Productieaantallen van de Bora

Restauratie projecten

Productieaantallen van de Bora

Berichtdoor romeintje » ma 27 sep 2010, 21:45

In het prachtige thema fact sheets van de Ghibli II worden opmerkingen gemaakt over de aantallen Bora's die er ookt zouden zijn gemaakt.

Daar kunnen we rustig een boompje over opzetten. Er is behoorlijk verschil van inzicht.

Om maar met het einde te beginnen. Toen de productie van de Bora in 1978 was afgelopen lagen er nog een boel onderdelen op de plank. Er waren zoveel onderdelen dat er nog een compleet nieuwe Bora gebouwd kon worden. Daarnaast is er een Bora beschadigd geraakt tijdens de brand in de fabriek mid 70er jaren. Dit karkas kon ook nog volledig opnieuw afgebouwd worden. Er zijn dus 2 auto's bijgebouwd. Althans dat is wat ik tot zover begrepen heb.

Vervolgens zijn er een aantal bronnen te beginnen bij Wikipedia

Die hebben de gegevens van de Maserati.com site gehaald. Volgens die site zijn er dus 564 Bora's gebouwd. Hiervan zijn er 289 4.7's en 275 4.9's. Er staat dat de productie gestopt is in 1978 en niet vermeld wordt dat er later dus nog 2 bijgebouwd zijn.
Dan denk je natuurlijk van ok. Dat zit wel goed. Maar kennelijk is er toch reden om aan te nemen dat de door Maserati aangegeven aantallen niet correct zijn (te hoog)

Zo kunnen wij naar Enrico's Maserati Pages (in de UK). Deze site heeft een heel mooi Maserati Ghibli II register!!. Deze site heeft echt over elke Maserati wel iets te vertellen, Dus ook over de Bora. Deze man heeft behoorlijk wat informatie onderzocht: Citaat

According to the 'Catalogue Raisonné 1926-1990' by Gianni Cancellieri, 9 Boras were built in 1971, 220 in 1972, 157 in 1973, 85 in 1974, 29 in 1975, 12 in 1976, 15 in 1977 and 3 in 1978. Dat is dus een totaal van 530.

An article in the March 1996 issue of Ruoteclassiche states that in 1978 the last Bora was the 524th example made and of these, 289 were 4.7-litre and 235 were 4.9-litre models.

Enrico houdt het er dus op dat er ca 530 zijn geproduceerd en dat er daarvan 44 met een rechts stuur zijn gemaakt. Als je nu 44 optelt bij de andere auto's kom je weer erg in de buurt van het aantal dat Maserati zelf opgeeft.

Ga nog ff verder zoeken.. Er was een tijdje een Bora register. Maar dat kan ik nu op het web niet vinden. Daar staan ook aantallen (en serienummers!)

Wordt vervolgd.
romeintje

Re: Productieaantallen van de Bora

Berichtdoor Tridente » di 28 sep 2010, 06:00

Tjongejonge wat een info; er zijn er dus geen 50 bijgebouwd maar wellicht 1 of 2 extra. Blijft interessant, ik meen me te herinneren dat dat bouwen van die reserveonderdelen echt veel later dan de normale productiestop in 1978 is gebeurd. Heb ooit een advertentie of een artikel erover gezien,met een prijs waar je niet vrolijk van werd.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor romeintje » di 28 sep 2010, 12:43

Nou heb ik een foto van een mede Bora eigenaar uit de US. Die claimt dat er maar 483 zijn gemaakt en verkocht. Hij heeft het aantal kunnen aflezen van een foto waarop het totale productieaantal is terug te vinden. Er werd destijds enorm gerommeld met serienummers en het precieze jaar van productie. Dit was enorm van belang omdat gedurende de productiejaren de wetgeving in Amerika (emissie-eisen en veiligheidseisen) veranderden en hierdoor waren auto's uit de verkeerde jaren kennelijk niet verkoopbaar (althans dit is wat er door de experts in Amerika over wordt gezegd). Kan natuurlijk ook zijn dat je natuurlijk in 1978 een nieuwe Bora kon kopen je natuurlijk geen Bora uit 1976 of 1977 wilde hebben....
Hieronder het citaat:

This photo was sent to me years ago. It is a photo of the factory Bora log book with Ermanno Cozza pointing to the last production Bora. The number 483 at the bottom is clear.

Als ik van de administrator het een emailadres krijg, zal ik de foto die ik heb gekregen doorsturen. Op zich wel een uniek plaatje natuurlijk. Krijg die op geen enkele manier gekopieerd.

Ik ga nu eens nadenken op welke wijze er meer duidelijkheid kan komen
romeintje

Berichtdoor lqpl » di 28 sep 2010, 13:11

Ik zie dat je op Maseraticars gereageerd hebt op een post waarop een foto met onderschrift: "photo of the factory Bora log book with Ermanno Cozza pointing to the last production Bora." Wat een plaatje! Het zou leuk zijn als je die foto en de info naar dit forum zou halen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor romeintje » di 28 sep 2010, 14:00

dat is precies de foto die ik bedoel. Heb de foto nu wel opgeslage. nu nog hier op de site
romeintje

Keer terug naar Klassiekers