Motor-besognes QPIV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Motor-besognes QPIV

Berichtdoor PeterM » vr 20 maart 2015, 21:19

Tot dusver ruim 1200km gereden. De motor loopt prima en ontwikkelt veel kracht onderin - @ boomy: dit voelt inderdaad krachtiger dan vroeger, ook bij lage toerentallen - weinig turbodruk is meer koppel voorhanden. Het zou leuk zijn dit gevoel nog eens op de rollenbank van Buddy te verifiëren - ik heb een vergelijkende meting van vroegâh.

En dan: ik heb geen olie hoeven bijvullen ... ik bedoel dus nul - nada- niks Happy5 . Ooit meegemaakt bij een 3.2V8 ? Zelfs de ex-Schumacher EVO van Teun verbruikte iets. Hier niet zichtbaar, oliepeil stond en staat gewoon op max peilstok. En dat met dunne inloop olie.
Wat nog komen gaat weet ik natuurlijk niet, maar het begin is veelbelovend.

Wat is de mogelijke verklaring?
In tegenstelling tot de fabriek heeft Dijkhof (Jeroen) de cilinderbussen opgeboord en gehoond terwijl ze gemonteerd zijn in het blok ... de bussen zijn dus perfect rond. Dit krijg je niet voor elkaar als je de bussen "los" boort en hoont, bij de montage ontstaat onvermijdelijk enige ovaliteit. Om de cilinderkop-spanning te simuleren is een op maat gemaakt "torqueplate" gemonteerd - zie ook: aanpak revisie

Tweede deel van de verklaring: kwaliteit van de zuigerveren van JE-Pistons. Dat zijn stevige jongens .. ze lijken van geen kanten op die flinterdunne ringetjes die de fabriek erin stopt.

"The ring pack for the pistons is as follows:
The top ring is carbon steel with a chrome face, the second ring is is hardened ductile iron with an undercut Napier groove to aid oil retention, the oil ring is a 3 piece design"

Hoe zich dit op lange termijn houdt moeten we nog gaan zien. De tonvorming onder belasting zal zeker opnieuw optreden, misschien nog in sterkere mate omdat de wanden van de cilinderbussen iets dunner zijn geworden (ik meen 0,07- 0,08 mm).

Vandaag de inloop-olie vervangen door gewone (dikke) Agip 10W60 ... met dank aan Dennis. Uiteraard ook oliefilter gewisseld. Dat gaat niet simpel, de drukslang naar de gasklep en het luchtfilter moeten eraf.

De fase "normaal gebruik" is begonnen.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 20 maart 2015, 21:25

PeterM schreef:De fase "normaal gebruik" is begonnen.

Knallen dus...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 21 maart 2015, 09:06

Klinkt allemaal erg goed Peter, gefeliciteerd!
Boomerang
Donateur

Berichtdoor stijn » di 24 maart 2015, 14:35

weinig mensen die het betere rijden zò gegund wordt als jou, Peter!
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 25 maart 2015, 08:36

Dank voor de gelukwensen, mannen.
Als het zo door blijft gaan wordt het na ruim drie en half jaar heel rustig in dit topic woot .
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PJ » wo 25 maart 2015, 18:51

Het wordt helemaal niet rustig in dit topic, Peter.
Je gaat ons constant verblijden met alleen maar poistieve ervaringen! 2thumbs
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Vorige

Keer terug naar Bi Turbo