Electrische Water Pomp (EWP)

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » ma 22 nov 2010, 21:47

Nu het topic over de water methanol injectie zo lekker voortgang maakt heb ik ook maar doorgepakt op een snelle installatie van een EWP in de motorruimte van mijn 3200. Vandaag heb ik Jorrit gesproken en hij wist te vertellen dat ie hem had geïnstalleerd en dat hij nu de laatste hand aan het leggen was op de installatie van de regelcomputer adhd . Het betreft een EWP + controller setje van Davies Craig: http://www.daviescraig.com.au/Electric_Water_Pumps-EWP80___Digital_Controller_Combo___Part_No_8007-details.aspx en de EWP gaat functioneren als hulp pomp. Dus niet als vervanger van de conventionele (door de multiriem aangedreven) waterpomp. De functie van het ding is om minder grote pieken in maximum temperatuur te krijgen, met name bij/na hoge belasting (bijv. 250 op de autobahn om daarna te moeten stoppen voor een file) en bij hoge buitentemperaturen. Jorrit stelt hem zo in dat hij actief blijft tot een minuut of 10 na het uitzetten van het contact. Het voordeel van deze pomp is dat de doorstroom van de koelvloeistof met een factor x (kan even zo snel niet terugvinden) vergroot wordt, zeker bij lage toerentallen of na het uitschakelen van het contact.

Een tijdje geleden had ik de EWP115 aangeschaft maar deze bleek absoluut niet te passen, gewoonweg geen plek voor onder de motorkap. Nu dus voor een modelletje kleiner gegaan (de EWP80) en deze past zo ongeveer op de milimeter....phew....

Binnenkort zal ik foto's plaatsen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Boomerang » ma 22 nov 2010, 21:50

Interessante ontwikkelingen Danny!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor PeterM » ma 22 nov 2010, 21:59

Volg graag of dit ook op de QPIV kan worden gedaan.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » ma 22 nov 2010, 22:19

Wat is het nut dan?

Elektrische waterpomp wordt gebruikt om het koelwater in het blok na te koelen wanneer de motor wordt uitgeschakeld en de temperatuur hoger is dan de thermostaat temperatuur, waardoor de fan blijft nadraaien. Pompje zorgt ervoor dat het koelwater circuleert en voorkomt bij stilstaande motor en draaiende fan dat alleen het water in de radiateur koelt.

Samen gebruiken is niet raadzaam ivm vershillende capaciteiten.

de EWP gaat functioneren als hulp pomp. Dus niet als vervanger van de conventionele (door de multiriem aangedreven) waterpomp. De functie van het ding is om minder grote pieken in maximum temperatuur te krijgen, met name bij/na hoge belasting (bijv. 250 op de autobahn om daarna te moeten stoppen voor een file) en bij hoge buitentemperaturen. Jorrit stelt hem zo in dat hij actief blijft tot een minuut of 10 na het uitzetten van het contact. Het voordeel van deze pomp is dat de doorstroom van de koelvloeistof met een factor x (kan even zo snel niet terugvinden) vergroot wordt, zeker bij lage toerentallen

Gaat niet werken, je koelcapaciteit neemt niet toe.

Op mijn Renault zit ook zo'n pompje. Als je de motor uitzet met draaiende fan, begint na enkele seconden het pompje te draaien. Wanneer de fan uitschakeld, stopt het pompje ook na enige seconden. Geschakeld via thermocontact en geschakeld + die massa wordt bij uitschakelen contact :)
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » ma 22 nov 2010, 22:23

Je hebt geen temperatuur pieken, dat is thermostaat geregeld. Bij het bereiken van 85gr (bijvoorbeeld) schakelt het thermocontact in waardoor de fan aanslaat. Blijft de temp stijgen, dan is er onvoldoende koelcapaciteit, dat pompje kan hoog en laag draaien, maar de koelcapaciteit blijft hetzelfde.
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor cassiopeia » ma 22 nov 2010, 22:51

Natuurlijk heb je temperatuurpieken, en die zijn niet thermostaat geregeld. Bij, om en nabij, 85 graden staat de thermostaat helemaal open. Als de watertemperatuur verder stijgt, dan heeft de thermostaat verder geen functie. De koeling is, buiten de werking van de koelfan, verder te verbeteren door in de laagst mogelijke versnelling te rijden of, bij stilstand, gas te geven tot iets van 2500 toeren. Je waterpomp draait dan sneller waardoor, in combinatie met de werking van de koelfan, er een groter koelend vermogen ontstaat.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » ma 22 nov 2010, 22:54

dan is dat geen piek, maar een falend koelsysteem, om welke reden dan ook...
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor lqpl » ma 22 nov 2010, 23:00

Johnny Bravo: "I'm so pretty!"
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor cassiopeia » ma 22 nov 2010, 23:00

Nee hoor. Een te hoge motortemperatuur KAN het gevolg zijn van een falend koelsysteem. Er kan echter ook sprake zijn van een oorzaak die ligt in het verbrandingsproces waardoor ineens de temperatuur stijgt. Dan kan er een piek optreden die te hoog is voor het koelsysteem om nog voldoende te kunnen koelen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » ma 22 nov 2010, 23:07

dat kan, maar daar helpt zo'n EWP niet tegen... ik bedoel dat die geen piektemperaturen kan voorkomen. Spreken van piektemperaturen kan ook niet, wanneer de temp doorslaat (zij het door een falend koelsysteem of verbrandingsproces) rest niets meer dan te stoppen.

Hebben Masers dan standaard geen EWP?
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten