Vervangen hulpkoppelingscilinder

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Marten » za 20 aug 2011, 20:49

Zoooo, vandaag even nog een klusje geklaard dat echt gedaan moest worden, het vervangen van de hulpkoppelingscilinder van de 228.
Nog nooit gedaan bij een Maser, maar voor alles is een 1e x.

Even Techno geraadpleegd, uurtje, anderhalf uurtje....
Nou, dus niet helaas.... @#$%
(Kan Techno natuurlijk ook helemaal niks aan doen, was voor hem alweer lang geleden)

Een cilindertje besteld bij MIE Corp., ongeveer € 110.= incl. verzendkosten, dat viel dus wel mee.
Advies was echter om een slang mee te bestellen, niet gedaan want die van mij was nog goed.

Na ongeveer 3 uur klooien was ik erachter waarom ik die slang dus wel had moeten bestellen.
De cilinder die MIE levert past perfect, alleen de boring van de ontluchtingsnippel is net even anders, waardoor de nippel klem loopt tegen de bolling van de banjo ^%$
imagesCAG4E9R9.jpg


Om de hulpkoppelingscilinder te vervangen kan je het best het complete luchtfilterhuis weghalen, dus inclusief de stalen brandstofretourleidingen.
Nodig: lamp, remvloeistof, imbus 5, steek/ring sleutel 13 en 14, (slangklem)schroevendraaier.

Als dat gedaan is moet je de cilinder van bovenaf losmaken (steek/ring 10 en 13)en compleet met slang achter de motor langs wurmen.
Kijk goed hoe de slang t.o.v. de ontluchtingsnippel gemonteerd zit, monteer je deze een aantal graden verdraaid, dan krijg je de boutjes van de cilinder niet meer op hun plek.
Laat 1 iemand de cilinder met een grote tang vasthouden, de ander kan dan de slang losdraaien (dop17).
140CA70V17E.jpg


Als je een cilinder bij MIE besteld, bestel dan de slang mee of, zoals ik vanmorgen heb gedaan, slijp voorzichtig een stukje van de bolling van de banjo ter hoogte van waar de nippel komt.
140CAZEQTK8.jpg

Gebruik niet de ontluchtingsnippel van de MIE cilinder (koper, dus zo kapot) maar zet de nippel van de oude cilinder (staal) over.

Als de cilinder gemonteerd zit en je gaat ontluchten (van bovenaf, steeksleutel 7), diverse malen pedaal oppompen, nippel open (je moet met zijn 2-en zijn) en weer dicht.
Herhaal dit een paar maal en zorg dat je remvloeistofreservoir gevuld blijft.
De laatste keer pedaal oppompen, nippel open, koppelingsgaffel naar de cilinder toe drukken om de laatste restjes lucht eruit te persen (mijn collega die kwam helpen stond te vloeken +___ ), nippel dicht en klaar.

Luchtfilterhuis weer monteren en kontroleren op benzinelekkages en rijden maar.
3 uurtjes werk, maar je kan het natuurlijk ook laten doen ^"{})#

Jorrit kan ze ook reviseren, deze cilinders zijn namelijk haast niet meer te krijgen.
Eurospares € 239.= excl verzenden, Koch € 149.= excl. verzenden, dus MIE was een koopje adhd
Alleen wel even aangeven dat ze de factuur mailen en niet op de verpakking plakken.

Ik heb de oude cilinder bewaard, om deze ook ooit eens te reviseren.
Hopelijk hoef ik nu niet elke week meer remvloeistof bij te vullen..... }{}{|

Marten
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Giulia » zo 21 aug 2011, 08:14

Knap werk Marten...geeft toch een berg tevredenheid dit soort zaken zelf doen.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Marten » zo 21 aug 2011, 09:26

Giulia schreef:Knap werk Marten...geeft toch een berg tevredenheid dit soort zaken zelf doen.


Krijg er vooral een zere rug van... }{}{|
Maar wat je zegt klopt wel, vooral als het eerst niet wil, maar dan toch lukt...
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Vince » zo 21 aug 2011, 10:50

Wat lijkt het me geweldig als je dit soort dingen gewoon zelf kunt doen! Niet meer afhankelijk van garagebedrijven die altijd wat kapot maken wanneer je iets anders komt laten maken. R E S P E T C!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Marten » zo 21 aug 2011, 11:46

Als je een beetje handig bent scheelt dat idd, ook doorzie je oplichterspraktijken wat eerder.
Verder geldt ook: "Wie geen cent erft, moet werken tot hij sterft", dus het helpt mij ook deze hobby een beetje betaalbaar te houden.

Vind het niet erg om geld uit te geven, maar geld voor zulke klussen betalen vind ik zonde geld, beter weer ff van tanken of een lekker hapje eten, toch??

Maarre...weet niet of je lid bent van de SCARB? Volgens mij is een aantal MChatters dat wel, kom je toch een keer naar een workshop van de TC, grote kans dat je daar wat van leert, sterker nog, grote kans dat je dat dan van mij leert ^"{})#

Gr. Marten
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Marten » zo 30 okt 2011, 08:05

Zo, na een tijdje geleden de hulpkoppelingscilinder te hebben vervangen was nu de hoofdkoppelingscilinder aan de beurt (want ook lek).
Omdat het ontluchten van de koppeling van een Biturbo niet een klusje is, dat je "effe" doet, wordt dit vaak door minder goede garagisten overgeslagen, de hygroscopische werking van remvloeistof zorgt er echter voor dat er na verloop van tijd door de hoevellheid opgenomen vocht corrosie ontstaat en dus lekkage.

Dus elke 2 jaar remvloeistof en koppelingssysteem laten verversen.

Hoe dan ook, gisteren bijna 5 uur bezig geweest om de cilinder te vervangen, dat ding zit echt op onwijze K.T plek (zelf invullen), maar goed.

Zodoende weer luchtfilterhuis los om het opzij te kunnen drukken, dus ook alle slangen die er aan vast zitten los, bediening binnen los
clutch master cyl. pushrod.jpg
(Ik las laatst dat iemand zo'n ding zocht want gebroken, behalve bij Koen zijn ze ook bij MIE nu te koop) en de bevestigingbouten van de cilinder los (moet je met zijn 2-en voor zijn).
De onderste bout is echte een drama om bij te komen.

Cilinder langs de rembekrachtiger gewurmd en geprobeerde de leiding te splitsen. De koppelingsleiding bestaat uit 2 delen, zie http://www.maserati-alfieri.co.uk/alfie ... ineb/2-000
en de door MIE geleverde en gemodificeerde clinder wordt geleverd met een gevlochten "stalen" leiding die je moet aansluiten op de oude leiding.
clutch master cylinder ZF.jpg

(Op deze cilinder zit de leiding niet aan de onderzijde, maar aan de zijkant aangesloten waardoor hij platter is en dus makkelijker op zijn plek is te manoevreren)

Deze wartel zat bij mij echter muurvast, dus ik was genoodzaakt om de hulpkoppelingscilinder ook te demonteren om zodoende meer grip op de wartel te kunnen krijgen.

Daarna alles weer monteren maar hoe krijg je nu de onderste bout van de hoofdkoppelingscilinder er weer in, met je hand is daar niet bij te komen.
Dus maar een stroomdraadje door het boutgat van binnen naar buiten, het boutje daar strak aan vast gemaakt met tape en de bout naar binnen gehengeld.
Daarna de boel ontlucht en alles weer dicht gebouwd.

Voor het losmaken en vastzetten van de hoofdkoppelingscilinder heb je, net als voor het ontluchten, een extra handje nodig en voor zo'n klus is het echt noodzakelijk dat je een beetje handig bent.
Als iemand zelf aan deze klus gaat beginnen, je kan me altijd even PM-en.

De oude hulp- en hoofdkoppelingscilinder gooi ik niet weg, deze worden (door mij) gereviseerd en dan in conserveringsvet gespoten, dan laat ik de boel vacumeren.

Rest mij nog hier een eervolle vermelding te plaatsen voor mijn 12-jarige zoon Menno, die mij niet alleen gedurende deze klus moreel heeft ondersteund, maar ook als extra handjes van grote waarde is geweest.
Ruim 4 uur heeft hij het met zijn af en toe ongeduldige vader uitgehouden, bijgelicht, bouten vastgehouden en aangedraaid, meegeholpen met ontluchten en de boel opruimen.

Hij weet nu ook waarom zijn vader niet wil, dat hij automonteur wordt, weliswaar een nobel beroep, ben het zelf jarenlang geweest, maar of je wordt een hele goeie monteur (Technisch Specialist, ben ik zelf geweest voor Fiat, Alfa, Lancia en Volvo) of niet, maar dan is het alleen maar zwaar werk, gore handen en slecht betaald.

Gr. Marten
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor ConraddeBruin » zo 30 okt 2011, 09:52

Je hebt een mooie foto geplaatst en nu kan je duidelijk zien dat er een taps gedeelte ( smal puntje ) is.
Hierop is mijn pen al 2 keer gebroken... Nu een dikke las eromheen gelegd en klaar.
Deze pen breekt altijd op een knullig moment of als er iemand anders in je auto rijdt....
ConraddeBruin
 
Berichten: 181
Geregistreerd: zo 11 sep 2011, 16:06

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Vince » zo 30 okt 2011, 10:10

Waarom zit dat smalle deel daar dan?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor Michele » zo 30 okt 2011, 10:37

Bij mij brak dus het grote oog af van de schroef en niet het tapse puntje. Heb er ondertussen eentje via Koen.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Vervangen hulpkoppelingscilinder

Berichtdoor lqpl » zo 30 okt 2011, 11:32

Vince schreef:Waarom zit dat smalle deel daar dan?

Gewichtbesparing. !@#
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten