Pagina 2 van 3

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2010, 16:25
door Michele
Tridente schreef:Michiel,

die dansende meters; weet je ook welke contacten daar meestal debet aan zijn; heb nog steeds een stijgerende toerenteller als het interieur warm wordt. (Hele klokkenpaneel is overigens 2 jaar geleden vernieuwd dus aan de teller ligt het niet)?

Dansende meters kunnen de meters zelf zijn, maar meestal is het de verbinding met de sensor. Ik heb bijvoorbeeld een stuiterende oliedrukmeter omdat de draadjes aan de sensor kennelijk niet lekker vastzitten. Als 't ding een keer op de brug staat alle sensoren even nalopen.

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2012, 15:40
door stijn
In de Uso e manutenzione die de 2.24 van december 1991 beschrijft staat een foto van de versnellingsbak, met de eerste versnelling naast de achteruit; geen dogleg-achtige dingen dus. In mijn 2.24 van half 1992 zit echter wel degelijk de eerste versnelling voor de achteruit. Enrico vermeldt een Getrag bak voor de 2.24. Zondag reed ik in de 222/430 van Wietze met weer een totaal andere en wel heel mooi strak schakelende ZF (?) bak. Wat zit er nu in mijn 2.24, en wat zijn de verschillen tussen de blijkbaar 2 aanwezige merken ZF en Getrag?

Oh ja, in de factsheet staat een koppel van 296 vermeld, de Uso e manutenzione meldt 302, elders staat 333 of 340. Gevalletje "afhankelijk van de gemoedstoestand van de monteur van die dag"? Overigens had de mijne bij Buddy op de rollenbank 331 NM.

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2012, 20:57
door Michele
Als je een dogleg in je 2.24v "kattenoog" hebt, dan ligt er een andere bak in dan origineel geleverd. De Getrag bakken van de laatste serie hebben namelijk allemaal een klassiek patroon, terwijl serie 1 een ZF dogleg had, net als de 222. Vraag: rammelt de bak bij jou ook in stationairloop?

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2012, 21:17
door Wietze
Heren,
in mijn 222 zit ipv de oorspronkelijke ZF automaat momenteel een 5 bak getrag. In de 224 van stijn zit een 5 bak ZF.

Stijn, heb je echt een laatste serie 224 of is de neus door Arjen later omgebouwd naar het nieuwe model?? Immers de eerste serie hoort een ZF te hebben zoals jij hebt.

Het grootst verschil tussen de bakken is dat de Getrag beter tegen het hoge koppel bestand is. Dat is de hoofdreden dat Maserati er op is overgestapt. De 6 bakken mogen volgens de webbsite van Getrag nog meer koppel verwerken. Ook de 5 bakken zijn eigenlijk niet sterk genoeg waar Maserati ze voor gebruikt. Vandaar dat ze bij stationaire vrijloop als ze wat meer ervaring hebben allemaal rammelen op de prise direct. Dat is waar Michele op doelt.

Ja, de ZF vanStijn heeft de bekende rammel ook............

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 08:10
door koen2224v
De zf bak is ook geleverd in de katteogen serie 2,reden was om de zf bakken op te maken,de laatste produktie aantalen zijn geleverd met een getrag 5 eind 92/93

222sr is ook geleverd met zf en de latere met een getrag

de reden van de komst van getag heeft te maken met de komst van de shamal/ghibli waarbij een 6 bak voor nodig was,en het makkelijker is om met 1 versnellingsbak leverancier te werken,wel bleef de automaat geleverd worden door zf

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:52
door stijn
Typische Maserati verhalen; alles is zo`n beetje mogelijk. Michiel, als ik jouw verhaal op je "my Maserati" plekje doorlees heb je ook dogleg schakeling, en dus mijn ZF bak, maar de tekst hieronder lijkt te wijzen op Getrag?
In ieder geval rammelt het boeltje bij stilstand in z`n vrij er lustig op los bij mijn 2.24v.
Bij ZF.nl heb ik geprobeerd meer te vinden over Maserati bakken, maar daar is alleen iets te vinden over de 3500GT.

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:53
door Techno
Wat wil je precies weten? Bij de ZF is het rammelprobleem -tijdelijk!- op te lossen door een dure reparatie. (vooropgesteld dat de onderdelen er nog zijn, en vaak uitsluitend via ZF te koop) Bij Getrag speelt het probleem veel minder. Ik zou me er dus niet druk om maken. (ik neem aan dat het vooral hoorbaar is als ie warm is?)

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:59
door stijn
Ik ben benieuwd naar de verschillen tussen de 2 bakken nadat ik hoorde over de aanwezigheid van 2 soorten.

Dat gerammel is inderdaad alleen bij warme motor, en ik heb al begrepen dat dat vaker voorkomt.

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 13:42
door cassiopeia
Wat dikkere olie in de bak, wellicht huh???????

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 14:03
door PJ
Mijn getrag (gewoon schakelpatroon) in de 2.24v rammelt volgens mij net zo hard, dat is inderdaad "normaal".