De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Restauratie projecten

De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor cassiopeia » di 11 jan 2011, 20:49

Af en toe kom je ze nog tegen, een geheel ongerepte en ongerestaureerde klassieker. Echt heel zeldzaam wordt het, wanneer je een zeldzame klassieker van een erg gezocht en hoog genoteerd model vindt. In de meeste gevallen wordt een dergelijke auto dan gerestaureerd tot een beter-dan-nieuw niveau. Daarna hangt er een prijskaartje aan, dat marktconform is voor een dergelijke auto. Zeer hoog, derhalve. En nog maar voor weinigen bereikbaar.
Persoonlijk vind ik dat heel spijtig. Immers, er zijn al veel van die museum-restauraties. Mooi, zeker. Vakmanschap, absoluut. Maar ook: klinisch, afstandelijk. En, als je besluit om met zo’n auto te gaan rijden –iets, waar hij uiteindelijk voor is ontworpen-, dan wordt die auto per afgelegde kilometer ongeveer 10 euro minder waard want we hebben het tenslotte over een topstuk in topstaat. Een overweging zou kunnen zijn om zo’n auto in zijn conditie drie min/vier plus, zo te laten. Alleen een mechanische check-up en uitsluitend dat repareren wat echt noodzakelijk is om er fijn en veilig mee te sturen. De auto toont zijn leeftijd: doffe lak, wat krassen en kleine deukjes, geen chroom in hoogglans maar faded, het leer craquele. Ik vind dat schitterend: de auto toont dat hij heeft geleefd, hij is toegankelijk en heeft een verhaal van tientallen jaren te vertellen. Dat is helemaal het geval, wanneer de geschiedenis van de auto is beschreven. Uniek, zeldzaam, perfect!

Afgelopen najaar was ik op bezoek bij het Mercedes-Benz Classic Center in Fellbach:

http://www.mercedes-benz-classic.com/co ... enter.html

Daar worden bijzondere Mercedes klassiekers gerestaureerd in opdracht van het fabrieksmuseum maar ook voor klanten. Ook wordt zelf ingekocht waarna de betreffende auto veelal wordt gerestaureerd en, vervolgens, te koop aangeboden. De restauratie-standaard ligt er zeer hoog en de gevraagde prijzen zijn navenant Verder wordt voorzien in de verkrijgbaarheid van onderdelen en eigenaren kunnen er terecht met al hun vragen. Ook hier ligt de standaard hoog, zo weet ik uit eigen ervaring. Tijdens mijn bezoek viel mijn oog op een schitterende 300SL roadster. Meer dan vijftig jaar geleden nieuw geleverd in de USA en geheel beschreven vanaf dat moment. Helaas was deze unieke auto niet meer te koop in de getoonde toestand: er was al besloten tot een frame-off restauratie met verkoop nadien, over iets van twee jaar. Ik vind dat erg spijtig: alweer een uniek tijdsbeeld dat verloren gaat en plaats moet maken voor een klinische restauratie. Gelukkig kon ik de huidige staat nog fotografisch vastleggen voordat deze voorgoed verloren gaat.

Wat vindt u hiervan? Laat duidelijk zijn dat ik het niet heb over auto’s in categorie vijf. Daar is immers een restauratie vereist om weer te kunnen rijden. Uiteraard blijft ook dan de vraag, tot welke standaard er gerestaureerd moet worden.
Laat deze 300SL zijn eigen verhaal vertellen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

300 SL Roadster, W 198 II
Model year:1959
Lacquering:red paint (DB 534)
Interior:leather in ivory colour (DB 1112)
Specifics:
Price:on request
Production period:1957 - 1963
Maximum speed (km/h):
kilometric performance (km):
Vehicle Inspection sticker:
Car details
This un-restored 300 SL Roadster was delivered to the USA in 1959. The car was in the possession of an American family for approx. 50 years and in 2009 it came to Switzerland. Beginning 2010 the Daimler AG had the opportunity to purchase this vehicle in order to restore it and to prepare it for the next phase of life. The restoration of this vehicle is carried out by the workshop of the Mercedes-Benz Classic Center in connection with qualified partners. A project team which consists of specialists with a long lasting knowledge will restore this vehicle to the original delivery status. This corresponds to paintwork in red (DB 534) and an interior with leather in an ivory colour (DB 1112). The rubber fabric soft-top will also be restored to the original colour, black. If the customer should have different wishes concerning the paintwork or interior he can enlist the project manager’s assistance as advisor. The pictures show the vehicle as we bought it and before we began to restore it. This 300 SL Roadster has “matching numbers”. The state of this vehicle represents its long stay in sunny California. The vehicle was equipped for the American market, but will be restored for the European market, in order to avoid difficulties. The quality and especially the originality of this restoration are guaranteed by high-tech equipment and knowledge of many years. A stock of over 40.000 different replacement- part positions is always available for the Classic Center and contributes to the restoration process. It is self-explanatory, that the vehicle will get a manufacturer’s warranty, due to the fact that it is a restoration by the manufacturer. This includes that the customer is able to use our worldwide service network.
Laatst bijgewerkt door cassiopeia op di 11 jan 2011, 22:19, in totaal 1 keer bewerkt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor Danny » di 11 jan 2011, 20:56

Helemaal mee eens Cassio!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor volantevantage » di 11 jan 2011, 21:05

Dus deze had ik zo moeten laten ?
Het leer zo hard als karton, de tapijtjes verrot, het blok stuk gevroren en een rat in het handschoenenkastje. (*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door volantevantage op di 11 jan 2011, 21:10, in totaal 1 keer bewerkt.
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor lqpl » di 11 jan 2011, 21:08

Ja Cas ik ben het er ook volledig mee eens.

cassiopeia schreef:Ik vind dat erg spijtig: alweer een uniek tijdsbeeld dat verloren gaat en plaats moet maken voor een klinische restauratie.


Ik denk dat een klassieker met patina niet perse meer een tijdsgbeeld vertegenwoordigt dan een gerestaureerde. Immers, in de tijd dat ze geproduceerd werden zagen ze er net zo nieuw uit als de nu gerestaureerde exemplaren.

cassiopeia schreef:The vehicle was equipped for the American market, but will be restored for the European market, in order to avoid difficulties. The quality and especially the originality of this restoration are guaranteed by high-tech equipment and knowledge of many years.


Dat klinkt toch gek: van US naar Euro-specs en dan zeggen dat het origineel is...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor Giulia » di 11 jan 2011, 21:08

volantevantage schreef:Dus deze had ik zo moeten laten ?

Afbeelding


Nah..ik vind de lak wel mooi van die trailer maar die wielen....Oh ja en dat stuk schroot erop ff wegbikken
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor lqpl » di 11 jan 2011, 21:09

volantevantage schreef:Dus deze had ik zo moeten laten ?

confused Weer die flauwekul. Cas brengt een zinnig onderwerp naar voren en bedoelt niet dat wrakken niet mogen worden opgeknapt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor cassiopeia » di 11 jan 2011, 21:59

Die afgebeelde Aston van Rudy is natuurlijk een totaal ander verhaal. Die is staat zes min en daarmee volstrekt onbruikbaar in de getoonde toestand. Daar is een omvangrijke restauratie absoluut noodzakelijk. Ik heb gesteld, dat ik het daar uitdrukkelijk niet over heb. Rudy moet maar eens bij Vince gaan shoppen voor een bifocaaltje )&%#@| Wellicht zit er nu wel een vriendenprijs in voor P****** rijders!

En tijdsbeeld: je hebt daar showroom-view en street-view. Ik bedoel dan het laatste: wat kwam je in een voorbije episode onderweg zoal tegen?

Dan de modificatie van de 300SL van U.S. specs naar Euro-specs. Inderdaad een aantasting van de originaliteit. De achtergrond van deze beslissing is zonder twijfel het feit, dat ze mikken op verkoop aan een klant buiten de V.S.. Immers, restauratie in euro's en verkoop in dollars lijkt niet aantrekkelijk. De bemiddelde koper buiten de V.S. wenst geen mijlenteller en temperatuur in Fahrenheit. Verder zijn euro-onderdelen voor deze auto beter beschikbaar dan US-delen (o.a. verlichting).
Laatst bijgewerkt door cassiopeia op di 11 jan 2011, 22:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor Vince » di 11 jan 2011, 22:00

Ben het volledig met Cas eens! Weg met die Pebble Beach-ellende...
Echte auto's waaraan je kunt zien dat ze geleefd hebben. @!#$

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor volantevantage » di 11 jan 2011, 22:15

cassiopeia schreef:Die afgebeelde Aston van Rudy is natuurlijk een totaal ander verhaal.

Ik bedoel eigenlijk, waar ligt de grens en wie bepaald dat ?
Het is nog steeds erg duidelijk dat je met een originele ongerestaureerde auto, zoals b.v
mijn 911 46jaar oud 100K km 2e eigenaar de enige overgebleven nederlandse 911 uit 1965 géén
schijn van kans hebt bij een "Concourse de Elegance" @#$
Iedereen wil àlles nieuw !!!!!!!!
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: De unieke charme van de ongerestaureerde klassieker

Berichtdoor lqpl » di 11 jan 2011, 22:21

Goed punt, maar wij zij toch niet 'iedereen'? Zelfs in de klassiekerwereld heb je kennelijk de macht van de meute. Ik doe er niet aan mee. Zo'n mannetje met een notitieblokje dat je even de maat gaat nemen. (puke)
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Klassiekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast