Spontaan afslaan

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Spontaan afslaan

Berichtdoor Michele » di 17 jun 2014, 16:26

Ooit dit probleem gehad met een VW Polo en toen was het hoofdrelais gaar. Idem met Alfa 156, maar dat was de BDP sensor.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 17 jun 2014, 19:51

Marten schreef:Een fuel sensor lijkt mij onwaarschijnlijk, brandstof is er juist in overvloed, vandaar de plof uit de uitlaat.

Dat was bij mij wel het probleem. Zoveel benzine dat hij als het ware verzuipt en afslaat.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Marten » di 17 jun 2014, 19:54

Giulia schreef:
Marten schreef:Een fuel sensor lijkt mij onwaarschijnlijk, brandstof is er juist in overvloed, vandaar de plof uit de uitlaat.

Dat was bij mij wel het probleem. Zoveel benzine dat hij als het ware verzuipt en afslaat.

Maar was het ook uit, fractie van een seconde en weer aan, alsof er nooit wat gebeurd is?
Dat is namelijk het geval.

Enne, motormanagement relais is nieuw. Was idd bij de Alfa (164) een berucht probleem. Motor viel uit en na een paar minuten weer starten/lopen en nul foutcodes. Nieuw relais, relaishuis verplaatsen ivm koeling, probleem opgelost.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 30 jun 2014, 19:48

Maar eens begonnen bij het begin: nadenken.
Wanneer was het ook weer begonnen en onder welke omstandigheden precies.

Eigenlijk na het vervangen van de bougies vorig jaar voor de zomer. Het spontaan afslaan tijdens een tijdje stationair draaien was al vanaf het begin en is wel vreemd, maar daar valt nog wel mee te leven.

Wat was vroeger ook alweer een oorzaak van haperen, inhouden, overslaan?
Bougiekabels.

Uitharden, verlies van isolerende werking van de mantel, verhoogde weerstand, zwerfspanning tussen de kabels onderling en overslag naar massa etc.
Als kabels vervangen werkte bij een Opel Kadett of VW Golf en deze klachten destijds (eind jaren 80, begin jaren 90) oploste, waarom niet bij een Biturbo?

Nu had ik de weerstand van de kabels al gekontroleerd vorig jaar, maar de kabels waren wel flink uitgehard.
Nieuwe besteld bij Eurospares (gewoon de originele set) en de kabels vervangen.

Stuitte daarbij op de ovale rubberen pakking van het verdeelstuk op het gasklephuis, die al niet goed zat maar ook niet in zijn goede vorm wilde blijven zitten (dit huis moet los om de bougiekabels te verwijderen). Dit opgelost door op de randen van het gasklephuis wat sneldrogende kit te smeren, de pakking erop gedrukt te houden totdat de kit al goed kleefde (na 20 minuten, dus redelijke kramp in mijn vingers) en toen het verdeelstuk weer gemonteerd (kontrole met een spiegeltje of de pakking goed zat).

Duidelijk merkbaar is dat de motor veel beter reageert op het gaspedaal, beter oppakt en tot nu toe, met regen en droog weer, nog geen ellende.
Aanstaande woensdag een grote rit, dus wordt vervolgd.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor charles » di 01 jul 2014, 09:58

tja, gouden regel, begin bij de basis............zo simpel kan het zijn
ik hoop dat het goed blijft, succes
charles

Berichtdoor Marten » wo 02 jul 2014, 19:22

Vandaag 250 km. gereden ivm maandelijks overleg, dit keer in onze vestiging in Duiven. Geen "klap" verkeerd en goed gretig aan het gas (dat was hij al) maar nu gaat het allemaal net even soepeler en ook tijdens stationair draaien tot nu toe niet meer zomaar afgeslagen.
Dus in de gaten houden, nog zoveel mogelijk kilometers draaien... woot
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 02 jul 2014, 20:08

Ik ga die rommel ook maar eens vervangen. Dank voor de research.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Danny » wo 02 jul 2014, 20:15

Doortastendheid is een goede eigenschap Marten!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Giulia » do 03 jul 2014, 15:52

Bougies altijd puntje krapper zetten dan voorgeschreven bij Bi-turbo's. Geeft een krachtiger vonk voor de relatief lage compressie.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Marten » do 03 jul 2014, 17:15

Dat van die bougies is bekend, maar als de vonk onderweg al hindernissen ondervindt komt het alsnog niet goed.
Daarbij wordt de vonk juist krachtiger als de afstand wat groter is, de overbrugging is dan groter en dus loopt de spanning die nodig is voor vonkoverslag op, te groot geeft echter ook weer problemen.
Een kleinere afstand zorgt ervoor dat de vonk makkelijker overspringt.

Bij oude Nord motoren van Alfa die "verzopen" waren was dit een truc om zonder de bougies eruit te halen te motor toch gestart te krijgen. Bougiekabels los nemen en los op de bougies zetten, de vonkspanning wordt dan heel hoog en de bougies branden schoon.
Zodra de motor op "4 benen" liep, afzetten en de kabels weer goed monteren.

Vandaag getest met airco aan en dan afremmen bij een kruising, wilde de motor ook nog wel eens afslaan, ook niet gebeurd.
Daar zal vast ook de ovale pakking van het verdeelstuk voor het gasklephuis ook iets mee te maken hebben (ik denk dat die nooit goed heeft gezeten).
Bij een atmosferische motor mag dat niet uitmaken, want dan spreek je van valse lucht bij alle lekkages na de gasklep, echter geblazen motoren reageren op alles anders.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo