Start problemen

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Start problemen

Berichtdoor peter1975 » zo 28 aug 2011, 19:46

Hallo mensen,
Ik zit met mijn handen in het haar misschien dat iemand dit probleem ook gehad heeft en een oplossing weet. Mijn 222SE kan ik altijd zo starten behalve als ik er een rit van ongeveer 40 min mee gemaakt heb dan wil hij niet meer starten zonder hulp van een starthulp. Ik dacht eerst dat de accu niet meer goed zou zijn maar deze laat gewoon volgens de meter bij. de startmotor lijkt mij ook niet want ik kan hem op zich als hij een tijd heeft stil gestaan. Is er iemand die een oplossing weet. Alvast bedankt voor jullie tijd.
peter1975

Re: Start problemen

Berichtdoor Vince » zo 28 aug 2011, 20:01

Heeft zo'n ding een BDP-sensor?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 29 aug 2011, 19:55

De metertjes zijn helaas niet echt betrouwbaar, dat ten eerste.
Maar wat is precies het probleem, gaat de motor niet meer rond of alleen langzaam?
Slaat hij met de starthulp wel gewoon direct aan?

Als hij met de starthulp wel direct weer aanslaat, heb je toch een probleem met je laadcircuit (accu/dynamo).
Als hij met starthulp na doorstarten weer aanslaat kan je probleem idd in bv de BDP sensor zitten, maar kan het evengoed een brandstofprobleem zijn.

Graag wat meer info...

Gr. Marten
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor peter1975 » di 30 aug 2011, 18:44

Bedankt voor jullie reactie.
Maar als ik de starthulp erop zet kan ik hem gewoon starten dus het lijkt mij niet in de BDP- sensor te zitten. het rare is dat als ik hem wil starten en ik heb de starthulp niet aangesloten wil hij niet eens ronddraaien daarom dacht ik eerst dat het aan de startblokkering zou liggen of kan dit volgens jullie niet? confused
peter1975

Berichtdoor cassiopeia » di 30 aug 2011, 18:56

Het feit dat de accu wel bijlaadt wil natuurlijk niet zeggen, dat de accu goed is.
Probeer het eens met een externe, goede accu wanneer het probleem zich voordoet. Daarbij de ingebouwde accu loskoppelen en de accuklemmen met (goede, dikke) startkabels rechtstreeks doorverbinden met de externe accu. Is het probleem dan weg, dan ligt het aan de accu. Is het probleem niet weg, dan gok ik op een slechte verbinding ergens tussen accu en startmotor. Omdat het euvel blijkbaar temperatuurafhankelijk is, zou het ook aan een weerstand in de startmotor zelf kunnen liggen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Marten » di 30 aug 2011, 19:16

Als de motor blijft draaien betekent dat iig dat je dynamo laadt, of het voldoende is is dan nog niet duidelijk.
Je hebt in principe geen accu nodig, deze dient alleen voor opslag van energie en voor het starten natuurlijk.

Als de motor draait en je doet de verlichting aan (in het donker, naar een muur toe) en je geeft gas waarna de verlichting feller wordt zou ik idd in 1e instantie gewoon even een andere accu proberen.

Ik weet niet of je de beschikking hebt over een voltmeter/multimeter, maar de dynamo moet ongeveer tussen de 13+ en 14.5 V afleveren.
Met alle verbruikers aan zal dat lager zijn dan 14.5, maar moet de afgegeven laadspanning tenminste boven de 13V blijven.
Naast de startmotor die Cass aangeeft, zou je ook kunnen proberen een startkabel op de motor en accu - aan te sluiten, maar al te vaak gaan massakabels (van accu - naar carrosserie/motorblok) verrot bij oudere auto's.

Suc6 Marten
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor PJ » wo 31 aug 2011, 09:34

Ook goedemorgen, het kwartje is eindelijk bij mij gevallen! kloink

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2.24v gehad, vooral tijdens de buitenlandrit van 2009.
In 2008 zowel de accu als de startmotor vernieuwd, dus daar zou het (in principe) niet aan kunnen liggen.
Eenmaal (met startkabels) gestart, deed de auto het de gehele dag, ook na koffie-/lunchstops etc..
Maar de volgende morgen, vergeet het maar.
Startmotor draait niet eens rond, spanning in de accu genoeg, vreemd.
In NL zijn er, ik dacht 2 (voor de zekerheid), relais vervangen, die zich links achterin de motorruimte bevinden (als je voor de auto staat en over de motorkap/dak naar achteren kijkt).
Volgens mijn Engelstalige 222 SR/222 4.v manual is er 1 een "starter relay".
Ik zou hier eens naar kijken.

Succes!
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Wietze » wo 31 aug 2011, 18:37

De Relais nalopen is een prima idee ware het niet dat dit soort storingen bij een oudere bi turbo bijna altijd in de zekeringkast zit??
It is mei sizzen net te dwaen
Wietze
Donateur

Berichtdoor Michele » wo 31 aug 2011, 22:06

Wietze schreef:De Relais nalopen is een prima idee ware het niet dat dit soort storingen bij een oudere bi turbo bijna altijd in de zekeringkast zit??

Nee, ik heb het ook gehad met de 2.24v. Na een stuk rijden niet meer willen starten. Was het relais. Nieuwe d'r in en probleem weg. Net van Conrad overigens eenzelfde verhaal gehoord, ook relais en ook 2.24v = zelfde auto onderhuids als 222SE, maar andere motor.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor peter1975 » ma 12 sep 2011, 17:11

Liefhebbers,

Bedankt voor jullie reacties ik denk zelf achteraf dat het ook aan de relais moet liggen want ik ben er achter gekomen dat als ik de motorkap open als hij niet wil starten en ik met de relais rommel ( lees: alle relais ) kan ik hem gewoon starten. Het is ook raar (volgens mij dan als leek)Dat als je de auto wil starten je rare klik klik klik geluiden hoort of is dit normaal? Nu nog op zoek naar de goede en hopelijk kan ik jullie dan een keer ontmoeten tijdens een meeting.

mvg groeten
Peter
peter1975

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo