Biturbo 425 stopt ermee

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Biturbo 425 stopt ermee

Berichtdoor Rick » wo 28 okt 2015, 20:08

Dag allemaal,

Sinds vandaag ben ik lid van het forum. Een jaar geleden heb ik een biturbo 425 (1986) aangeschaft. Kostte niet zoveel, import (uit België?), zonder onderhoudshistorie... Afijn, iets wat afgeraden wordt. Maar de motor liep (carburateur en ontsteking afgesteld en toen liep hij ook weer volgens de CO norm van de APK rolleyes ), roest is er nauwelijks en verder waren er weinig gekkigheden. Dus toch gekocht.

Al een lekker eindje mee getourd, prima auto. Zeker sinds hij is afgesteld loopt hij stationair prima, en als hij boven de 4000 toeren komt is het een raket. Pfjiew Love5 . Hij heeft me overal gebracht, alleen met mooi weer natuurlijk. Er is alleen een narigheidje. Het wil het gebeuren dat hij er af en toe, zonder reden, mee ophoudt. Abrubt is dan het vermogen weg en is er niets anders te doen dan te stoppen. Starten doet hij dan niet altijd gelijk, soms is het even vijf minuten wachten en dan kun je weer verder. Niet zo ernstig, maar het maakt de auto er niet betrouwbaarder op. In de file moest ik uitstappen om de auto even op de vluchtstrook te duwen blush1 .

Heeft iemand hier een verklaring voor? Het is me nu een keer of vier gebeurd deze zomer, kan geen toeval meer zijn. Het rare is dat hij het gewoon weer doet als je hem weer wil starten. Het hoort er wel een beetje bij, dacht ik zo. Je rijdt geen opel. Maar toch zou ik liever hebben dat hij me ook naar tentamens zou kunnen brengen, zonder het risico om te laat te komen tongue .
Rick

Re: Biturbo 425 stopt ermee

Berichtdoor Jac » wo 28 okt 2015, 20:24

Wat super gaaf dat je een 425 koestert. Een icoon!

Mijn eerste Biturbo 2.5 had destijds precies hetzelfde en bleek pavor lock te zijn als ik mij herinner. Bij die auto is dat nooit opgelost. Een latere Biturbo had het ook en toen zijn de brandstof leidingen geisoleerd en dat ging perfect.
Jac
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 28 okt 2015, 20:33

@Jac: vapour lock zou goed kunnen - dat herinner ik mij uit de verhalen van vroegâh van wijlen Luuk de Weijer. Heeft te maken met de routing van de brandstofleidingen. Die lopen te dicht langs de hete delen.

Zitten accu-kabels en de aardkabel goed vast? En zonder corrosie gemonteerd?
Zekeringkast is ook een zwak punt. Laten doorsolderen is het devies.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 28 okt 2015, 20:33

@Jac: vapour lock zou goed kunnen - dat herinner ik mij uit de verhalen van vroegâh van wijlen Luuk de Weijer. Heeft te maken met de routing van de brandstofleidingen. Die lopen te dicht langs de hete delen.

... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Rick » wo 28 okt 2015, 20:52

PeterM schreef:@Jac: vapour lock zou goed kunnen - dat herinner ik mij uit de verhalen van vroegâh van wijlen Luuk de Weijer. Heeft te maken met de routing van de brandstofleidingen. Die lopen te dicht langs de hete delen.

Stel, stel dat het de zekeringkast is. Hiervan hoor je zoveel. Zou je dat dan zelf kunnen doorsolderen? Kleine soldeerbout, netjes weghalen en weer nieuw tin erbij? Je zou het toch op de een of andere manier moeten kunnen doormeten, niet?

Deze week zal ik eens kijken naar de route van de brandstofleidingen, misschien ligt daar de oorzaak. Al lijkt het niet zo goed te matchen met de symptomen, want de motor was niet altijd warm toen het gebeurde. Of het de aardekabel is weet ik niet zeker... Ook even checken.
Rick

Berichtdoor lqpl » wo 28 okt 2015, 20:54

Zekeringkast is vaak een bron van zulke ellende. Iig alle motor-gerelateerde relais vervangen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 28 okt 2015, 22:27

Kan een sensortje zijn, maar misschien helpt dit je verder in de goede richting:

viewtopic.php?f=27&t=2196
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Michele » wo 28 okt 2015, 23:15

Heb dat ook wel eens met m'n Alfa gehad. Was toen de BDP-sensor die rot was. Abrupt uitvallen, niets meer aan te doen en als je dan eenmaal op de vluchtstrook stond na tien minuten weer starten-lopen. ANWB werd er zo gek van dat ik een officiële mededeling kreeg dat ik te vaak pech had voor de Wegenwacht-service "en of ik daar maar wat an wilde doen", want 6x per jaar vond men niet normaal.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 29 okt 2015, 10:33

Die ken ik ook, van de 164. Zo maar ermee ophouden en als-ie afgekoeld was liep-ie weer. De dealer kwam er ook niet uit, totdat één van de monteurs had rondgevraagd op een cursus waar hij toevallig was. Een collega van een andere Alfa garage kwam met deze tip. Opgelost.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor stijn » do 29 okt 2015, 11:08

Bij mij was het de spanningverdeler, en later bleek ook de bougies die vernieuwd moesten worden...
Stein Keuken
stijn
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo