Cilinderkop van 424

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Cilinderkop van 424

Berichtdoor Ger » do 17 jul 2014, 22:38

Hallo allemaal. Zoals jullie niet weten doet mijn 424 het niet zo goed. Vorig jaar is er een klep vervangen en zijn ze allemaal gesteld. Een tijd reed de auto goed maar toch leek het na een paar maanden alsof de auto weer op 5 cilinders reed. Ik ben toen even bij Jorrit geweest en hij heeft toen een paar testjes gedaan en het bleek dat het weer cilinder 3 is die moeilijk doet. Veel tijd om te sleutelen heb ik niet maar al met al is het me gelukt om op Jorrits advies de rechter cilinderkop er af te halen. Hij heeft me een voorbeeld cilinderkop laten zien met daarin vele indicaties rond de klepzittingen.
vanavond heb ik dus zelf de gebieden rond de klepzittingen gepenetrant en heb bij cilinder 3 geen relevante indicaties waargenomen. (Zo wordt dat omschreven in mijn vakgebied van niet destructief onderzoek).
De andere2 cilinders hebben wel indicaties. Cil.1 vanaf het bougiegat en cil. 2 tussen 2 klepzittingen. Deze beide gaven echter geen drukverlies tijdens de test van Jorrit. De koppakking ging tijdens het demonteren van de kopstuk. Ik heb 'm nog in elkaar gepuzzeld maar heb niks raars kunnen vinden.
Dus.. weet iemand waar ik nog meer naar zou kunnen kijken?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Natuurlijk ga ik het oppervlak waar de pakkingsresten zitten schoonmaken en dan dat gebied ook onderzoeken.
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Techno » vr 18 jul 2014, 07:00

Kun je iets specifieker zijn over de bevindingen van Jorrit?
Compressieverlies? Kleppen zijn puntgaaf?
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Marten » vr 18 jul 2014, 09:54

Yep, wat voor tests zijn er gedaan en wat is precies het probleem?

-Loopt de cilinder niet goed mee?
-Zijn er injectoren uitgewisseld, misschien een defecte injector of verkeerde aansturing?
-Bougiekabels en verdeelkap gekontroleerd?
-Compressie gemeten? Wat zijn de waardes?
-Cilinderlekkage test gedaan? Hoeveel verlies is er gemeten?
-Heb je kop onderste boven gelegd met bougie erin en wat benzine in de verbrandingskamer laten lopen? Als de benzine weglekt
heb je een slecht sluitende klep.
-Is de cilinderkop afgeperst (kontrole op haarscheurtjes)? Bij voorkeur als de cilinderkop eerst opgewarmd is.
-Ik zou ook de kleppen "los"maken en kijken of ze soepel door de klepgeleider lopen, door aankoling wil een klep wel eens wat
zwaarder gaan en sluit dus te traag, waardoor compressie verlies ontstaat.
-Zijn de klepveren al gekontroleerd?
-Hoe ziet de nokkenas eruit?
-Loopt de klepstoterbus soepel?

Kan je hier mee vooruit denk je?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Wietze » vr 18 jul 2014, 11:45

Ik heb destijds beide koppen moeten vervangen.
Koud zie je (bijna) niets. Warm afpersen en de haarscheuren komen tevoorschijn. Ik heb de oude koppen bewaard. Immers wellicht zijn de scheurtjes die niet bij de kleppen zitten in de toekomst nog reparabel. Ik verwacht dat bij jou hetzelfde aan de hand is. Het was destijds in de eerste serie een meer voorkomend komend euvel

Je woont in de buurt kan ik het je laten zien stuur even een PM wanneer je ze wilt zien.
It is mei sizzen net te dwaen
Avatar gebruiker
Wietze
Donateur
 
Berichten: 596
Geregistreerd: vr 18 maart 2011, 11:05
Woonplaats: Badhoevedorp

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Ger » vr 18 jul 2014, 19:54

Zo, ik heb even tijd. Jorrit heeft de bougies getest, hij heeft luchtdruk op de cilinders 1, 2 en 3 gezet en ze hadden respectievelijk 10%, 10% en 20% drukverlies. Hij heeft ook met een meetglas met verkleurende vloeistoffen de uitlaatgassen en bij het expansievat gekeken. De vloeistof verkleurde. Dus koelvloeistof gemengd met uitlaatgassen, en compressieverlies. Alle kleppen zijn gesteld toen de kop vorig jaar bij een revisiebedrijf was en toen is een klep van cilinder 3 vervangen want die was verbrand. Het verbaasd me dat er niets te zien is bij cilinder 3.
Bougiekabels zijn bekeken.
Injectoren zijn niet uitgewisseld.
De kop ligt nu onderste boven maar heb nog geen tijd voor de benzine test.
De kop is nog niet afgeperst want hij is pas sinds gisterenavond los.
de kop is bij een revisiebedrijf geweest en er is niks over de klepgeleiding gezegd.
de nokkenas ziet er schoon en goed uit. Niks raars.
ik ga zeker alles na lopen. Ik kan zeker verder met de controlepunten.
Ook omdat Jorrit al snel zag dat er cilinderlekkage is ga ik daar ook van uit.
Wordt vervolgd.
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor koen2224v » vr 18 jul 2014, 20:31

@ger

je ziet de scheuren zitten,wat zou dat betekenen??hoop geld weggebracht na badhoevedorp voor niets,dat word voor veel geld weer koppen kopen + montage
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Ger » vr 18 jul 2014, 21:30

D'r zitten 2 scheurtjes in. En niet eens bij de meest lekke cilinder. Bij nr 2 tussen de klepzittingen en bij nr 1 vanaf het bougiegat. ik heb net het hele pakkingsvlak gedaan en daar zitten geen lineaire indicaties in. Wel veel poreuziteiten.
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor koen2224v » vr 18 jul 2014, 21:36

ger,die koppen zijn zo lek als een mandje,staan ze zwaar bekend om,zeker na 23 jaar,jouw vriend erik had die koppen nooit meer terug mogen plaatsen,tijdbom,en nu ben je zwaar aan de beurt.
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Ger » vr 18 jul 2014, 21:48

Afbeelding
Afbeelding
Dit is de situatie direct na demontage van de kop.
Denken jullie dat die 2 indicaties noodlottig kunnen zijn?
Wietze, ik heb je een e-mail gestuurd.
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Re: Cilinderkop van 424

Berichtdoor Ger » vr 18 jul 2014, 21:56

Mijn vriend....eg nie. Maarre, ik geef nog niet op. Bij cilinder 3 is niets te zien. Misschien dus idd wel bij zo een warm afpersen onderzoek. Heb jij niks goeds meer liggen dan Koen?
GTV6 2.5i
Alfa 33 1.5ie
Maserati 4.24
Avatar gebruiker
Ger
Donateur
 
Berichten: 137
Geregistreerd: za 27 aug 2011, 14:55
Woonplaats: Beverwijk

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron