Electrische Water Pomp (EWP)

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » di 23 nov 2010, 10:47

Maarten, even een beetje meer achtergrond: In het verleden zijn bepaalde forumleden -aangezwengeld door Peterm- een discussie gestart over de vraag waarom de Maser V8 biturbo motor relatief vaak problemen geeft als je deze motor vergelijkt met bijv een vergelijkbare unit van Audi of BMW. Voor de details van deze discussie: zie het "tanto calore, poco metallo" topic. De zeer beknopte conclusie is dat de motor in bepaalde omstandigheden te weinig koeling krijgt.

Vervolgens hebben we lopen brainstormen over mogelijkheden om meer/betere koeling te krijgen. De oplossingen varieerden van het monteren van andere kleppen, extra koelsleuven in de motorkap tot water-methanol injectie. In dat kader is tevens de EWP genoemd. Niet als dé oplossing maar als een manier om bij te dragen tot betere koeling.

De gedachte is als volgt: wellicht is het zo dat plotseling stilstaan of langzaam rijden na extreme belasting (bijv na een snelwegrit op hoge snelheid) ervoor zorgt dat de temperatuur achterin het blok zodanig stijgt dat er vervorming van het materiaal optreedt (vervorming van zuiger t.o.v. cylinder), hetgeen vervolgens zou kunnen leiden tot motorschade. Immers, stilstaan of langzaam rijden met de auto zorgt ervoor dat de waterpomp niet of langzaam draait en dus is er geen goede circulatie van het koelwater en dus zal de temperatuur van het koelwater dat zich in de motor bevindt snel oplopen. Het koelwater dat zich op dat moment in de radiateur bevindt zal wel goed gekoeld zijn door de werking van de fans. De gedachte is: als we door middel van een elektrisch aangedreven pomp de circulatie van het koelwater kunnen verhogen, dan zorgt dat per saldo voor minder hoge piektemperaturen (onder bepaalde, extreme omstandigheden) van het blok of van bepaalde delen van het blok (met name de achterste cylinder zou een zwak punt zijn) en dat zou (hopelijk) weer de duurzaamheid van het blok te goede komen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » di 23 nov 2010, 11:55

Die gedachte snap ik ook wel, maar zo'n pompje zal de doorspoelsnelheid van het koelwater niet verhogen. Mocht de doorspoelsnelheid van dit pompje hoger liggen dan die van de traditionele waterpomp, dan zal deze als bottleneck optreden.

Is het dan geen idee om de ventilator te verwisselen voor een zwaardere. SPAL heeft veel keuze met wellicht hogere capaciteiten, blazend en/of zuigend. Dit bijvoorbeeld icm met een manuele bediening in de auto, zodat de gebruiker de ventilator (continue) kan laten draaien indien gewenst?

Bij de GTtjes hebben we ook last van teveel warmteontwikkeling, zeker op warme dagen icm zwaardere belasting van de motor. Wij hebben gekozen voor radiateuren en ventilatoren met grotere koelcapaciteit icm manuele bediening...
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » di 23 nov 2010, 11:59

Waterpomp draait op motortoerental op krukassnelheid, die draait altijd. Hoger toerental = hogere doorspoelsnelheid.

EWP is leuk als de motor op hogere temperatuur wordt uitgeschakeld, helemaal icm zelfinstelbaar tijdsrelais
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » di 23 nov 2010, 12:10

Maarten Zwart schreef:Die gedachte snap ik ook wel, maar zo'n pompje zal de doorspoelsnelheid van het koelwater niet verhogen. Mocht de doorspoelsnelheid van dit pompje hoger liggen dan die van de traditionele waterpomp, dan zal deze als bottleneck optreden.


Bij uitgeschakeld contact klopt het niet wat je zegt en ik heb dat bevestigd gekregen van de specialist die de EWP aan het inbouwen is. De conventionele waterpomp is een centrifugaal pomp en geen verdringer pomp. Dus als ie niet draait dan is het gewoon een open verbinding en kan de EWP dus wel degelijk zorgen voor doorstroming van het koelwater. Bij een draaiende motor met lage toeren zou je misschien gelijk kunnen hebben. Ik zal dat nog eens navragen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » di 23 nov 2010, 12:13

Danny schreef:
Maarten Zwart schreef: Dus als ie niet draait dan is het gewoon een open verbinding en kan de EWP dus wel degelijk zorgen voor doorstroming van het koelwater.


Dat zeg ik toch ook?! Zo'n pompje is ideaal bij uitgeschakelde motor om de koelvloeistof door te laten pompen. Blijft bij Maserati de ventilator wel doordraaien als het contact uitgeschakeld wordt?
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » di 23 nov 2010, 13:00

Maarten Zwart schreef:
Danny schreef:
Maarten Zwart schreef: Dus als ie niet draait dan is het gewoon een open verbinding en kan de EWP dus wel degelijk zorgen voor doorstroming van het koelwater.


Dat zeg ik toch ook?! Zo'n pompje is ideaal bij uitgeschakelde motor om de koelvloeistof door te laten pompen. Blijft bij Maserati de ventilator wel doordraaien als het contact uitgeschakeld wordt?


Mooi dat je toch overtuigd bent van het potentiële nut van het ding. Nogmaals: het zal niet dé oplossing zijn voor de duurzaamheid van de V8 biturbo maar het zal ongetwijfeld bijdragen. Een motor kan honderden uren draaien zonder een enkel probleem maar er zijn slechts een paar seconden nodig om het volledig fout te laten gaan. En die paar seconden proberen we nu te voorkomen / uit te sluiten.

De fans van mijn 3200 blijven inderdaad doordraaien na het uitschakelen van het contact, ik dacht de oudere types ook (Ghibli, 224, 424, etc.)
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » di 23 nov 2010, 14:35

Zeker van overtuigd, maar niet tijdens of bedacht voor lopende motoren!! Dat doet meer kwaad dan goed.

Dat de ventilator blijft draaien na uitschakelen van contact is alleen maar gunstig, dan wordt het aansturen van de EWP een stuk simpeler. Tijdsrelais van 2 minuten is voldoende.

Na het uitzetten van het contact begint het pompje te draaien en wanneer de fan dan draait, dan koelt deze niet enkel het water in de radiateur, maar stroomt die door het gehele blok, dus minder warmteophoping in het blok. Dat is wat je wil bereiken, toch?

Wil je betere koeling tijdens zwaardere belasting, dan helpt enkel een grotere radiateur of een zwaardere ventilator, het best beiden gecombineerd met manuele schakeling.

Van waterstofinjectie oid (dat andere topic) heb ik niet veel verstand.
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor PeterM » di 23 nov 2010, 14:49

Maarten Zwart schreef: (...) Van waterstofinjectie oid (dat andere topic) heb ik niet veel verstand


Waterstof .... dat lijkt me interessant. Dan is alles zeker in één klap schoon %$#@ %$#@
Maar we beginnen heel bescheiden met een water-methanol mixje...
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Vince » di 23 nov 2010, 15:00

Scherp!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » di 23 nov 2010, 15:11

ik wist de benaming even niet meer @!
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten