vraag van de week (van het jaar zelfs)

Restauratie projecten

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor georgeskawa » wo 30 maart 2011, 17:57

voor de veiligheid JP gebeld (Antonis Turnhout, Jean-Pierre is een schat van een garagist) en AM330 zat er dichtste bij, ik heb de uitdraai van het laatste onderhoud via de fax gekregen en bij hun werken ze met Full-Syntetic Castrol 10W60. Ik denk dat de spaarpotjes van de kinderen ook maar effe ga plunderen %$#@ . , dan kan mijn lokale garagist aan de slag, want om olie te verversen van Brussel naar Turnhout rijden is ook te belachelijk.
georgeskawa
 
Berichten: 39
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:37

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor cassiopeia » wo 30 maart 2011, 18:13

10W60 is wel erg dun, hoor. Dan moet er echt geen sprale zijn van wat ruimere toleranties en je moet perfecte pakkingen hebben. Uit het oogpunt van thermische belasting is het bij jou, anders dan bij bi-turbo's, ook niet echt nodig. De garagist zal er in ieder geval wel meer aan verdienen, want het is een dure olie. Kan je het toch beter kopen bij het eerder door mij opgegeven adres.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor Momus » wo 30 maart 2011, 18:56

georgeskawa schreef:voor de veiligheid JP gebeld (Antonis Turnhout, Jean-Pierre is een schat van een garagist) en AM330 zat er dichtste bij, ik heb de uitdraai van het laatste onderhoud via de fax gekregen en bij hun werken ze met Full-Syntetic Castrol 10W60. Ik denk dat de spaarpotjes van de kinderen ook maar effe ga plunderen %$#@ . , dan kan mijn lokale garagist aan de slag, want om olie te verversen van Brussel naar Turnhout rijden is ook te belachelijk.

nou, ik woon in Turnhout en werk in Brussel en moet vrijdag of zaterdag even bij Antonis zijn voor een kinderzitje
mogelijk valt er iets te regelen ":{&
Momus
Donateur
 
Berichten: 497
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:26

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor lqpl » wo 30 maart 2011, 19:07

cassiopeia schreef:10W60 is wel erg dun, hoor.

Dat is toch net zo dun als alle 10W-olien? Alleen blijft het dikker bij hogere temperaturen. Volgens mij kan een 10W60 altijd een 10W50 of -40 vervangen.
Als voor de qpIII 10W50 wordt voorgeschreven zou je 10W40 kunnen nemen als je zeker weet dat de motortemperatuur binnen de perken blijft, maar 10W60 is veiliger als je geen -50 kunt vinden..
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor PeterM » wo 30 maart 2011, 20:27

lqpl schreef:
cassiopeia schreef:10W60 is wel erg dun, hoor.

Dat is toch net zo dun als alle 10W-olien? Alleen blijft het dikker bij hogere temperaturen. Volgens mij kan een 10W60 altijd een 10W50 of -40 vervangen.
Als voor de qpIII 10W50 wordt voorgeschreven zou je 10W40 kunnen nemen als je zeker weet dat de motortemperatuur binnen de perken blijft, maar 10W60 is veiliger als je geen -50 kunt vinden..


Precies, 10W60 is niet dun maar houdt langer z'n smerende werking bij hoge temperatuur belasting. Anders het college van Techno nog maar eens volgen.

Het Nederlandse merk MPM heeft een goede 10W50 MPM pagina 2 van de motor-oliën

Is dacht ik redelijk goed te koop, Harry Banis hier in Huizen heeft 'em en ook AutoIndus aan de Botnische Golf in Woerden - dit is vlakbij de afrit van de A12.

Oeps ... dit is een vraag van Georges ik ben in de war met de QPIII van AM330G.
Georges, even in het Brusselse een verkooppunt van MPM vinden "(^&$@
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor georgeskawa » wo 30 maart 2011, 20:36

gelukkig ken ik ook genoeg mensen in de auto-branche in Brussel dus ik ga jullie zeker op de hoogte houden aan welke prijs ik die motor-olie op de kop ga tikken,

groetjes en tot gauw,

Georges
georgeskawa
 
Berichten: 39
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:37

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor am330rvg » do 31 maart 2011, 08:16

wat zal het effect van een 15W50 of 20W50 zijn dan? dat was wat ik bedoelde.
joie de vivre
am330rvg
 
Berichten: 597
Geregistreerd: di 05 okt 2010, 16:03

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor lqpl » do 31 maart 2011, 08:37

Dat zijn dikkere olien en die geven mogelijk minder smering in de koppen bij koude start en lage temperaturen.

Ik heb eens een miata gehad met versleten hydrolische klepstoters. Van 10W40 overgestapt op 5W50 met als gevolg dat de stoters bij koude start sneller gevuld waren en beter gevuld bleven bij warme motor.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor lqpl » di 05 apr 2011, 14:08

Net een oliekaartje van de garage die de laatste beurt aan mijn qpIII heeft gegeven (Hans Bezemer) gevonden: 10W60...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: vraag van de week (van het jaar zelfs)

Berichtdoor am330rvg » di 05 apr 2011, 16:23

is wel logisch, zelfde stroperigheid tot op nog hogere temperatuur.....
toch vraag ik me af of een wat oudere motor, met wat ruimere toleranties zeg maar, niet gebaat is bij een wat dikkere olie?
joie de vivre
am330rvg
 
Berichten: 597
Geregistreerd: di 05 okt 2010, 16:03

Vorige

Keer terug naar Klassiekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron