Achter remschijven QP4

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Achter remschijven QP4

Berichtdoor PeterM » vr 29 nov 2013, 15:24

"t wordt wel spannend zo. huh??????? Als je gelijkt hebt ben ik geholpen. Maar: passen ze? Dit zijn mijn "bronnen":
Ik baseer mij op:
(1) Geperforeerde schijf QPIV Otto- Evo
(2) het feit dat op mijn auto nu geperforeerde schijven zitten
(3) in combinatie met de informatie van Eurospares dat de partnrs. voor Sei / Otto (benamingen van na 1996, de eerste generatie heet bij Eurospares S4) en EVO (6 - èn 8 cilinder) hetzelfde zijn en dezelfde voorganger hebben: 377280351 met als voorganger 377230351 - voor alle vier de varianten. Zes en acht cilinder hetzelfde.

Ik heb ook begrepen dat de pré 1996 QP 's achter ATE remtangen hebben en de na- 1996 QP´s Brembo tangen - dit heb ik niet gecheckt op mijn auto.
De dichte schijven zaten op de eerste generatie QP en de Ghibli-ABS. Het zou zomaar kunnen dat de dichte schijven op de gaten van mijn auto passen, maar dat er een passingsprobleem optreedt bij de remtang. Dat weet ik dus niet.

Dit is de dichte in de aanbieding van Ebersoldt:
Dichte schijf QP 1e gen + Ghibli Prijs is voor twee stuks, dus wel ietsje goedkoper dan bij Maseratispares.

De $ 64.000 vraag: passen die 1e generatieschijven ook op de latere QP's met Brembo tangen? En is het een veilige combinatie?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Opiniepeiling (kwartaal-?)borrel 27-11

Berichtdoor Giulia » vr 29 nov 2013, 16:07

Ik neem aan dat er geen verschil zit in montagematen. Dus dat het uitwisselbaar is. De perforaties in een remschijf zijn voor de koeling. Ik kan me niet voorstellen dat het dusdanig cruciaal is dat er op een Ghibli met 306 PK geen geperforeerde schijven zitten en op een Otto wel?

Mocht je aftermarket schijven tegenkomen let er dan op dat je schijven hebt waarbij de perforaties mee zijn gesmeed en niet geboord. Geboorde schijven hebben de neiging bij hitte en bij het rijden door een plas, te gaan (haar)scheuren rondom de perforaties.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Techno » ma 02 dec 2013, 21:02

Daar heeft dus het huismerk van onze vriend Vince nogal eens last van. Blijft wel gewoon remmen gelukkig.
Techno
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 03 dec 2013, 09:37

Ik heb wat navraag gedaan. De diverse bronnen spreken elkaar tegen. Eén bron zegt dat de schijf op de eerste QP en de Ghibli ABS kleiner en dunner is dan de latere (geperforeerde) schijven.
Echter: Maserati Spares biedt exact dezelfde niet-geperforeerde schijf aan voor alle types: Ghibli ABS / QP 1e en 2e generatie en EVO. De tekst zegt dat ze verschillend zijn, maar ze zijn even duur. De tekst op de site klopt niet, want ik weet zeker dat op de tweede generatie QP en de EVO dezelfde schijven passen - kijk maar naar de partnummers bij Eurospares. Ander "bewijs" is de maatvoering van de vervangende Brembo schijf zoals die te vinden is op de "Brembo Aftermarket "site. 316 mm dia x 20mm dikte voor de eerste serie QP en Ghibli ABS. Dit is dezelfde maat als voor de latere auto's. Niet dunner of kleiner dus.

Dat is het verhaal dat ik op dit moment geloof. Maserati heeft vanaf 1996 voor de Sei en de Otto en later de EVO versies gekozen voor een geperforeerde variant van de oorspronkelijke schijf en die af-fabriek gemonteerd. Verder is de maatvoering en de passing op de naaf hetzelfde. Daarom kan Giulia ook mengvormen tegenkomen: als de voorschijven vervangen zijn en de achter schijven niet heb je een combi, maar alles past op alles. Deze geperforeerde schijven zijn ook afkomstig van Brembo, maar altijd alleen via Maserati leverbaar geweest tot de voorraad reserve onderdelen op raakte. Alleen een enkele dealer heeft er nog een paar. Zoals Modena Performance. Zeldzaam, dus duur.

Geperforeerd is dus niet meer te krijgen, tenzij je bereid bent 10% van de waarde van de auto uit te geven aan twee remschijven.
Dus wat heb ik gedaan? Een setje dichte schijven besteld bij Modena, want daar waren ze voor de verandering het goedkoopste. De set wordt aangeboden als passend op de eerste serie. We gaan nu meemaken of die ook op de tweede serie past en (dus) op de EVO.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 03 dec 2013, 12:00

Tijd voor de moderators (doen die nog wel iets?) om hier een apart onderwerp van te maken of samen te voegen met een geschikt bestaand onderwerp.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Re: Achter remschijven QP4

Berichtdoor PeterM » za 14 dec 2013, 22:01

De Ghibli-ABS remschijven voor de achterwielen die ik op de gok had gekocht bij Modena / Ebersoldt passen op mijn auto - een QPIV Ottocilindri. Jorrit heeft ze er vandaag opgezet - met als extra service het in de zinkspray zetten van het gedeelte waarop de remblokken niet aangrijpen - en dat dus snel verroest als je niks doet.

Aangezien op de Otto en de EVO dezelfde schijven gaan verwacht ik dat ze daar ook op passen. Het betreft schijven die volgens de boekjes en de onderdelenlijsten bedoeld zijn voor de Ghibli-ABS en de eerste generatie QPIV, dus uit de periode '94 - '95.
De schijf is van Brembo, met OEM partnummer 09.5847.10. Ebersoldt had die voor een zeer redelijke prijs op E-Bay staan. Maserati Spares heeft ze ook, maar een stuk duurder en met verwarrende omschrijvingen op de site.

Deze schijf is niet geperforeerd, wel geventileerd. De originele geperforeerde schijf voor de Otto is "af fabriek" niet meer leverbaar, maar hier en daar nog wel verkrijgbaar. Ebersoldt heeft hem ook. maar je betaalt voor de zeldzaamheid. Originaliteit heeft z'n prijs , maar dit werd mij een beetje te gek. Dan maar geen gaatjes....
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Keer terug naar Bi Turbo