Pagina 2 van 3

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2016, 22:55
door Marten

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016, 12:26
door PeterM
Mooie site, thanks!
Maar wat denk jij van de redenering? Zou het kunnen liggen aan het leeghalen van het subchassis?

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016, 20:37
door cassiopeia
Onderstaand een hele verhandeling over dit onderwerp:

http://honda-tech.com/honda-civic-del-s ... 162/page2/

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016, 20:53
door Giulia
Zei ik toch al.... hamersmiley

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016, 21:54
door Marten
PeterM schreef:Mooie site, thanks!
Maar wat denk jij van de redenering? Zou het kunnen liggen aan het leeghalen van het subchassis?


Ja dus, maar de vraag is nu hoe ga je het oplossen...elk hol deel kan als klankkast fungeren.
Ik denk dat je inderdaad goed moet uitkijken met wat je er voor spul in stopt, voor je het weet hoopt vocht zich op in holle ruimtes.

Anders zou je kunnen denken aan van die speciale was die ze bij VW en Mercedes ook gebruiken als roestwering van met name holle ruimtes.
Dat spul is vreselijk stroperig en heeft een dempende werking, spuitbussen kan je volgens mij zo bij de dealer kopen.

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2016, 23:58
door Boomerang
cassiopeia schreef:Onderstaand een hele verhandeling over dit onderwerp:

http://honda-tech.com/honda-civic-del-s ... 162/page2/


Is een heel andere kwestie.
Hier wordt het foam gebruikt om holle ruimtes in plaatwerkconstructies te vullen tbv extra stabiliteit.
Je maakt feitelijk een sandwich constructie van dunne plaat/foam/dunne plaat.
Zo zou de 4200 spyder ook extra verstevigd zijn.
Maar bij een buizenframe van staal hoef je echt niet de illusie te hebben dat er een merkbare versteviging ontstaat door dat schuim.

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016, 11:58
door Giulia
Dus bij de BMW M3 E46 doen ze dat voor jan doedel?

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016, 12:21
door Boomerang
Hooguit om resonanties te dempen.
Een hol buizenframe kan idd gonzen als een kerkklok.
Maar volgens mij hebben ze het daar niet over bij de e46 en is er geen sprake van een schuim gevuld subframe van de achteras.
Een neef van mij heeft zo'n ding en ik zie afwateringsgaatjes in het subframe zitten waardoor je zo naar binnen kijken kan.
Het gaat bij de e46 om de chassisproblemen bij de ophangpunten van de achterbrug.
Daar wordt door sommigen idd weer de sandwich constructie toegepast, door constructiefoam te spuiten in de holle ruimtes tussen (dunne) plaatdelen boven de achterbrug.
Het helpt daar het meeveren van plaatdelen (en uiteindelijk door metaalmoeheid scheuren) tegen te gaan.

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016, 16:41
door PeterM
Als ik erover nadenk ... het is inderdaad de toonhoogte van de "Tubular bells" van Mike Oldfield.

Opa legt even uit aan de jongere chatters: dit was in 1973 de aller-allereerste LP op het Virgin-label, die meteen in de miljoenen verkocht. Oldfield heeft van de opbrengst o.a. een Khamsin gekocht.

Het leverde ook een heel leuk rendement op de eerste investering van de jonge ondernemer Richard Branson. Geluk dwing je af...

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2016, 16:56
door PeterM
Heb inmiddels contact opgenomen met de Akoestiek winkel in Gorinchem - de zaak waarvan Marten de link heeft geplaatst.
Zij zijn net een nieuw artikel aan het evalueren om dat al dan niet op te nemen in hun assortiment - een spuitbus met schuim dat minder uitzet dan PUR en vanwege de gesloten celstructuur geen water opneemt. Ik moet nu even wachten op het resultaat van hun evaluatie.

Alle andere dingen die zij hebben zijn niet naar binnen te frutten in dat subframe - ik zou de kofferbak vloer en het plaatwerk onder de achterbank extra kunnen bekleden, daar hebben ze van alles voor - maar ik vraag mij af of dat voldoende dempt in het vrij hoge frekwentiegebied waar je dat diff hoort.
BAF watten onder de achterbank en noppenschuim in de auto doen iets, maar niet genoeg.