Merak Surini Special SS

Restauratie projecten

Merak Surini Special SS

Berichtdoor Jac » wo 21 maart 2012, 16:59

Origineel? Bijzonder? Ik zou het echt niet weten.
Maar stoer vind ik hem zeker Thumbsup5

Zo staat deze te koop in Engeland bij Racing Green Cars in Hampshire.


The Maserati Merak was an Italian sports car which was introduced in 1972. It was essentially a junior version of the Maserati Bora. It substituted an all-new Maserati designed quad-cam V-6 motor (also shared with the Citroen SM) for the Bora's larger V-8, resulting in a lower cost. Other benefits conferred by the smaller engine were; room for a small backseat, better handling due to lower weight, and a better front/rear weight distribution.
Aesthetically, the Merak differed from the otherwise very similar Bora in having open flying buttresses instead of the Bora's fully glassed rear, and in the use of the Citroen SM dashboard on Meraks produced before 1976.
The first Merak was designed during Citroen's ownership of Maserati (1968/1975). It featured a 3.0 L (180 cu in) Maserati V6 engine with 190 PS (140 kW; 187 hp) which was also used in the Citroen SM.
The mid-engined Merak used the Bora bodyshell, but the smaller engine provided room for a second row of seats suitable for children or very small adults.
Citroen hydraulic systems were used in the Merak; brakes, clutch, headlight pods. The Citroen SM's dramatic dashboard was also used in early cars (1972 to 1975).
In 1976 Maserati introduced the Merak SS. Power was increased to 220 PS (162 kW; 217 hp) and weight was reduced by 20 kg to a dry weight of 1,400 kg (3,086 lb).[2] Late Merak SS's were furnished with the interior and dash of the Bora. The US-spec version of the Merak SS also saw a return to traditional hydraulics, eliminating the last of the Citroen high-pressure system. Production of the SS stopped in 1982.

We are pleased to offer this Maserati Merak SS Surini Special. The car has a very good portfolio, which includes a timeline history showing where the car was originally registered in Italy, and how it came to be in the UK. There are photos showing the car going through its body restoration and having the wider arches fitted. The 15" 3-piece split rim alloy wheels are made by GOTTI,and are very rare.

The car is a credit to its last owner. Viewing is highly recommended.


Weet iemand of dit bijzonder is?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Giulia » wo 21 maart 2012, 17:10

Wat een stoer ding zeg! Heeft wel wat trekjes van de Groep 4 Bora van Jean Guikas.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Vince » wo 21 maart 2012, 17:12

Ik vind hem ook vet!

Alleen die stomme nep-luchthappers voor de achterwielen hoeven niet zo van mij. Hamered5

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Danny » wo 21 maart 2012, 19:27

Bijzonder? Misschien. De vraagprijs is ook behoorlijk bijzonder, 45.000 pond.... Gaan ze er nevernooitniet voor krijgen.

Racing Green is overigens de dealer waar ik mijn TVR heb gekocht en opgehaald.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Michele » wo 21 maart 2012, 20:09

Lijkt me gewoon een gepimpte Merak, zij het dan dat ie niet onlangs onderhanden genomen is. Vermoed dat de man iets wilde a la Bora Group IV en naar een bodyboer gehuppeld is met de opmerking: "doe mij zoiets" maar dan voor op straat.
Interieur als een bordeel, fout stuurwiel (al is het een Nardi) voor het SM Dashboard. Nee, dat wordt 'm niet. Een echte SS heeft trouwens geen SM dashboard meer, dus dit is geen SS. Ik vermoed dat de man gewoon de SS lettertjes gekocht heeft, net als ene Clarkson ontdekte in de epische aflevering van Top Gear.
Surimi Special geeft geen hits op google anders dan de verkooptekst van Racing Green dus ik zou zeggen: lekker laten staan en een echte, onverprutste Merak SS kopen voor die 45 mille in GBP.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Marten » wo 21 maart 2012, 20:23

Mwoah, ik vind het wel een bruut ding om te zien. Lekker fout interieur...
Die Gotti's zijn sowieso bijzonder, kom je niet vaak tegen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor lqpl » do 22 maart 2012, 04:09

Bij Lapre staat een ss met sm dashboard. Ik zal eens vragen of dat een nepper is. Bij de merak in deze posts heb ik niet het idee dat originaliteit verder nog een grote rol zou spelen, dus dat stuurtje is prima. Vet ding inderdaad. Jammer dat meraks incl de ss geen echt snelle autos zijn. Voor een gt is dat geen bezwaar maar voor een racer is het lullig.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor Vince » do 22 maart 2012, 07:21

Twee turbo's er op en dat is ook weer opgelost.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Merak Surini Special SS

Berichtdoor V8 » do 22 maart 2012, 12:46

lqpl schreef:Bij Lapre staat een ss met sm dashboard. Ik zal eens vragen of dat een nepper is. Bij de merak in deze posts heb ik niet het idee dat originaliteit verder nog een grote rol zou spelen, dus dat stuurtje is prima. Vet ding inderdaad. Jammer dat meraks incl de ss geen echt snelle autos zijn. Voor een gt is dat geen bezwaar maar voor een racer is het lullig.


Auto bij Lapre is deze volgens mij: Merak restauratie

Volgens het verhaal op de site is het een overgangstype, Citroen dash en SS motor. Of chassis- en motornummer dat bevestigen weet ik niet.
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54


Keer terug naar Klassiekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast