Te weinig benzinedruk - Biturbo spyder

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Te weinig benzinedruk - Biturbo spyder

Berichtdoor lqpl » do 07 okt 2010, 20:12

Ik ben gestrand met waarschijnlijk een probleem in de benzine-aanvoer. Tijdens het rijden stierf de motor langzaam. Een kwartier eerder was er een kleine hiccup.
Samen met de WW - en met Techno aan de telefoon - heb ik vastgesteld dat de relais (de drie die rechts van de motor zijn gemonteerd) in orde waren. Deze relais hebben te maken met de benzinepomp, injectoren en ontsteking ("center position on shock tower").
WW heeft met een spuitbus met injectievloeistof direct in het inlaatplenum gespoten en daardoor liep de motor gewoon redelijk. Bougies vonkten.
We hebben de leidingen die door het schutbord komen losgemaakt. Kwam een pisstraaltje uit, geen 2.5 bar (druk die door de drukregelaar wordt doorgegeven volgens Franco (die ik ook nog even via de telefoon met de WW heb laten praten) - pomp moet 8-9 bar leveren). De motor slaat even aan en dan meteen weer af, mogelijk als gevolg van te weinig benzinedruk.
De benzinepomp loopt en slaat na ca. 10 seconden af. Dat is normaal. De pomp maakt geen bijgeluiden. De pomp hangt onder aan de bodem, naast het linker achterwiel. Zie plaatje: 29 is voorfilter, 8 is hoofdfilter, 9 is pomp, 35 is beschermplaat. Dit plaatje is verwarrend omdat 8 naast 9 getekend staat terwijl 29 naast 9 gemonteerd is... Enfin.

Afbeelding

Mogelijke culprits (als het de relais niet zijn):
- verstopte benzinefilters
- benzinepomp die te weinig druk opbouwt (intern stuk of gecorrodeerd contact)
- kapotte benzinedrukregelaar (die zit in het luchtfilterhuis)
- (iets geheel anders?)

Je kunt gemakkelijk bij de benzinepomp en -filters. Er is een klein voorfilter naast de pomp gemonteerd en dit tezamen is beschermd door een plaatje. De pomp stuurt benzine in een groter benzinefilter dat in de buurt onder aan de bodem hangt. Alles ziet er nog erg goed uit. 'Netjes' in de undercoating.

Afbeelding

Bij Autoparts een paar klemmetjes gekocht om de benzineleidingen dicht te klemmen.

Ik heb een el. schema van het geheel en daar staat bij de fuel pump: "ground can corrode". Zoals voorspeld op het el. schema is het aardecontact gecorrodeerd.

Afbeelding

Als je te hard aan de moer draait draait het hele pootje mee. Dus met een Dremel de moer eraf geslepen. Daarna het geheel verder schoongemaakt.

Afbeelding

Het grote filter (Maserati 379200141 / Fram G3713 / ELE6012 / EP91) was niet helemaal schoon van binnen. Ik heb tegen de richting in geblazen en er kwam het volgende uit:

Afbeelding

Vervolgens ook het voorfilter (Maserati 319253125) 'teruggeblazen':

Afbeelding

Dit was wel erg veel troep. Een dikke laag van een drab die fluwelig aanvoelt. Zou dit het probleem zijn?

Het voorfilter heeft volgens Techno nummer G9716 maar dat blijkt, althans in het systeem van Autoparts, een veel groter filter te zijn:

Afbeelding

Ik denk dat er ergens iets verkeerd omgenummerd is.

Ik heb geen bezwaar tegen het monteren van een groter filter (lijkt me alleen maar beter om drab uit de tank op te vangen) op voorwaarde dat het filter op het plekje naast de pomp past. De diameters van de tuutjes verschillen aanzienlijk; die van het origineel zijn wijder. Dus deze 'G9716' gaat het niet worden.

De volgende stap is om het juiste voorfilter te kopen. Dan filters en pomp weer monteren en testen. Indien geen resultaat dan pomp vervangen. Daarna de benzinedrukregelaar vervangen.
Laatst bijgewerkt door lqpl op do 07 okt 2010, 21:15, in totaal 1 keer bewerkt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Re: Te weinig benzinedruk - Biturbo spyder

Berichtdoor Boomerang » do 07 okt 2010, 20:47

Goed bezig.
Je kan ook simpel een drukmeter direct achter de pomp hangen om te zien of de pomp voldoende opbrengst heeft.
Pompjes zijn niet goedkoop.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 07 okt 2010, 20:48

Boomerang schreef:Pompjes zijn niet goedkoop.

Pijn is deel van het genot... }{}
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Vince » do 07 okt 2010, 21:11

En wéér zo'n mooie technische post... Mét foto's zelfs!

Wat een drab komt er uit dat filter zeg...... Hij zit er niet voor niets blijkbaar...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Logout » do 07 okt 2010, 23:11

Voordat je de drukregelaar en/of brandstofpomp eventueel gaat vervangen zou ik Boomy's advies maar opvolgen. Meten is weten!

Ik ben bij mijn '91-er Spyder dagen bezig geweest met de slangen (waren uitgehard) en filters (waren oud) onder de auto en de brandstofpomp. Omdat er een niet originele brandstofpomp onder zat en de boel een beetje joelde heb ik deze pomp vervangen door een origineel exemplaar, toen wou de auto ineens helemaal niet meer starten. Onderzoek leerde dat deze pomp helaas in de loop der jaren vast was gaan zitten. Nadat de 3e pomp onder de auto was gezet en deze ook joelde bleek dat de ellende tot de tank terug te voeren was. Deze zat namelijk vol met roest die zich had verzameld op de plek waar de brandstof uit de tank behoort te lopen. Bij het losmaken van de dikke slang die vanaf de tank kwam bleek dat er maar een klein straaltje benzine uitkwam in plaats van een enorme krachtige straal. Bij mijn auto was trouwens het gaasfilter in de tank om de een of andere vreemde reden in de loop der jaren weggelaten door een monteur. Dit stelde de losgekomen roest in staat de hele boel te blokkeren.

Binnenkort ga ik mijn nieuwe (lees: andere) tank monteren en hoop dat daarmee mijn probleem is opgelost. Wie weet heeft jouw probleem dezelfde oorzaak?
Logout

Berichtdoor lqpl » do 07 okt 2010, 23:58

Ja precies dat was ik nog vergeten te melden: de tank moet ook geïnspecteerd worden. Als daar rommel in zit is het vervangen van filters natuurlijk ook maar symptoombestrijding.
Weet jij trouwens of je in de spyder gemakkelijk bij het inspectiegat kan komen? Op de tekening is deze te zien maar het is me nog niet duidelijk of je door het weghalen van de bekleding van de kofferbak bij dat gat kunt.
lqpl
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 09 okt 2010, 19:28

Inmiddels een nieuw voorfilter gekocht en gemonteerd. Helaas, de motor slaat nog niet aan. En dat ondanks dat dit nog uit het inmiddels opgedroogde oude voorfilter kwam:

Afbeelding

Volgende stap is de druk meten en wellicht de benzinedrukregelaar vervangen. Ik heb er inmiddels eentje betrokken bij de vriendelijke handelaar in het noorden van Noord Holland.
lqpl
Donateur

Berichtdoor koen2224v » za 09 okt 2010, 21:53

flinke witte lijn!
koen2224v

Berichtdoor Logout » za 09 okt 2010, 22:07

Bij de Spyder zit de tank precies onder het stuk plaatwerk tussen kofferdeksel en cabriokap. Als jij met inspectiegat de opening bedoelt waar het mechanisme in zit waarmee de tankinhoud gemeten wordt, dan kan ik je vertellen dat je die alleen kan bereiken door de hele tank te verwijderen.

Om dit te doen moet je:
- de aansluiting aan de onderzijde van de tank losmaken (let op alle brandstof stroomt uit de tank als je dit doet)
- als je deze aansluiting hebt verwijderd zou je de aanzuigbuis uit de tank moeten kunnen trekken (kun je tegelijkertijd het gaasfilter dat om de buis heen zit inspecteren en reinigen)
- kofferbakbekleding loshalen (pas op dat je de strook waarmee hij onder het kofferbakrubber aan het plaatwerk vastgelijmd zit niet kapot trekt)
- stalen banden waarmee de tank op zijn plaats gehouden wordt loshalen
- rubberen mof waarmee de tank aan de vulopening zit los maken
- rubberen slang waarmee de tank aan de overloop van de vulopening vastzit los maken

Als je het bovenstaande gedaan hebt dan zou je de tank naar je toe moeten kunnen kantelen. Dan pas kun jij bij de door jou genoemde opening.

Let op, er zit nog wel een brandstofleiding voor de terugvoer boven op de tank vast (deze komt vanaf de bestuurderszijde en komt onder de tank door de bodem van de kofferbak). Ook zitten er bovenop de tank twee draden voor de brandstofmeter en aan de rechterzijde onder de vulopening zit een aarddraad.

Helaas is het terugplaatsen een ramp. Ben er vandaag een paar uur mee aan het stoeien geweest en uiteindelijk zwaar gefrustreerd naar huis teruggekeerd omdat ik geen zak verder was gekomen...

+___

...je bent gewaarschuwd!
Logout

Berichtdoor PeterM » zo 10 okt 2010, 21:50

"t wordt weer een aardige speurtocht, qp. Wat een feest @#$ . Kom je eruit voor zondag, denk je?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo