Vragen van een wannabe

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Vragen van een wannabe

Berichtdoor MaxLaadv » ma 23 jun 2014, 20:06

Hallo Maseratisti,

Zo af en toe gaat het bij mij ontzettend kriebelen om ook eens een Biturbo aan te schaffen. Het is een auto waar ik al sinds mijn jonge jaren mijn nek voor verdraai. Nu ben ik bezig geweest in de Franse buyers guide van Fabien Foulon en is het vuurtje weer aangewakkerd.
Ik denk dus al een heleboel te weten van de Biturbo, maar op de meest prangende vraag heb ik nog steeds geen antwoord: watkostdat? Ik ben een mens met een eenvoudig salaris, een hypotheek en alimentatie, dus vraag me af of een Maserati wel voor mij is weggelegd. De aanschaf is nog wel te doen. Maar wat gebeurt er dan? Is het werkelijk zo dat een beurtje je een paar duizend piek kost? En om de hoeveel tijd moet de distributie bijvoorbeeld worden vervangen. En wat kost dat dan?
Een andere drempel zijn de horrorverhalen over de verkrijgbaarheid en prijzen van de onderdelen. Maar hoe ervaren jullie dat in de praktijk? Volgens mij is er wel een levendige community, die elkaar tips toespeelt en elkaar uit de brand helpt. Mag zo’n auto eigenlijk op straat geparkeerd staan van de verzekering? Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vierdeurs van de laatste bouwjaren. Naar mijn idee is dat een mooi uitontwikkelde, robuuste auto. Kopt dat? Zit die een beetje goed in elkaar?
Als die Biturbo er komt, wordt dat onze derde auto die alleen maar een paar keer per jaar uit de stal komt. Die rol wordt op het moment vervuld door een Alfa 33. Misschien geen Maserati, maar wel een auto waarmee ik ontzettend veel plezier heb. Ik denk zelfs, dat hij tachtig procent van het rijplezier van een Biturbo biedt voor een fractie van het budget.
Want om je heel eerlijk te zeggen: op een korte ochtend in een 3200GT na, ik heb nog nooit in een Biturbo gereden. Dat –ie snel is wil ik wel geloven, maar stuurt hij ook fijn? Is –ie nou sportief of juist comfortabel. Mijn Alfa is uit 1992 en heeft expres geen stuurbekrachtiging omdat hij daar ontzettend vaag van gaat sturen naar mijn idee. Zou dat bij een Biturbo uit die tijd het zelfde zijn? Het mooiste zou natuurlijk zijn als ik bij iemand een een ritje kan bietsen. Als wisselgeld neem ik natuurlijk mijn Alfa mee voor jou om een stukje mee in de rondte te knetteren.
Ik zal er in dit gezelschap ongetwijfeld een hoop open duren mee intrappen, maar zou het fijn vinden als jullie me wat verder kunnen helpen. Het mooiste zou zijn als het Biturbo-idee uit mijn hoofd wordt gepraat – dat zou me een hoop poen gaan schelen zeg!

Groetjes,

Max.
MaxLaadv

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor Michele » ma 23 jun 2014, 20:36

Welkom Max!

Antwoorden op de meeste van je vragen kun je hier op t forum vinden met de zoekfunctie, maar als je begint bij de verhalen onder "mijn Maserati" en de diverse draadjes onder "biturbo" rol je dr vanzelf in.
Aanschaf is idd het problem niet, voor 7 tot 10 mille koop je een nette Biturbo, maar reken op een godsvermogen aan achterstallig werk als je een goedkope zwerver van marktplaats trekt. Doe dus je huiswerk. Deze moet je dus gewoon lekker laten staan: http://link.marktplaats.nl/m814791343
Laatst bijgewerkt door Michele op ma 23 jun 2014, 20:54, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 23 jun 2014, 20:41

Hoi,

even een korte reactie op een paar van je vragen:

De aanschaf is nog wel te doen. Maar wat gebeurt er dan? Is het werkelijk zo dat een beurtje je een paar duizend piek kost?

Dat hangt ervan af hoe handig je zelf bent.

En om de hoeveel tijd moet de distributie bijvoorbeeld worden vervangen. En wat kost dat dan?
3 jaar/40.000 km. Als je alles laat doen reken op een € 500 - € 600 (waterpomp, spanner). Kleppen stellen wordt echter een ander verhaal, dat is redelijk arbeidsintensief en kost al snel minimaal eenzelfde bedrag (voor de 18V motor).

Een andere drempel zijn de horrorverhalen over de verkrijgbaarheid en prijzen van de onderdelen. Maar hoe ervaren jullie dat in de praktijk?

Er zijn nog genoeg leveranciers, ebay, onze Koen...maar sommige delen worden wel schaars (afhankelijk van het model, ik heb zelf een 228 en dat is soms echt een drama)

Mag zo’n auto eigenlijk op straat geparkeerd staan van de verzekering?

Daar is een verzekering toch voor, voor echt stallen 's nachts kan het afhankelijk van de waarde wel een eis zijn, dus even navragen. Binnen is wel altijd beter.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een vierdeurs van de laatste bouwjaren. Naar mijn idee is dat een mooi uitontwikkelde, robuuste auto. Klopt dat? Zit die een beetje goed in elkaar?

Alles valt en staat met de historie en wat de vorige eigenaar wel, maar vooral niet heeft laten doen. Mits goed onderhouden zijn ze behoorlijk betrouwbaar.

Als die Biturbo er komt, wordt dat onze derde auto die alleen maar een paar keer per jaar uit de stal komt. Die rol wordt op het moment vervuld door een Alfa 33. Misschien geen Maserati, maar wel een auto waarmee ik ontzettend veel plezier heb. Ik denk zelfs, dat hij tachtig procent van het rijplezier van een Biturbo biedt voor een fractie van het budget.

Ik rij zelf al vele jaren Italiaans en heb er beroepsmatig ook veel te maken gehad, de fractie van het budget klopt, die 80% kan je vergeten. Een 33 haalt het lang niet bij een Biturbo.

Want om je heel eerlijk te zeggen: op een korte ochtend in een 3200GT na, ik heb nog nooit in een Biturbo gereden. Dat –ie snel is wil ik wel geloven, maar stuurt hij ook fijn? Is –ie nou sportief of juist comfortabel.

Dit hangt echt van het type af denk ik. M'n 228 is een fijne rijdersauto, op lange afstanden heel goed te doen, maar op hairpins voelt hij zich duidelijk minder thuis, vooral als het er veel na elkaar zijn.

Mijn Alfa is uit 1992 en heeft expres geen stuurbekrachtiging omdat hij daar ontzettend vaag van gaat sturen naar mijn idee. Zou dat bij een Biturbo uit die tijd het zelfde zijn?

Vaag sturen heeft niet direct iets te maken met stuurbekrachtiging, maar meer met het stuurhuis zelf en het onderstel. Zoals ik hiervoor al zei, heeft dat toch ook te maken met het type. Ik kan me voorstellen dat een Ghibli scherper stuurt dan m'n 228, die toch vooral meer gebouwd is om lange afstanden per snelweg comfortabel en op redelijk hoge snelheid te overbruggen.

Ik zal er in dit gezelschap ongetwijfeld een hoop open deuren mee intrappen, maar zou het fijn vinden als jullie me wat verder kunnen helpen. Het mooiste zou zijn als het Biturbo-idee uit mijn hoofd wordt gepraat

Daarvoor ben je hier denk ik aan het verkeerde adres. Afhankelijk van de drang en het budget (en je eigen handigheid natuurlijk) zou ik het zeker doen, als het kan...
Kijk alleen goed uit dat je niet in de verleiding komt een auto zonder historie bij een vage handelaar te kopen. Check de auto in ieder geval hier, het Maserati wereldje is maar piepklein en er is waarschijnlijk altijd wel iemand hier die iets van een auto of handelaar af weet, waar jij bent gaan kijken.

Suc6 ermee, gr. Marten
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor dueporte » ma 23 jun 2014, 20:54

Mijn voorgevoel zegt niet doen...
Koop een goede ghibli. Zijn iets betrouwbaarder. Wat al eerder is gemeld en overal op dit forum terug te vinden.; maserati rijden is echt niet goedkoop. En het houdt nooit op met geld uitgeven. Ik heb intussen in 2 jaar tijd bijna het dubbele aan onderhoud uitgegeven. Koop je de biturbo in de link en je bent het 5-7 voudige aan onderhoud kwijt en dan nog is ie niet perfect....
Dus... Als je geld achter de hand hebt of je ben gewoon erg handig, dan join the club!
Je moet wel een tikkeltje gestoord zijn om dit soort auto's te rijden, maar als eenmaal dat virus heeft toegeslagen dan kom je daar niet snel meer van af! Succes met de keuze! winks
dueporte

Berichtdoor Michele » ma 23 jun 2014, 21:06

Koop je de biturbo in de link en je bent het 5-7 voudige aan onderhoud kwijt en dan nog is ie niet perfect....

daarom geef ik ook aan dat ie dat ding lekker moet laten staan Jeroen.... hamersmiley
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Techno » ma 23 jun 2014, 21:33

Allemaal goeie adviezen. Maar wie van de kenners valt iets bijzonders aan deze auto op dat je zelden ziet? (nee, niet dat ie er zo slecht uitziet..... hamersmiley )
Techno
Donateur

Berichtdoor PJ » ma 23 jun 2014, 21:52

Techno schreef:Allemaal goeie adviezen. Maar wie van de kenners valt iets bijzonders aan deze auto op dat je zelden ziet? (nee, niet dat ie er zo slecht uitziet..... hamersmiley )

De recente APK, Techno?
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 23 jun 2014, 21:59

Antenne op dak. Dit anteoord is correct dus hier met die prijs.

@maxlaadvermogen: kom eens naar een raduno, dat praat makkelijker.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Wietze » ma 23 jun 2014, 22:01

Het is een S met de intercoolers bovenop het motorblok. Dat zijn altijd 2 liter uitvoeringen. De advertentie klopt niet.........
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Berichtdoor Techno » ma 23 jun 2014, 22:15

Goed Wietze!
Techno
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo