overweging dat het wel een heel duur artikel was om preventief te kopen. Bij niet-winters gebruik was de kans op een ruitbreuk toch niet heel groot?

Afgelopen juni reed ik met de Evo in de buurt van Duisburg op de Duitse Autobahn, richting zuid, op weg naar Zwitserland. Zondagochtend, heel weinig verkeer, stralende zon. Geen enkele auto voor me. Maar ineens hoorden we allebei duidelijk: PANG! Kort daarna, glinsterend in de zonneschijn, was hij duidelijk zichtbaar: een verticale scheur van een centimeter of vier vanaf de bovenzijde, recht voor de bestuurder. Bij de eerstvolgende pomp eens gestopt om goed te kijken. Nergens een impact te zien, geen putje of wat voor oneffenheid dan ook in het glas. Alleen een scheur, komend vanonder het metalen profiellijstje aan de bovenkant van de ruit. Uiteraard scheurde de ruit verder naarmate de reis vorderde. Toen we uiteindelijk weer thuis waren, iets van 2.500 km verder, was de scheur zeker 35 cm lang, meer dan de helft van de hoogte van de ruit.

Gelukkig bleek de ruit nog leverbaar: in het centrale magazijn van Maserati waren nog vijf stuks op voorraad. Prijs: ruim € 2.200 ex BTW. Daar komt uiteraard de montage bij: een halve dag werk. Het is een uiterst precies werk met die lijstjes en met de aansluiting op de alcantara hemelbekleding. Dat ga ik niet door de ruitenboer laten doen, maar bij Franco. Dan ben ik er zeker van, dat het goed gebeurt. De reparatie behoefde toestemming vooraf van de (club) verzekeraar, gelet op de exorbitante prijzen van de ruit en de sterk uiteenlopende vervangingskosten die diverse reparateurs rekenden. Wel geldt er inmiddels een eigen risico van € 500 bij ruitbreuk. Het toenemende aantal ruitschades en de zeer hoge kosten hiervan zijn overigens een punt van zorg bij de clubverzekeraar.

Hoewel strikt verboden, heb ik bij de Zwitserse grens mijn nieuwe tolvignet niet vastgeplakt op de ruit, in het rijtje van voorgaande jaren. Ik heb me er nog niet in verdiept of de Zwitsers een regeling hebben voor vervanging geldig vignet in geval van ruitvervanging.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor Boomerang » di 06 aug 2013, 18:35

Metaalmoeheid totale carrosserie. Tssk5
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor Andrea » di 06 aug 2013, 19:37

Heb m eens officieus laten taxeren en een van de eerste dingen waar die taxateur naar op zoek ging waren sporen / scheuren in de lak als gevolg van tordering van de carrosserie.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor lqpl » di 06 aug 2013, 19:52

Voorruit van de qpIII scheurde door roest. Is dat goed gecontroleerd bij jouw evo Cass?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor Boomerang » zo 11 aug 2013, 22:07

Oeps, mijn opmerking was slechts als een geintje bedoeld, maar krijgt een serieuze wending zo. lachebekkie

Verstandig om het door een spec te laten doen.
Sommige ruitenboeren zijn slordig en beschadigen het lakwerk tijdens de demontage.
De roest die daarna ontstaat zie je pas als het te laat is.

Heb je onlangs iets geks gehad Cass, een putdeksel of een ander akkefietje dat een flinke klap veroorzaakte in de koets?
Soms ontstaat pas weken later een scheur in de ruit na zo'n geintje.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor lqpl » zo 11 aug 2013, 22:16

De voorruit van mijn evo is destijds in de winter geknapt. Gewoon zomaar door de kou...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor cassiopeia » zo 11 aug 2013, 22:27

De ruit wordt medio september vervangen, tijdens de jaarlijkse beurt. Zal ik de afkomende ruit bewaren, vanwege die lijstjes en voor het geval dat hij later ineens helemaal niet meer leverbaar is? In deze zit een enkele en geen vertakte scheur en hij is daarmee geen afkeur APK. Idd ruitframe goed op corrosie controleren. Toen hij met een geluid scheurde, was er niets tegenopgespat. Airco was juist begonnen flink te blazen vanwege laagstaande zon. Zou dat er mee te maken hebben?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor Boomerang » zo 11 aug 2013, 22:30

Dat hoor je vaker, maar er zijn er genoeg die beweren dat een ruit daar niet van mag scheuren.
We zullen het nooit weten vrees ik.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor cassiopeia » wo 04 sep 2013, 20:46

Aanstaande week wordt bij Franco mijn nieuwe voorruit geplaatst. Nu zit ik te denken: heeft het zin om de oude ruit te bewaren? Immers, bij de voorruit discussie van een jaar of drie geleden (toen er twee jaar lang geen voorruiten meer waren en het onzeker was of die ooit nog zouden komen) was er vrij breed het idee om elders bij een ruitenspecialist voorruiten te laten maken. Daar bleken toen wel mogelijkheden toe te zijn, maar er was steeds een voorbeeld nodig. Het is natuurlijk de vraag, of Maserati ook ruiten blijft leveren in de toekomst. Aan de andere kant is zo'n ruit wel weer een geweldige sta-in-de-weg.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Pang! zei de ruit (Quattroporte IV)

Berichtdoor lqpl » wo 04 sep 2013, 21:32

Ik heb wel een plekje over.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron