Wat heb ik nu?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Wat heb ik nu?

Berichtdoor 4.24V » zo 17 okt 2010, 21:31

rare auto's die biturbo's:

Vandaag; stap in de auto en rijd weg (heel normaal toch?) zie ik dat de binnenverlichting flauw blijft branden en dat de radio ermee uitscheidt. Auto rijdt verder goed.
Thuis gekomen wil ik de auto op slot doen maar de centrale deurvergrendeling weigert dienst en ik moet deur voor deur sluiten.

En nu komt het: op het moment dat ik de deurverlichtingsknopjes indruk of de deur met de sleutel op slot doe komt en een jankend gierend geluid rechtsvooronder uit de auto vandaan. Het lijkt ergens uit de zekeringskast, relais of iets te komen maar kan eigenlijk nog niets vinden. Het jankgeluid pulseert net zo snel mee als je de knop indrukt.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik de zekeringskast nog niet goed bekeken heb aangezien je dan het handschoenenkastje weg moet halen, wat bij mij weer moeizaam gaat aangezien daar een CD wisselaar inzit.

Weet iemand raad??? Het is gewoon raar.

gr
Jeroen
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur
 
Berichten: 261
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:43
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor Michele » zo 17 okt 2010, 22:10

aarding van 't een of ander????
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor ojeepuss » ma 18 okt 2010, 10:10

Heb ik ook weleens gehad toen heb ik de zekeingenkast laten maken door Barning (weet niet of deze dat nog doet)

Zou toch even de relais op de zekeingenkast nalopen want daar komt het wel vandaan.
Desnoods even wisselen met 1 van hetzelfde type, als dit niet helpt is het waarwschijnlijk de zekingenkast

Suc6 Martijn
ojeepuss
 
Berichten: 23
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 16:38
Woonplaats: Terheijden

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor 4.24V » wo 17 nov 2010, 06:06

Het probleem begint zich uit te breiden...ik heb ook al geen grootlicht meer, ik heb nu ook al twee keer gehad dat onder dooraccelleren de ontsteking onderbroken werd wat een lekkere dreun door de auto geeft.
Verder begon het lekker in de auto te stinken uit de ventilatieroosters (rook) en nu doet de ventilator het ook niet meer.....met dit weer rijden zonder ventilatie is niet te doen.
Er zit maar een ding op en dat is het gehele dashboard eruit te halen. Helaas. Maar is wel de uitgelezen kans om het ventilatiecircuit te reviseren.

Ga er maar aanstaan: op een maandagmorgen richting Kwintsheul gedurende de ochtendspits vanuit Nijmegen...vooraf een theedoek mee, alarmnummer van de sleepdienst, bidden dat het niet zou gaan regenen, en gaon.
Maaar: en dat is dan toch een maserati, onderweg begon de ventilator weer vrolijk te pruttelen, bokte de auto slechts 1 keer en kwamen we 2UUR later bij Franco aan.

als troost mocht ik een Peugot 308CCCP meenemen en zocht ik een USB stick uit in de vorm van een GranTurismo (waarvan de lichten echt werken!!!),

wordt vervolgd

gr
Jeroen
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur
 
Berichten: 261
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:43
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor lqpl » wo 17 nov 2010, 08:01

Toch een garage proberen te vinden? Lijkt me allemaal corrosie in het el circuit. We horen het wel van Franco. Hij gaat toch niet dat dashboard uit- en inbouwen?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor 4.24V » wo 17 nov 2010, 14:09

lqpl schreef:Toch een garage proberen te vinden? Lijkt me allemaal corrosie in het el circuit. We horen het wel van Franco. Hij gaat toch niet dat dashboard uit- en inbouwen?


Helaas wel...de kachelventilator was toch al een zorgenkindje en ook de afdichtingen in de kanalen kwamen steeds meer en meer naar buiten als je de vent op 3 zette. Dus ik wilde nu het komplete ventilatiedeel reviseren.
Vorig jaar is de zekeringkast al reeds vervangen door een nieuwe, welke 4 weken later weer begon te roken!
Ik heb domweg zelf de tijd niet om het in orde te maken en de BMW is ook nog niet klaar, dus nu maar de dure optie.

gr
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur
 
Berichten: 261
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:43
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 17 nov 2010, 15:20

Beetje mosterd na de maaltijd, maar lijkt me een relais die over z'n nek gaat of meer een massa die niet meewerkt. Dat 'hikken/bokken' is een massa die van het blok wegvalt (ontsteking), roken van de ventilator is wederom een massa die hapert, want waar rook is, is 12V, alleen met wat meer weerstand. Massa zonder 12V rookt niet

Als een massa schakeling oid slecht wordt onderbroken ontstaat er veel weerstand tussen + en - , dat beetje massa wat er is kan voldoende zijn om een lampje (zoals je binnenverlichting) zwakjes te laten branden, maar te weinig om de CV aan te sturen.

Relais kunnen piepen/gieren als ze kortsluiting/weerstand maken/hebben. Je kachelunit pakt altijd 12V, een weerstand (stapsgewijs) bepaald de snelheid. Sputteren (warmte ontwikkeling met roken als gevolg) duidt op wel willen, maar niet kunnen. Sputteren zonder 12V lukt niet, dus die zal er zijn, wederom in je massa zoeken.

Waarom is het zo hip om een complete zekeringkast bij Maserati te vervangen?

Tis slechts een stuk plastic waar alle (gezekerde) draden/circuits samenkomen, die met een klemmetje vastzitten en waar vanaf de andere kant een zekering wordt ingedrukt.... Heeft dan toch niks met het dradencircuit te maken of worden complete kabelbomen vervangen?
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor lqpl » wo 17 nov 2010, 16:57

Maarten Zwart schreef:Waarom is het zo hip om een complete zekeringkast bij Maserati te vervangen?

Niemand hier vervangt een zekeringkast omdat het hip is. Dat onderwerp is uitgebreid behandeld op het MCH-forum, dat enige tijd 'hier' was en nu 'daar'.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 17 nov 2010, 17:15

Ok, maar om welke reden dan?

Ik ga wel even zoeken op dat forum !@#$%
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Wat heb ik nu?

Berichtdoor lqpl » wo 17 nov 2010, 17:57

Kijk naar 'verzekeringkastellende' en geniet mee...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron