Vragen van een wannabe

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor Ger » ma 23 jun 2014, 22:16

Welkom Max

Wat een hok crybaby zonde man. Ik heb ook een 33 (met stuurbekrachtiging) en die rijdt soepeler dan de 424. Maar voor de rest is de maserati leuker. Ik heb 2 keer wat aan de 424 laten maken en dat kost geld ja. Koen was toen erg teleurgesteld in me. Ruudsterrr5 Gelukkig kan ik de auto('s) binnen zetten. Sowieso schors ik de 424 in de winter want dat scheelt geld en corrosie. Als ik een onderdeel nodig heb haal ik dat bij Koen. Als je er toch niet veel mee rijdt scheelt dat ook geld. Probeer inderdaad zoveel mogelijk zelf te doen. Ik heb allerlei informatie m.b.t. de 424 hier op het forum en via zoekmachines gevonden.
Ook aan de 33 sleutel ik zelf; gisterenmiddag nog heb ik de radiateur vervangen.
De 424 is zoals mij toen ook werd gezegd een "dolle stier". 2thumbs

Succes

Gerhard
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor charles » ma 23 jun 2014, 22:47

Mijn duit in het zakje, zoals al gezegd, het is erg afhankelijk van je technische handigheid. Ik doe alles zelf en kan het me daarom goed veroorloven, onderdelen idd bij koen vandaan
wbt 33 vs biturbo......no match ik heb zelf ook nog een gtv6 met 24v en die legt het er tegen af
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor MaxLaadv » di 24 jun 2014, 08:32

Mannen!

Hartstikke bedankt voor de vele reacties. Daar kan ik wel wat mee. De kosten die Marten aangeeft voor een distributie vind ik eigenlijk wel meevallen. Ooit had ik een Lancia Lybra 5 cilinder. Daar kostte die operatie bij de dealer 1.300 euro. Gelukkig hadden we een specialist die het voor de helft kon - nog steeds een heleboel geld natuurlijk.
Ik ben natuurlijk al een tijdje bezig om het forum door te spitten tussen de bedrijven door. Dus daar ga ik vrolijk mee verder. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat een Alfa 33 een auto is van een geheel ander kaliber, maar dat betekent natuurlijk niet dat het rijplezier minder hoeft te zijn. Ik kan bijvoorbeeld ook heel veel lol beleven in mijn Fiat Panda, maar ook weer op een geheel andere manier dan in die Alfa.
Als er een Biturbo komt, zou ik die zeer spaarzaam gebruiken - ik denk dat ik niet eens aan de 5.000 kilometer per jaar zal komen. Dat zou ook moeten schelen in kosten. Ik zou zeker niet het eerste Marktplaats-koopje aanschaffen wat voorbij komt. De auto die is aangehaald in dit topic is natuurlijk eerder een donor. Dat staat er ook eerlijk bij. Ik zoek een goed bijgehouden auto, waarbij ik het onderhoud kan oppikken waar men gebleven is.
Oh ja: ik ben iemand met twee linkerhanden. Dus zelf sleutelen zit er niet in, ben ik bang.

Mochten er nog mensen zijn met tips of stichtelijke woorden - be my guest.

Oh ja: en een meeting, daar kom ik natuurlijk graag eens naar toe.

Groetjes Max.
MaxLaadv
 
Berichten: 4
Geregistreerd: ma 23 jun 2014, 19:15

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor dueporte » di 24 jun 2014, 09:40

goed zo!.
via het forum kom je vaak wel de historie van de auto te weten. mogelijk heeft iemand hier op het forum zijn biturbo in de aanbieding? die in Frankrijk?
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor cassiopeia » di 24 jun 2014, 10:59

Overweeg je geen Quattroporte IV? Dat is de laatste, en in veel opzichten meest ultieme, biturbo. Met de beste bouwkwaliteit en, mede daarom, wellicht de beste keus voor een niet-sleutelaar. Je hebt daarbij de keus uit een V6 2.8 en een V8 3.2. Handgeschakeld en automaat. Lees het QP IV dossier eens hier op het forum. Ik heb er al bijna vijf jaar een en ik ben er heel tevreden over. Bijna probleemloos, want met complete historie en op een gerenommeerd adres gekocht.

Ja, het verhaal van de Lancia 5c 2.0 ken ik ook. Motor staat dwarsgeplaatst voorin en neemt daarbij de hele breedte in. Bij het wisselen van de distributie moet de motor worden losgenomen van de bevestigingspunten en opgetakeld om erbij te kunnen. Daarom is het zo'n dure grap. Het verhaal kennend voor aanschaf, heb ik destijds voor een 4c 1.8 VVT gekozen. Daar kost het wisselen van de distributie de helft.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor Michele » di 24 jun 2014, 11:10

Mijn 2.24v is altijd latent te koop, maar ook die is niet pefect. Wel altijd goed onderhouden, maar deze zomer moeten de distributie, olie, oliefilter, bakolie, diff-olie en bougies vervangen worden... + 2 roestplekken die aandacht vereisen. Kortom: duizendje of 2 werk. Bovendien 2-deurs en dus niet de auto die TS zoekt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor lqpl » di 24 jun 2014, 12:14

cassiopeia schreef:Overweeg je geen Quattroporte IV? Dat is de laatste, en in veel opzichten meest ultieme, biturbo. Met de beste bouwkwaliteit


Je bedoelt de evoluzione. De eerdere versies zijn minder goed. Tssk5

Ik zou overigens zeggen dat de 3200GT de "laatste, en in veel opzichten meest ultieme, biturbo" is.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor Marten » di 24 jun 2014, 19:47

Ooit had ik een Lancia Lybra 5 cilinder. Daar kostte die operatie bij de dealer 1.300 euro.
Ja, dat was hetzelfde als bij de Fiat Marea 5 cilinder en de Bravo HGT. Maar die € 1300.= en "de motor moet eruit" is echt puur gelul, geen andere woorden voor.
Motorsteunen los, motor ophangen aan takel in de auto en opzij trekken, 3 -4 uur werk + delen.

Maar goed, het ging om een Biturbo dus weer on topic, moest dit alleen even kwijt woot
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor charles » di 24 jun 2014, 20:21

mee eens , mn vrouw rijdt in een marea weekend 2.0 5c, blok hoeft er niet uit , maar het is wel een K-klus
Avatar gebruiker
charles
 
Berichten: 374
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:46

Re: Vragen van een wannabe

Berichtdoor PeterM » wo 25 jun 2014, 10:51

Er is al veel gezegd, dus ik houd het kort winks .

Vierdeurs bi-turbo van laatste bouwjaren = QPIV - en de allerlaatste (1998-2001) zijn de Evoluzione versies - maar die zijn in tegenstelling tot wat iedereen altijd zegt niet zo heel veel beter dan de auto's uit 1996 en 1997 Tssk5 . Zou wel de eerste serie QPIV's (1994-1995) laten staan.

De voorlaatste 4 -deurs zijn de 4.24V en de 430, evt. ook te koop als 430-4V. Dat zijn heel andere auto's. De QPIV is meer sophisticated, veel beter gebouwd, veel stiller en comfortabeler, maar ook zwaarder en minder sportief. De 4.24 is meer een kart, de QPIV meer een limo. Beiden zijn van binnen prachtig met veel hout en leer en accelereren ontaard snel met de echte turbo-schop in je rug. Ik heb met beide types gereden, het heeft allebei een eigen charme. Het is maar net wat je leuk vindt.

Beide types zijn steeds lastiger te vinden (als je een goede zoekt), maar het is moeilijker om een goede 4.24 /430 te vinden dan een goede QPIV. De QP IV's zijn wat duurder, maar het scheelt niet heel veel meer.

Besturing is minder direct dan een Alfa, maar dat hebben ze allemaal (4.24, 430 en QPIV). Dat komt vanwege de "indirecte" constructie met de pitman armen. Mijn 166 voorwielaandrijver stuurt plezieriger en directer dan de QPIV achterwiel aandrijver (moet wel even graven in mijn herinnering hoe dat ook al weer was crybaby ).

Met 5000 km per jaar heb je eens in de twee jaar een grote beurt. Als je een goede QPIV koopt moet je voor die beurt tussen de € 1000 en €1500 reserveren - let wel even op bij wie je hem neerzet, dat maakt nogal uit. Dus per jaar €500 - €750. Distributie in jouw geval eens in de drie jaar. Inderdaad € 600 = €700.
De 4.24V of 430 vind ik lastiger te voorspellen, daar kun je echt met rare dingen te maken krijgen, met het risico op hogere kosten. Bovendien wordt het steeds moeilijker om een goede te vinden.

Als je een goede auto koopt en het onderhoud netjes laat doen sta je er niet vaker mee stil dan met een andere auto. Ik bedoel: ze laten je niet zomaar in de steek. Zowel met de QPIV als met de 4.24 heb ik in totaal 13 jaar één keer de wegenwacht erbij moeten halen. Slechte stekkerverbinding in de ontsteking resp. defecte dynamo. Tja... je kunt meer pech hebben, maar die verhalen over onbetrouwbaarheid zijn overdreven en komen meestal van mensen die slechte auto's kopen en ze niet onderhouden. De auto's zijn niet zo goed gemaakt er kan je van alles overkomen, maar je komt er meestal nog wel mee thuis.

Onderdelen: tja, de fabriek doet er niets meer aan en het droogt snel op. We hebben hier onze Koen die er nog wel eens eentje van de weg haalt en demonteert. Franco (Kwintsheul) heeft eigen aanvoer lijnen vanuit Italië, zo iemand kan je nog wat langer op de weg houden. Verder groeit de kennis over alternatieve partnummers nog steeds, op dit forum is veel kennis.

Succes met je afwegingen!
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten