Motor-besognes QPIV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Motor-besognes QPIV

Berichtdoor PeterM » di 23 aug 2011, 12:36

@#$ @#$ @#$
Het laatste nieuws is dat het blok eruit moet om die stomme booster te vervangen.
Sh.t!!!
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Vince » di 23 aug 2011, 12:56

Dat laatste had ik al begrepen aangezien Koen dezelfde operatie moest doen maar dan omgekeerd om het onderdeel te bemachtigen.

Lekker klusje zo...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor lqpl » di 23 aug 2011, 22:02

Meteen laten reviseren dat blok!!! "(^&$@

!@# &&^^* @$#^}:
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Motor besognes QPIV

Berichtdoor PeterM » wo 24 aug 2011, 09:08

Ook mijn gedachte }{}{|

Ik zit erover te dubben. Dan wordt het helemaal een verschrikkelijk bedrag. Bovenden komt het allemaal onvoorbereid, alle vervanginsgdelen moeten nog bij elkaar worden verzameld. Ik ben de auto dus lang kwijt, en dat met mijn habit....
Aan de andere kant: twee dagen werk en dan alleen de booster doen is natuurlijk heel erg zonde.
En dat blok is een keer aan de beurt....

confused confused confused
Laatst bijgewerkt door PeterM op za 17 sep 2011, 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Giulia » wo 24 aug 2011, 11:14

PeterM schreef:Ook mijn gedachte }{}{|

Ik zit erover te dubben. Dan wordt het helemaal een verschrikkelijk bedrag. Bovenden komt het allemaal onvoorbereid, alle vervanginsgdelen moeten nog bij elkaar worden verzameld. Ik ben de auto dus lang kwijt, en dat met mijn habit....
Aan de andere kant: twee dagen werk en dan alleen de booster doen is natuurlijk heel erg zonde.
En dat blok is een keer aan de beurt....

confused confused confused



Rationeel denken telt niet bij een Maserati maar soms......Is het de moeite waard om (ik denk zomaar 6 mille) in het blok te stoppen? Tuurlijk je koopt er geen ander voor (alhoewel die van Jac dicht in de buurt komt) en je hebt een band opgebouwd met de QP. Ik zou het oprecht een zeer lastige keuze vinden.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Boomerang » wo 24 aug 2011, 11:36

PeterM schreef:Ook mijn gedachte }{}{|

Ik zit erover te dubben. Dan wordt het helemaal een verschrikkelijk bedrag. Bovenden komt het allemaal onvoorbereid, alle vervanginsgdelen moeten nog bij elkaar worden verzameld. Ik ben de auto dus lang kwijt, en dat met mijn habit....
Aan de andere kant: twee dagen werk en dan alleen de booster doen is natuurlijk heel erg zonde.
En dat blok is een keer aan de beurt....

confused confused confused


Jouw blok loopt erg fraai zonder de vaak gehoord "nock" geluiden ergens onderin het blok.
Duss, wanneer de axiaallagerspeling in orde was en de compressie binnen de marges, ging dat blok bij mij niet open.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor cassiopeia » wo 24 aug 2011, 11:59

Peter is erg bezorgd over een z.i. hoog olieverbruik.
Maar als de compressie in orde is, dan zou ik dat blok ook niet zo snel uit elkaar gaan halen.
Af en toe een litertje bijkiepen is toch een stuk voordeliger. Franco heeft er afgelopen jaar toch nog uitgebreid naar gekeken en ook geen noodzaak vastgesteld?
Die booster is natuurlijk wel nodig, want dat is een afkeurpunt. En in deze toestand is een auto niet verkoopbaar binnen redelijke termen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Boomerang » wo 24 aug 2011, 12:22

Het is maar de vraag of dat olieverbruik werkelijk de schuld is van versleten bussen/zuigerveren.
Heel goed mogelijk dat de turbo's wat olie staan te lekken bij de lagers, vooral omdat aan de inlaatkant sprake was van olie in de filterhuizen toch?
Die turbo's zou ik iig wél even goed laten bekijken als het blok er toch uit lag.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Twee maal vierdeurs

Berichtdoor Danny » wo 24 aug 2011, 13:31

Ik zou het blok ook niet open maken. Turbo's zitten aan de buitenkant dus kunnen idd zonder al teveel gedoe geinspecteerd worden danwel gedemonteerd en vervolgens door een turbospecialist worden getest op een testbank.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Motor besognes QPIV

Berichtdoor PeterM » wo 24 aug 2011, 18:21

Allemaal zinnige gedachten mannen.

Danny: ik ben inderdaad van plan nog een tijdje met deze auto door te rijden. Er is stap voor stap heel wat aan gedaan, ook een aantal dingen waarmee mijn QP beter is geworden dan een standaard QPIV (en er staat nog het één en ander op stapel). Daarom wil ik bij voorkeur niet opnieuw beginnen met een andere auto en dan hetzelfde programma aflopen.

Wat betreft de motor is / was mijn redenering inderdaad: het blok loopt nu heerlijk en het liefst deed ik er niets aan , MAAR het olieverbruik loopt op dus vroeg of laat moet er toch wat gebeuren. Als binnen laten we zeggen 20.000km / 2 jaar het blok er toch uit moet, is het dan niet handiger dat nu te doen en te zijner tijd ruim twee dagen werk uit te sparen?

Het Murphy scenario is natuurlijk dat ik het nu beperk tot blok eruit / booster vervangen / blok er weer in en dat dan over een half jaar de compressie weg is op één clinder. Of twee. Of de nokkenas kettingen vervangen moeten worden. Of de koppeling stuk is.

Ik probeer mijn besluit zo rationeel mogeljk te maken en jullie wijzen mij er terecht op dat ik nog niet weet waar het olieverbruik vandaan komt. Dat is een goed punt. Eigenlijk zou voorafgaand aan de demontage de compressie nog eens moeten worden gemeten, zodat ik kan vaststellen of die achteruit gegaan is of niet. Zo niet, is het heel waarschijnlijk dat het olieverbuik een andere oorzaak heeft, zoals Luuk stelt, de turbo's, de klepgeleiders of iets anders.

Gijs is voor mij bezig na te gaan of de onderdelen nodig voor een revisie überhaupt leverbaar zijn. Verder is er nog een alternatief. Dat is mijn blok uitbouwen en een ANDER blok (Otto? / EVO? / 3200GT? ) terugzetten. OK, niet stijgeren, ook dat is niet zonder risico als dat andere blok uit een slopert komt / te veel kilometers heeft / altijd slecht is warmgereden / niet gereviseerd is.

Enfin, genoeg om over na te denken de komende twee dagen. Dan gebeurt er namelijk niets omdat de brug waarop het moet gebeuren nog in beslag wordt genomen door een F308... met motorschade.

Serieus: wie tijd/zin heeft om een logische "beslisboom" op te schrijven met achtereenvolgens te beantwoorden vragen en dan de bijpassende beslissing ... graag! Welke dingen checken in welke volgorde, en wat zou je dan kunnen beslissen om te doen? Bijvoorbeeld: het blok zit er nu nog in, compressie meten bij een uitgebouwd blok lijkt mij lastig....
Boomy, kun je inderdaad aan de buitenzijde vaststellen of die axiaal-lagers nog goed zijn? En of de turbo's de bron zijn van het olieverbruik?
Laatst bijgewerkt door PeterM op za 17 sep 2011, 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron