Electrische Water Pomp (EWP)

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » di 23 nov 2010, 16:00

Maarten Zwart schreef:Zeker van overtuigd, maar niet tijdens of bedacht voor lopende motoren!! Dat doet meer kwaad dan goed.


Als het meer kwaad zou doen dan goed dan zou dat in strijd zijn met wat Craig Davies beweert over hun EWP's. Zij stellen dat de EWP als "booster" kan functioneren. Waarop baseer je deze bewering? Daarnaast heb ik net nog even navraag gedaan bij mijn specialist en hij denkt dat je wel degelijk een grotere doorstroom kunt bewerkstelligen met 2 pompen ipv 1 en dat de conventionele pomp niet zozeer een bottleneck vormt. En ik hecht zeer veel waarde aan zijn mening.J

Maarten Zwart schreef:Na het uitzetten van het contact begint het pompje te draaien en wanneer de fan dan draait, dan koelt deze niet enkel het water in de radiateur, maar stroomt die door het gehele blok, dus minder warmteophoping in het blok. Dat is wat je wil bereiken, toch?


Precies! (o.a.)
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor lqpl » di 23 nov 2010, 19:45

Ik zie de EWP ook meer als een koelhulp die warmtestuwing voorkomt na het afzetten van de motor, en een grotere radiator voor betere koeling bij draaiende motor.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor cassiopeia » di 23 nov 2010, 22:05

PeterM schreef:
Maarten Zwart schreef: (...) Van waterstofinjectie oid (dat andere topic) heb ik niet veel verstand


Waterstof .... dat lijkt me interessant. Dan is alles zeker in één klap schoon %$#@ %$#@
Maar we beginnen heel bescheiden met een water-methanol mixje...


Kijk maar uit. Met de Hindenburg is het ook slecht afgelopen ^)(*&
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Giulia » wo 24 nov 2010, 08:00

de Hindenburg



Na "de Diva" hebben we weer een bijnaam erbij %$#@

Peter, vanaf vandaag heet je QP de Hindenburg
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 24 nov 2010, 08:26

Danny schreef:Als het meer kwaad zou doen dan goed dan zou dat in strijd zijn met wat Craig Davies beweert over hun EWP's. Zij stellen dat de EWP als "booster" kan functioneren. Waarop baseer je deze bewering? Daarnaast heb ik net nog even navraag gedaan bij mijn specialist en hij denkt dat je wel degelijk een grotere doorstroom kunt bewerkstelligen met 2 pompen ipv 1 en dat de conventionele pomp niet zozeer een bottleneck vormt. En ik hecht zeer veel waarde aan zijn mening.J

Maarten Zwart schreef:Na het uitzetten van het contact begint het pompje te draaien en wanneer de fan dan draait, dan koelt deze niet enkel het water in de radiateur, maar stroomt die door het gehele blok, dus minder warmteophoping in het blok. Dat is wat je wil bereiken, toch?


Precies! (o.a.)


Ehhhmmm... ik vind het lastig om goed uit te leggen, maar de functie van zo'n pompje is nooit geweest om als waterpomp te fungeren. Daarnaast hebben EWP's kleinere slangdiameters, dus niet de 60rond die de originele waterpomp heeft.

Daarnaast is de snelheid van een waterpomp variabel (gelijk aan toerental), die van een elektrisch pompje constant.

Toen ik mijn Renault 5 GT net had met het andere blok had ik ook (veel) koelproblemen. De fan sloeg tijdens normaal gebruik al in en zakte dan niet in temperatuur. Ik had toen het EWPtje er niet in, dus die weer gemonteerd en handgeschakeld gemaakt. Vanaf stationair toerental was de doorstroming lager en liep de temperatuur zelfs op.

Vergelijk het met een tandemfiets, je hebt alleen maar last als iemand langzamer trapt.

Ik zie het als de oplossing om bij uitgeschakelde motor/contact het koelmiddel door het blok te circuleren om gelijkmatig te koelen, helemaal super als de fan nog draait vanwege ingeschakeld thermocontact.


Wat is beredenering van de specialist die er wel in gelooft?

Zij stellen dat de EWP als "booster" kan functioneren

Wat is de kans op kunnen? Bij welke omstandigheden? Wat is het gevolg als het 'net' niet kan?
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Vince » wo 24 nov 2010, 09:54

Giulia schreef:Peter, vanaf vandaag heet je QP de Hindenburg


Muhahaha! ^"{})#

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » wo 24 nov 2010, 10:34

Maarten Zwart schreef:
Ehhhmmm... ik vind het lastig om goed uit te leggen, maar de functie van zo'n pompje is nooit geweest om als waterpomp te fungeren.


Het klopt niet wat je zegt. Lees anders even een paar alinea's op de website waarvan ik eerder ook al de link gaf: http://www.daviescraig.com.au/Electric_Water_Pumps-list.aspx. Daar staat letterlijk: the EWP115 (12 volt & 24 volt) is for larger, more powerful engines where the EWP® is used to replace the existing mechanical Water pump

M.a.w.: de functie van deze EWP is wel degelijk om als waterpomp te functioneren.

Laten we nou eerst even mijn ervaringen afwachten en dan verder discussiëren. Ik haal m'n auto morgenmiddag op (en hopelijk sneeuwt het dan niet...). Jij baseert je mening op 1 ervaring die je hebt gehad met een andere auto, een andere EWP en andere diameters van slangen. Ik vind dat je dan voorzichtig moet zijn om een algemene conclusie te trekken over de werking van EWP's in alle andere gevallen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Maarten Zwart » wo 24 nov 2010, 10:44

Tuurlijk, ik sta overal voor open, helemaal als een tegenbewijs geleverd kan worden. Daar is een forum voor, ervaringen en ideeën voorleggen en daarover discussiëren (Y)
Avatar gebruiker
Maarten Zwart
 
Berichten: 464
Geregistreerd: ma 15 nov 2010, 20:22

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor 4.24V » wo 24 nov 2010, 10:58

Ik heb hier een vraag over. Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar mijns inziens zal dit systeem alleen de eerste minuten goed werken, zodra de thermostaat klep sluit vanwege dalende koelwater temp zal de circulatie dus alleen over het circuit lopen buiten het blok on nietwaar?
(Dan ga ik ervan uit dat de aansluiting van het systeem in het "binnenste kring" niet mogelijk is.)

Voor de vorm heb ik een plaatje bij gedaan: waar wordt het systeem op ingehaakt?[attachment=0]SKMBT_C25010112411051.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur
 
Berichten: 261
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:43
Woonplaats: Nijmegen

Re: Electrische Water Pomp (EWP)

Berichtdoor Danny » wo 24 nov 2010, 12:02

Je moet het zo zien dat de EWP de functie van reeds aanwezige waterpomp versterkt/ondersteunt/aanvult. Dus als de thermostaat dicht staat (als gevolg van lage temperatuur van het blok) heeft de waterpomp geen functie en dus de EWP ook niet. Als ie open staat hebben beide de functie van het rondpompen van het koelwater door het blok. Hoe sneller hoe beter.

Er is nog enige discussie over het nut van de EWP tijdens het rijden (zie boven) maar vaststaat dat het ding nut heeft na het uitschakelen van het contact omdat het dan -als enige- zorgt voor doorstroming van het koelwater door het blok indien dat te heet is. En dat laatste zou al echt winst zijn.

Wat lokatie van de EWP betreft: van de Craig Davies website heb ik dit gekopieerd: The EWP® should fit in the lower radiator hose connecting the radiator to the existing mechanical water pump housing. Check the area for available space and shape of the lower hose. The section of radiator hose connected to the bottom of the radiator must be connected to the inlet of the electric pump and the section of radiator hose connected to the original pump/engine block must be connected to the outlet of the electric water pump. The pump inlet and outlet are marked on the pump. The EWP® should be positioned
as low as possible to maximise the gravity feed from the radiator and prevent air entering the pump.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast