Wat heb ik nu?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor 4.24V » wo 17 nov 2010, 19:47

Maarten,

je conclusies zijn allen juist echter het probleem is dat het massaprobleem niet te vinden is. Althans niet voor iemand die slechts beperkte tijd heeft.
Ik heb een electrisch schema op A0 formaat maar zelfs dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg omdat de klachten niet overeen komen met één bepaald circuit.
Daarbij is ook dat de ventilator toch al op zijn einde liep, dus die moet vervangen worden. Helaas is het bij de biturbos zo dat daarvoor het gehele dashboard eruit moet.
Helaas kan ik geen foto;s presenteren want het zaakje zit er al weer in.!

Het probleem met de zekeringkast is dat de velletjes met de koperbanen tegen elkaar kunnen liggen en zo bij een tamelijk hoge amperage zo warm worden dat het zaakje tegen elkaar vastplakt. Met als gevolg allerlei rare klachten.
Technisch allemaal op te lossen maar niet met simpelweg vervangen door origineel, dat helpt vaak maar even.

Overigens misschien oud nieuws maar de zekeringskasten zijn helemaal niet meer te verkrijgen.

word vervolgd
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur

Berichtdoor 4.24V » wo 17 nov 2010, 19:48

lqpl schreef:Kijk naar 'verzekeringkastellende' en geniet mee...

%$#@
4.24V
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 17 nov 2010, 20:01

Juist.... een printplaat ":{&

Duidelijk, maar is die zo lastig dat de punten niet zelf nagelopen kunnen worden. Op de foto's lijkt het een simpele plaat

Lijkt me een duur klusje om die laten vervangen door een doorgesoldeerd (gereviseerd) exemplaar?
Maarten Zwart

Berichtdoor 4.24V » wo 17 nov 2010, 20:50

Maarten Zwart schreef:Juist.... een printplaat ":{&

Duidelijk, maar is die zo lastig dat de punten niet zelf nagelopen kunnen worden. Op de foto's lijkt het een simpele plaat

Lijkt me een duur klusje om die laten vervangen door een doorgesoldeerd (gereviseerd) exemplaar?

nee de kast zelf nalopen is geen punt maar mijn vermoedens waren dat de breuk ergens anders in de verscheidene kabelbomen zaten aangezien 1 jaar geleden de kast al vervangen was.
Nu moeten we misschien toch vaststellen dat er meer aan de hand is.
Het schijnt dat het niet erg moeilijk/duur is om een doorgesoldeerd exemplaar ervan te maken. Ik heb het nog nooit gedaan .

overigens ik las dat je wellicht een 424 V leuk vond: Micheal Killaers heeft mijn eerste 424 gekocht en destijds was de body in ieder geval in zeer goede konditie. Hij heeft zelf een motor erin gelegd van een later bouwjaar (de motor heb ik gehouden) hij staat volgens mij te koop omdat Michael weer naar school is.
4.24V
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 17 nov 2010, 21:09

Probleem vaststellen is 1, oplossen of zelfs maar vinden is een tweede !@#$%

Zoeken kan erg tijdrovend en frusterend zijn en als de tijd er niet is, dan houdt alles op natuurlijk.

Ik had geen idee dat de zekeringkasten volgens dit principe werkte, best logisch, want veel minder toevoer/schakeldraden nodig doordat de print deze verdeeld. Gevoeliger omdat een verhoogde weerstand in een accessoire een piekbelasting in de print kan veroorzaken...met alle ellende van dien. Stel dus dat je ergens een weerstand hebt in een accessoire, dan blijf je kasten reviseren, hou dit dan wel in de gaten! Openliggende draden zal je niet hebben, dan had je al uitgerookt langs de weg gestaan...

Ik ga van het weekend bij een Maser kijken met een vriend. Ik ga pas verder zoeken als deze is afgeschreven, kan die even niet meer loslaten adhd
Maarten Zwart

Berichtdoor Maarten Zwart » di 30 nov 2010, 21:38

Hoe is het afgelopen met de zekeringkast?
Maarten Zwart

Berichtdoor 4.24V » di 30 nov 2010, 23:39

Maarten Zwart schreef:Hoe is het afgelopen met de zekeringkast?

Enfin het einde:
de zekeringkast mocht blijven zitten, het was een kombinatie van; slechte verbindingen in de connectoren, een kachelventilator die de geest aan het geven was. Een massa probleem en een plakkend relais.

De kuur: gehele dashboard eruit, kachelventilator vervangen, stekkers nagelopen, radio en cd wisslelaar eruit gesloopt en bedrading in orde gemaakt, relais vervangen.
En passant vastzittende waste gates weer los gemaakt (ik begrijp hier helemaal niets van: ik rijd de auto dagelijks en spaar hem niet. je ziet fenomeen bij auto's die vaak voor langere tijd stilstaan en bij mensen die nooit eens "plankgas" geven. Kan je vertellen dat het heel vervelend aanvoelt als de auto bij vol accellereren de ontsteking onderbreekt.
Ennnnnnn een jankende stuurbekrachtiging vanwege een versleten polie vernieuwd.
Rijden dat ie nu doet

to do: set surplus turbocompressors klaar gaan maken voor revisie, surplus hoofdremcilinder reviseren (schijnt moeilijker te worden vanwege onderdelen schaarste)
((kan altijd erger: net een Toyota Avensis Diesel op de zaak na 145.000 km hoofdremclinder en rembekrachtiger mogen vervangen: kosten meneertje...€ 1600, tel daarbij dat eerder dit jaar de cilinderkop vernieuwd is, de waterpomp stuk was en de turbocompressor danig aan het janken (allen bij 109.000km) is..is het mij duidelijk dat Toyota een probleem heeft...argh)) maar dat geheel terzijde en geeft maar aan dat ik dit jaar nog niet zo veel heb uitgegeven aan de maserati, in verhouding dan.
4.24V
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 01 dec 2010, 09:54

Dat van die waste gates heb ik ook eens gehad bij de 4.24. Net als je lekker aan het accellereren bent in drie of vier, meestal met flinke snelheid (100+). Je schrikt je wezenloos. Alsof je over een betonnen balk rijdt. Vind het eigenlijk ongelooflijk dat het mechaniek daar tegen kan, je hebt kortstondig een blokkerende motor op de aandrijflijn.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 01 dec 2010, 10:35

de ontsteking wordt onderbroken, wat inderdaad een rotklap geeft...

Wel weer lekker rot dat alles uitvalt qua elektronica terwijl er niet iets wezenlijks kapot is, op de kachelmotor na, dat verder kabelverbindingen schoonmaken al zinvol is. Dat is zoeken naar een naald in een hooiberg, terwijl je eigenlijk niet eens weet wat je zoekt...
Maarten Zwart

Vorige

Keer terug naar Bi Turbo