Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de QPIV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor charles » zo 26 sep 2010, 17:42

conrad verkoopt al endoscopen vanaf een euro of 30........
ook een manier de verbrandingskamers schoon te krijgen is de motor gedoseerd wat atf olie op te laten zuigen, dit heeft een sterk reinigende functie, de wagen zal eerst heftg gaan roken maar na een aantal minuten houd dit op (dit is geen flauwekul)
charles

Berichtdoor PeterM » ma 18 okt 2010, 12:05

Gisteren gesproken met Buddy van de Wereld, de man die voor Romeintje de V8 in de Ghibli heeft ingebouwd. Die motor is twee maal stuk gegaan. Beide motoren waren zwaar opgevoerd (> 400pk, >500Nm) dus het verhaal is niet helemaal representatief, maar toch ... weer twee keer schade.
Beide keren ging het mis doordat in één van de achterste cilinders (tegen het schutbord) de boel vastliep. In één van de twee gevallen na slechts drieduizend km. Geen vervuiling in de cilinders dus! De vervuiling is dus geen essentiële voorwaarde voor net ontstaan van klep of zuigerschade. Wel consistent met de ervaring tot dusver is dat de schades beide keren zijn opgetreden na zware motorbelasting / lang met hoge snelheid te hebben gereden.

Kortom: de kern van het probleem is letterlijk "tanto calore, poco metallo": het blok kan bij dergelijke zware belastingen zijn warmte onvoldoende kwijt. De cilinders (vooral de achterste twee) krijgen dan onvoldoende koeling. Dit is weer consistent met de bevindingen van enkele Duitse Autobahnbrenner en van de Ferrari ingenieurs die hiermee aan de slag zijn geweest bij de aanpassing van de motor voor de 3200GT. Waarin het probleem duidelijk veel minder opvallend aanwezig is.

Voor alle duidelijkheid: we het hier niet over warmlopen in file verkeer o.i.d., maar over lang en achtereenvolgend plankgas!

Buddy heeft in lijn hiermee ingegrepen: hij heeft nu extra koeling gecreëerd voor deze achterste cilinders door een extra waterleiding aan te leggen vanaf de achterkant van het blok direct naar voren. Iik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe dit kan helpen, tenzij het koelwater in de standaard situatie ook nog te weinig doorstroming heeft en gaat stilstaan daar achter in het blok. Je brengt met zo'n extra leiding m.i. wel de doorstroming op gang maar je krijgt toch niet mèèr koelwater door het blok geperst / gezogen?

Anyway: het helpt, want sindsdien (ik meen inmiddels 20.000km) is het niet meer stukgegaan. Zie verder het verhaal van Romeintje voor de details.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Danny » di 19 okt 2010, 12:13

PeterM schreef:ik snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe dit kan helpen, tenzij het koelwater in de standaard situatie ook nog te weinig doorstroming heeft en gaat stilstaan daar achter in het blok. Je brengt met zo'n extra leiding m.i. wel de doorstroming op gang maar je krijgt toch niet mèèr koelwater door het blok geperst / gezogen?

Is het niet een kwestie van de temperatuur van het koelwater? Ervan uitgaande dat in de standaardconfiguratie het koelwater aan de voorzijde het blok (de kop) binnenkomt dan worden dus als eerste de voorste cylinders gekoeld met relatief "koel" koelmiddel. Naarmate het dan doorstroomt naar achteren, loopt de temperatuur van het koelwater steeds verder op zodat de achterste cylinders met een relatief te warm koelmiddel gekoeld worden?

Het is maar een hypothese
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 19 okt 2010, 12:26

Geen hypothese, maar gewoon hoe het is. Die achterste cilinders zouden juist extra koeling moeten krijgen (verder van de rijwind, dichter bij het schutbord) maar krijgen de minste. De temperatuur van het koelwater bij de achterste cilinders verlagen door het circuit aan te passen lijkt hier een oplossing.
Ik zou ook gaan voor:
- temperatuur in motorcompartiment verlagen door uitlaatspruitstukken te isoleren (Krieger) en ducts in de motorkap aanbrengen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 19 okt 2010, 13:03

Verplaats je dan niet het probleem?
Als je de uitlaatspruitstukken isoleert, dan kan daar de warmte niet weg. Die blijft dan in de achterste cylinders en er verandert dan niets aan het (ongewenste) resultaat.
Ducts in de motorkap is uit esthetisch oogpunt weinig aanvaardbaar.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 19 okt 2010, 15:05

cassiopeia schreef:Die blijft dan in de achterste cylinders en er verandert dan niets aan het (ongewenste) resultaat.

Leg dat eens uit. Door het isoleren van het uitlaatspruitstuk (zie eerdere posts van PeterM) daalt de temperatuur onder de motorkap.

cassiopeia schreef:Ducts in de motorkap is uit esthetisch oogpunt weinig aanvaardbaar.

Dat is persoonlijk. Ik denk dat Ghibli II ducts wel mooi staan. Vergelijk het met de discussie over de ducts op een F 456, die kwamen te vervallen bij de Modificato. Veel mensen vinden de versie met ducts origineler en dus mooier. Bij de qpIV zou dus gelden: niet origineel en dus lelijker. Ik vaar mijn eigen koers wel.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 19 okt 2010, 16:20

Zeer hete verbrandingsgassen uit de cylinders worden door het uitlaatspruitstuk via het uitlaatsysteem afgevoerd. In dat proces neemt het metalen uitlaatspruitstuk daarbij ook warmte op en straalt dit uit naar buiten, in de omgevingslucht onder de motorkap. Als je het uitlaatspruitstuk gaat isoleren, dan wordt de warmteopname door het spruitstuk zeer beperkt want dit kan het niet of althans zeer beperkt afgeven door uitstraling aan de omgeving. Alle warmte kan dan alleen nog worden afgevoerd door het uitlaatsysteem. Dit zal het proces van warmteafgifte vertragen waardoor de temperatuur in de verbrandingsruimte stijgt.

Ducts: bij de QP IV lijkt het me geen gezicht. Past totaal niet bij het type auto en is niet in harmonie met het sobere, strakke lijnenspel.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 19 okt 2010, 16:40

Koeling: gaan we verder bekijken.

Ducts: het omgekeerde geldt dan kennelijk voor de 456 die ook geroemd is om het sobere, strakke lijnenspel.
lqpl
Donateur

Berichtdoor Dutchy » di 19 okt 2010, 18:56

Peter hoe nauwkeurig kan jij je motor temperatuur aflezen? Via de auto of heb je nog additionele meters?
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Berichtdoor PeterM » di 19 okt 2010, 21:15

Ik heb zoals iedereen een onnauwkeurige water temp meter. Die regaeert per definitie vertraagd op wat er in de motor gebeurt. Omdat ik "er dichter op wil zitten" en oververhitting wil voorkomen heb ik een extra olie tempmeter in laten bouwen. De sensor zit in de dop van het carter.

Die volgt veel beter / sneller de omstandigheden in het blok. Als ik gas geeft zie je hem direct oplopen. Normaal zit-ie (afh buitentemp) ergens tussen de 100 en de 115 graden. Ga je op het gas dan loopt-ie snel op. Ik heb hem nog nooit heter gehad dan 140 graden (220+ bij 20 gradenbuitentemp). Is dit een antwoord op je vraag?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo