QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor PeterM » za 21 dec 2013, 12:16

Het is vaker besproken, ik weet het, toch gooi ik het graag nog eens in de groep.

Al geruime tijd trilt het stuur van de QPIV bij het afremmen vanaf snelheden groter dan 100km per uur. Eenmaal onder de 80 gekomen houdt het trillen op. De trilling is niet altijd hetzelfde. Soms is het bijna weg, soms zie en voel je het stuur echt behoorlijke uitslagen maken. Bij licht remmen is de beweging heftiger dan bij stevig trappen, maar je voelt hem in beide gevallen. Bij het aanremmen voel je altijd eerst een schokje in het stuur, alsof de linker en de rechterkant net niet op hetzelfde moment aangrijpen.
Er is wisselwerking tussen de voor- en achterremmen, daarom had ik gehoopt dat vervanging van de achterremschijven (noodzakelijk vanwege verroest en versleten) ook zou helpen bij het oplossen van dit probleem. Niet dus.

Wat is er tot dusver gedaan:

Voorwielen gebalanceerd (twee keer, bij Matterhorn)
Nieuwe schijven plus blokken voor- en achter.
Nieuw pitman-arm lager linksvoor - dat had speling. Rechts geen speling op het pitmanlager
Nieuwe koperen remleidingen onder de auto - die waren verrot - zou er een montage fout gemaakt kunnen zijn?

Ik zou nu niet langer "dingen willen proberen" maar eerst een diagnose willen die de oorzaak aanwijst.
Diagnose op afstand is lastig weet ik, toch graag jullie gedachten.

Iemand een ervaring of een idee?
Vooral: wat moet je verder onderzoeken en uitsluiten om de oorzaak te vinden? Wat is een goede testvolgorde?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor Marten » za 21 dec 2013, 12:27

Wiellagerspeling al gekontroleerd/afgesteld?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor PeterM » za 21 dec 2013, 14:26

Het linker voorwiellager is ooit vervangen vanwege slijtage, het rechter niet, dat was toen niet nodig. Met "ooit" bedoel ik korter dan 30.000km geleden.
Het verhaal was dat het linker lager voor zwaarder wordt belast vanwege de vele rechterbochten die je met behoorlijke snelheid neemt als je van de auto weg afgaat. Dat zijn nooit linker bochten. Klonk wel redelijk toch huh???????
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor lqpl » za 21 dec 2013, 16:16

Klauwen reviseren.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor Marten » zo 22 dec 2013, 11:22

Eerst even wiellagers kijken, is het eenvoudigst en kost niks (als je het zelf doet iig), daarna remklauwen reviseren/gangbaar maken en systeem verversen (er kan een verstopping zitten in de remslangen doordat de binnenmantel loslaat).
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor PeterM » zo 22 dec 2013, 17:20

Dank je, Marten, |qp|. We gaan aan de gang..
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor 4.24V » ma 23 dec 2013, 11:32

Hi Peterm,

Uit eigen hand mijn ervaring met "low milage".
Mijn Lexus GS300 werd niet zo veel meer bereden en prompt begon na een jaar het getril. Soms heel erg en soms minder merkbaar, als het erg was dan zag je het stuur domweg op en neer bewegen. Zeker van hoge snelheid afremmen was geen pretje.

Nadat diverse keren de zaak bekeken was waren het de zuigers aan 1 kant van de klauw die vast zaten: gevolg was wel dat ook de schuiven aan 1 kant blauw en krom waren. Dus die moesten naast de revisie van de klauwen ook vervangen worden. Duidelijk was te zien hoeveel verschil er tussen de remblokken zat, hij remde feitelijk alleen met 1 kant van de klauw.
Remedie was omdat we slechts 12 a 15 k met de auto reden, elk jaar de klauwen even gangbaar maken.
Overigens heb ik een prima bedrijf gevonden in Alkmaar waar zojuist de klauwen van de 780 Bertone geweest zijn; zelfs nieuwe zuigers maken ze daar zelf, en perfect afgewerkt.


gr
Jeroen
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur
 
Berichten: 261
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:43
Woonplaats: Nijmegen

Re: QPIV: stuur trilt bij het remmen (>100km/h)

Berichtdoor lqpl » di 24 dec 2013, 14:46

Zeg ik toch. Ik heb hetzelfde gehad met de 968.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova


Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten