Pagina 1 van 1

ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2016, 19:45
door ewing
Hallo allemaal,

Eindelijk ben ik toegelaten,haha! bedankt hiervoor.

Sinds vorige maand ben ik de bezitter van en maserati 2.24V uit 1990. Wat klein werk aan de auto, wat ik nu een beetje aan het herstellen ben. Op advies van Wouter Thumbsup5 heb ik inmiddels een nieuwe koelwaterdop aangeschaft aangezien de oude wat lekte. Ik had namelijk wat last van koelvloeistof wat eruit gegooid werd na ff doortrappen( watertemp 100graden C).

vraag 1:Ik heb inmiddels ook de koelvloeistof bekeken en die is rood maar niet helder. Ik wee niet wanneer deze vervangen is, maar wil het eigenlijk voor de zekerheid vervangen. Ik weet dat je rood groen/blauw niet kan mengen, maar ook dat niet alles erin mag. Mg kan ikhet bes doen en erin gooien? ik was van plan af te tappen via het punt onderaan de radiator. ik waardeer jullie antwoorden!

vraag2: Bij hogere toeren( rijdend en stationair) ontstaat er een resonantie. Niet voelbaar in de auto, maar alleen hoorbaar in de pook.Rijdend eigenlijk vooral in versnelling 2 en 3. Iemand enig idee waar dat vandaan kan komen en hoe dat te verhelpen is? Inmiddels heb ik de pookhendel van de bak afgehaald. De schakelstangen ze er onbeschadigd uit, evenals de contra delen op de voet van de "schakelhendelunit.

vraag 3: In het vierkante deel waar de schakelstangen eindigen en war de "schakelhendelunit op gemonteerd zit, staat ongeveer een cm olie. is dit versnellingsbakolie wat hierin terecht komt? hoort dit? is dit te genoeg/teveel/te weinig? of moet dit soms apart gevuld worden??


alvast super bedankt voor de reacties!!

Re: ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2016, 20:59
door lqpl
Welkom!

Vraag 1. Ik heb nooit en biturbo gezien met rode koelvloeistof. Is dat niet voor modernere auto's? Techno? Ik zou aftappen en er blauw spul in doen.

Vraag 2. De pook is een notoire resonator. Heb ik ook in mn huidige 424 en altijd gehad in mn vorige 2 424s. Volgens techno is het een bus onderin de holle pookhendel. Kijk even naar http://www.eurospares.co.uk/parts/maserati/2-24v/transmission-pedals/transmission-outside-controls-26835 part# 26 t/m 37

Vraag 3. Beladen vraag hier op het forum: kun je een foto plaatsen (uploaden naar picturetrail of imageshack oid en dan link hier plaatsen). Een cm olie, dat is nogal wat.

Re: ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: do 17 nov 2016, 21:47
door ewing
Dank je wel voor je welkoms woord en reactie.

1. ok, maar is aftappen via de radiator dan voldoende( aangezien het niet mag mengen)?
2. helder,maar welk nummer is dan de "trammelant-bus"?
3. Was ik zeker van plan om een foto te plaatsen, maar inmiddels zit hij alweer in elkaar om te testen of hij nog steeds trilde( nadat ik eea had bekeken....en hij trilde dus nog) .ik ga hem weer demonteren dit weekend en zal er dan een foto van maken..... maar als ik het goed begrijp hoort er geen olie in te zitten of wel? lijkt mne ook niet iets dat "droog"hoort te functioneren , toch?

Re: ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2016, 15:54
door lqpl
1. Kraantje onderaan radiator
2. Demonteren en zelf kijken, ik denk 36 tongue
3. We wachten het af

Re: ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2016, 16:38
door ewing
crybaby Top, dank je wel!

Wat betreft het aftappen: Ik heb het er ook nog even met koen over gehad, maar die adviseerde ook de slangen van de turbo's er voor de zekerheid af te halen aangezien die anders niet leeg gaan....ik kijk daar alleen niet naar uit....je kan er zo verdomde slecht bij komen...

Re: ZF 5 gear versnellingsbak 2.24V vragen

BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2016, 18:24
door ewing
ok, hier even een update betreffende de koelvloeistof:

Vandaag de turbo(water)slangen eraf gehaald en idd keurig het restant van de koelvloeistof af kunnen tappen.....zoals koen al zei is dat de enige manier om alles eruit te krijgen!

Even wachten op wat spulletjes van Koen en dan alles vullen met nieuwe vloeistof. 2thumbs