Selenia Racing 10W60.

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Selenia Racing 10W60.

Berichtdoor Emilio » ma 31 jan 2011, 00:49

euh.. hoe dat zo?

10W60 is dikker bij hoge temperaturen (lees: bedrijfstemperatuur) dan 10W40.
Als een motor is ontworpen op "40" waarom zou je er dan een dikkere "60" in doen??

en hoezo kan dat geen kwaad?
Even vanuit de theorie gedacht (ik heb geen praktijkkennis in deze) : bijvoorbeeld, een dikkere olie vergt een krachtiger oliepomp - hoe weet je nu dat je geen problemen krijgt met olie-druk en/of flow ergens in de motor? En er zijn nog wel meer mogelijke effecten te bedenken.

Ik zou zelf geen onnodig risico nemen door producten of vervangende onderdelen te gebruiken met afwijkende ("betere") specificaties, zonder eerst heel goed te begrijpen wat de mogelijke consequenties zijn.

en 10W60 is nog duurder ook - dus waarom zou je?
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 31 jan 2011, 07:50

Is 60 dikker dan 40 bij bedrijfstemperatuur (olie 90-110 ℃)? Ik dacht dat het beter tegen hogere temperaturen kan.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 31 jan 2011, 11:00

Viscositeit is idd hoger en de grotere "einddikte" op volle bedrijfstemperatuur zorgt inderdaad voor hogere drukken in het oliecircuit.
Wat Emile zegt is wel juist eigenlijk: een gezonde motor met nog strakke passingen (lees lagers) heeft beslist geen dikkere olie dan voorgeschreven nodig.
Maar wanneer een motor al wat "ruim" is en dus behoorlijk inwendige lekverliezen heeft, zal de oliedruk in hete toestand lager zijn geworden.
Dan kan een W60 wel degelijk van voordeel zijn.
De 6 cilinders van Opel en BMW stonden vroger bekend om oliedrukproblemen (heet; te laag) wat op te lossen was met een dikkere olie. (Oil stabilisizer, 250cc dikke stroop die ook koud een veel dikkere olie opleverde.)
Nu met de moderne synthetische varianten, is zelfs in koude toestand de olie vrijwel even dun als de voorgeschreven soort en kan bij oliedrukproblemen in hete toestand een 10W60 probleemloos gebruikt worden.
In hete toestand kan het bij stationair draaien het verschil maken tussen een regelmatig oplichtend oliedruklampje en een probleemloze oliedruk.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 31 jan 2011, 11:20

Dus je zegt: Bij oudere motoren waarvoor 10W40 is voorgeschreven is 10W60 mogelijk een verstandige keus om oliedruk bij bedrijfstemperatuur terug te winnen.

Overigens, slaat die 'W' niet op de 10 die ervoor staat?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Emilio » ma 31 jan 2011, 18:24

lqpl schreef:Dus je zegt: Bij oudere motoren waarvoor 10W40 is voorgeschreven is 10W60 mogelijk een verstandige keus om oliedruk bij bedrijfstemperatuur terug te winnen.

Overigens, slaat die 'W' niet op de 10 die ervoor staat?

Ja, dat zegt Boom. Dan heb je dus een reden om bewust af te wijken van de standaardspecs.

En ja, die W slaat inderdaad op het getal wat ervoor staat, is de viscositeit bij lage temperaturen (want de "W" van "Koud" natuurlijk. Sommigen beweren overigens dat het de W van winter is, zou ook kunnen)

En nee, 10w40 of 10w60 zegt op zich helemaal niets over de hoge temperatuurbestendigheid.
Nu ken ik toevallig alleen maar "Sport" of "Racing"-achtige voorkomens van 10W60 olie, en die zijn dus dan juist wel specifiek bedoeld (gemarket) voor sportieve of racerige toepassingen - en daarom waarschijnlijk wel vaak beter hoge Temp bestendig dan middle of the road 10W40 olien.
3200GT Automatica, Blu Nettuno

È pericoloso sporgersi
Emilio
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 31 jan 2011, 18:31

Opnieuw eens.
Van de Castrol Edge Sport 10w60 wordt zelfs beweerd dat die olie juist heel slecht tegen langdurig hoge temperaturen kan en heel snel z'n viscositeit verliest en daarmee terugzakt naar de viscositeitseigenschappen van een W50 of zelfs 40 olie.
Wat tevens zou verklaren dat men een terugval van de oliedruk ziet bij zo'n "kapotgedraaide" olie.
Of het allemaal klopt weet ik niet, het zijn allemaal berichten van het forum van onze oosterburen.
Overigens gaf de sprekert op een Techcom bijeenkomst ook duidelijk aan, dat alleen de Edge (dus zonder de sport toevoeging) de eigenschappen had van de veelgeprezen vroegere Racing Synthec van Castrol mét ook de goedkeuring voor de M-modellen van BMW.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Tridente » di 01 feb 2011, 20:24

Boomerang schreef:Opnieuw eens.
Van de Castrol Edge Sport 10w60 wordt zelfs beweerd dat die olie juist heel slecht tegen langdurig hoge temperaturen kan en heel snel z'n viscositeit verliest en daarmee terugzakt naar de viscositeitseigenschappen van een W50 of zelfs 40 olie.
Wat tevens zou verklaren dat men een terugval van de oliedruk ziet bij zo'n "kapotgedraaide" olie.
Of het allemaal klopt weet ik niet, het zijn allemaal berichten van het forum van onze oosterburen.
Overigens gaf de sprekert op een Techcom bijeenkomst ook duidelijk aan, dat alleen de Edge (dus zonder de sport toevoeging) de eigenschappen had van de veelgeprezen vroegere Racing Synthec van Castrol mét ook de goedkeuring voor de M-modellen van BMW.

Nou, dan de praktijk; ik gebruik het al jaren (Edge Sport; de vroegere RS van Castrol), verbruik vrijwel niks, ongeveer een liter op de 10.000 km. Oliedruk altijd max, behalve bij stationair draaien, dan valt ie iets terug; lijkt me normaal.
Verder had de RS de prettige eigenschap dat het olieverbruik door kleine lekken in de turbo, teniet werd gedaan; het spul dicht dus kennelijk ook nog een beetje af (Ik had de tip indertijd van Barning gekregen). Uitlaat is er een paar keer af geweest (Kats en zo) waardoor we konden zien dat de oliesmurrie die er eerst inzat later geheel verdwenen was.

Conclusie: Prima olie die Edge Sport voor iemand die een beetje normaal rijdt; als je regelmatig op het circuit vertoeft kan het natuurlijk een ander verhaal zijn.
Prijzen: Edge, ca. 20 Euro per liter, terwijl ik de Edge Sport (normaal ca. 14 Euro) voor ca. 7,50 op de kop heb getikt in Duitsland.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 01 feb 2011, 20:42

Volgens de meneer van Castrol, toen op de tech. bijeenkomst, was de Edge de opvolger van de RS en NIET de Edge Sport....
Hij zei daarom ook, dat wanneer je de Edge niet zou kunnen krijgen, de BMW dealer de aangewezen plek was om het voor de M-modellen goedgekeurde spul te kunnen ophalen met de specs van de vroegere RS.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Tridente » di 01 feb 2011, 21:48

Boomerang schreef:Volgens de meneer van Castrol, toen op de tech. bijeenkomst, was de Edge de opvolger van de RS en NIET de Edge Sport....
Hij zei daarom ook, dat wanneer je de Edge niet zou kunnen krijgen, de BMW dealer de aangewezen plek was om het voor de M-modellen goedgekeurde spul te kunnen ophalen met de specs van de vroegere RS.

Dan heeft die meneer wat uit zijn nek zitten kletsen: de vroegere Castrol TWS is de Edge, met BMW M3 specificatie.(lees maar op de BMW-M fora).
Ik heb de RS specs indertijd met Edge sport vergeleken, komt overeen.
Er is overigens ook nog een Edge 'formula RS'; die is kennelijk enige tijd als overgang gebruikt om te kunnen verwijzen naar de RS (is nu goedkoop te krijgen en heeft exact dezelfde specs als de Edge Sport.). Nu officieel niet meer leverbaar.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor blackb » di 03 apr 2012, 11:21

Ik heb gehoord dat er ook een modificatie is geweest van 3200 Maserati betreft olie pomp,dat er een grotere diameter schoep in geplaatst is,dit is na te gaan via chassisnummer bij dealer.
Ik weet verder niet wat precies uitwerking van deze is op oliedruk of doorstroming.
Misschien ook weer van belang bij keuze van de juiste olie.
blackb

Vorige

Keer terug naar Bi Turbo