Spontaan afslaan

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Spontaan afslaan

Berichtdoor Marten » ma 16 jun 2014, 18:20

Zo, nu heb ik eens een vraag die ik graag wil voorleggen. Sinds dat ik de 228 bezit (nu zo'n 3 1/2 jaar) is er eigenlijk nog 1 ding dat ik graag opgelost zou willen hebben.
De 228 slaat soms na een tijd stationair draaien spontaan af, loopt na starten gewoon weer en "niets aan de hand". Dit euvel doet zich soms ook voor tijdens rijden, de toerenteller "dipt", een fractie van een seconde geen vermogen, dan een plof uit de uitlaat en de motor draait gewoon verder.
Soms weken geen last, dan tijdens een rit weer 2 x achter elkaar.

Ik zit zelf te denken aan een onderbreking in de ontsteking, geen vonk wel brandstof, dan weer vonk en na-verbranding (plof uit de uitlaat) en daarom is de BDP sensor al vervangen (bedrading was gaar, dus sowieso nodig).

Nu heb ik gehoord dat de 18V motoren hier wel vaker last van hebben, maar ik kan dat niet checken, omdat dit m'n eerste en enige Maserati is.

Dus, alle info (komt het inderdaad vaker voor, omstandigheden etc.) is welkom.

Ik zit zelf ook nog richting lekkende bougiekabels te denken, hierdoor kan aanwezige elektronika verstoord worden en zou (deels) ook de na-verbranding kunnen worden verklaard.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor lqpl » ma 16 jun 2014, 19:04

Dat herken ik bij mijn spyder met dezelfde motor. Wat ik er nog bij heb (maar wat een andere oorzaak zou kunnen hebben?) is dat bij volgas de hele zaak even uitvalt. De solenoïde klep is al vervangen door Jorrit (maar die liegt wel vaker) dus daar kan het niet aan liggen. Deze monteur heeft de motor al eens helemaal bekeken maar GEEN ENKELE verbetering weten te bewerkstelligen. Het probleem dat Marten beschrijft ligt vast aan iets eenvoudigs, maar de diagnose is kennelijk niet zo eenvoudig en daarom stelt zelfs Marten hier de vraag. Ik heb zelf gedacht aan een zwakke bobine maar dat nog niet kunnen verifiëren met een wisseltruc. Koen, bobine!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor Giulia » ma 16 jun 2014, 19:24

Waarschijnlijk een slechte fuel sensor? Heb ik ook gehad met mijn eerste 224.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor lqpl » ma 16 jun 2014, 20:37

Of is het een specifiek probleem van de 2.8 18-kleppers.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor Marten » ma 16 jun 2014, 20:37

Het punt is dat er 2 bobines zijn, dus allebei uitval betekent een dieper liggend probleem. Een fuel sensor lijkt mij onwaarschijnlijk, brandstof is er juist in overvloed, vandaar de plof uit de uitlaat.

Of de hele ontsteking gaat uit en weer aan of er is sprake van ernstig lekken in het hoogspanningsgedeelte, waardoor de boel in de war raakt.
Benieuwd naar meer reacties en bevindingen. woot
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor Marten » ma 16 jun 2014, 20:39

Of is het een specifiek probleem van de 2.8 18-kleppers.
Daar ben ik dus heel benieuwd naar...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor charles » ma 16 jun 2014, 21:34

Kijk eens goed naar de relais van het motormanagement, de voetjes moeten goed contact maken. Dat is nogal eens niet het geval
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor charles » ma 16 jun 2014, 21:36

Dat zijn dus de 3 relais bij de linker veerpootdome, gezien vanaf de voorkant
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor stijn » di 17 jun 2014, 14:09

Verhip; uitvallen bij volgas, IqpI? Mijn 2.24 vertoont ook al enige tijd rariteiten; zomaar hoppakee nulkommanul vermogen, en een halve tel later is alles weer okee. Bougies vervangen; spanningsverdeler gereviseerd, accu vervangen, maar af en toe komt het ineens uit de lucht vallen, en, inderdaad, meestal bij veel vermogen dat wordt gevraagd.
Sorry voor het deels kapen van je bericht, Marten, maar er lijkt een serie problemen in de zelfde hoek te zitten...
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor lqpl » di 17 jun 2014, 15:51

Stijn moet eerst de selenoide klep vervangen. Dan verder kijken. Dat is dat bruin/beige ding tegen het schutbord.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast