Vlammend protest?

Restauratie projecten

Vlammend protest?

Berichtdoor noordmanpj » zo 03 jul 2011, 11:31

Beste Maserati-vrienden,

Bij het lezen van de gisteren gearriveerde, prachtig uitgevoerde en bijzonder inhoudsvolle TRICOLORE, trof mijn oog een reisverslag over een:
"naar verluid ....vrij grote beurs .... waar veel te zien is"

We hebben het hier over een bezoek aan de Techno Classica te Essen, 's werelds grootste oltimerbeurs.

De verslagtekst kabbelde prettig voort, totdat de volgende zinsneden zich aandienden:
In de volgende hal stond ....... een Mistral die ik eigenlijk het lelijke eendje onder de Maserati vind...

en
...ik vind het model .. detoneren, zelfs bij de Biturbo's ...

Let op: hier wordt een dubbele tik uitgedeeld, maar het gaat verder:

Mijn verbazing over de Mistral steeg ...want een Mistral Cabriolet ... werd aangeboden voor € 185.000

Ja, ja, wat een geld hè?

Het moge duidelijk zijn dat we hier niet te maken hebben met een aanbidder van dit werkstuk van Pietro Frua.
Helaas kan de Mistral zelf niet tegen het haar aangedane onrecht opkomen en ook Frua is niet meer voor commentaar beschikbaar.

Wat kan ik doen?
Ten strijde trekken? Mijn spandoeken uit de kast halen?
Doe maar niet.

Ik volsta met het volgende citaat:
Elle a été présentée lors du Salon International de l'automobile de Turin 1963, la Mistral est considérée comme une des plus belles Maserati de tous les temps.

en kom de schrijver van het episteltje een heel klein beetje tegemoet:
The design of the Mistral coupe is one of "love or hate".

Verder moet de Mistral toch maar zelf het werk doen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

Pieter Noordman
noordmanpj
Donateur

Re: Vlammend protest?

Berichtdoor Giulia » zo 03 jul 2011, 13:26

Tja Pieter....smaken verschillen nou eenmaal. Vind het ook geen geweldig ontwerp persoonlijk. Gelukkig houden we niet allemaal van hetzelfde anders zou iedereen in Quattroportes met aftermarket wielen rijden.....of juist niet.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 03 jul 2011, 15:36

Toch zou juist in de Tricolore de mening van de auteur niet zo prominent naar voren hoeven komen wat mij betreft.
Vooral wanneer je weet dat er in eigen kring grote liefhebbers van juist dat model te vinden zijn.
Het is in algemene zin sowieso discutabel of je een mening moet geven over een model wanneer het slechts de bedoeling is om verslag te doen van een evenement.

Het blijft een kwestie van smaak inderdaad en ook ik vind je beide andere Masers aanzienlijk fraaier dan de Mistral.
De neus doet me sterk denken aan bepaalde engelse sportwagentjes en de forse ramen aan de zijkant harmonieren naar mijn mening slecht met de gekozen vormen in het plaatwerk.
Het interieur vind ik wel erg mooi trouwens.
De Sebring en de 3500GT hebben juist ongeloofelijk harmonieus vormgegeven koetsen.
Maar opnieuw, het is slechts een prive mening.
Bovendien is IEDERE Maserati, zeker het oudere materiaal, het voor de volle 100 procent waard om van de ondergang gered te worden, al was het alleen al om ze als cultureel erfgoed te kunnen behouden.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor volantevantage » zo 03 jul 2011, 17:56

Boomerang schreef:De neus doet me sterk denken aan bepaalde engelse sportwagentjes

Dat is niet zo gek, dat "wagentje "is namelijk ontworpen in 1960 door niemand minder dan Giovanni Michelotti !!
De ontwerper van o.a de Sebring, verschillende Dafs ^%$ Triumph's, maar ook de Alpine A 110 ^@!@#$%
Dus Frua heeft een beetje afgekeken.
volantevantage
Donateur

Berichtdoor noordmanpj » zo 03 jul 2011, 18:48

He boys,

Ik begrijp ook wel dat smaken verschillen hoor en zeker, de Mistral is ''gewöhnungsbedürftig'. Ik ben het met Boomerang eens, als je ze allemaal op een rijtje zet en dus de Sebring, de Mistral en de 3500 vergelijkt, is de 3500 de meest harmonische (en is b.v. de voorkant van de Sebring1 mooier dan die van de Sebring2 en de achterkant vv).
Maar we moeten toch toegeven dat de Mistral een spannend ontwerp is en niet afgedaan kan worden als een lelijk eendje. Daar ging het mij om.
Hoe dan ook, smaken blijven verschillen en dat maakt het juist zo interessant.

Groet, Pieter

PS. De Sebring wordt morgen 'in de kleur gezet'' zoals dat in vaktermen heet. Ik kom daarna met een update van het restauratieverslag waar ik al zolang geen tijd voor had.
noordmanpj
Donateur

Berichtdoor maserati bora » zo 03 jul 2011, 18:59

Hallo Nederland,

De Mistral.
Mijn mening .

De auto is raar ontworpen maar als je die een langere tijd bekijkt stijgt hij wel in de top van de mooiste maserati's.
Ik heb hem nu een drietal jaar en het respect voor het design is gestegen.
En nu de top tien.

1 ghibli 1
2 Bora
3 3500
4 sebring
5 khamsin
6 mistral
7 merak
8 mexico
9 qtp 1
10 indy

allez mijn menning.

gr Patrick
maserati bora

Berichtdoor lqpl » zo 03 jul 2011, 20:48

Bij mij staat de Ghibli 1 ook bovenaan maar daarna wordt het meteen dringen. De Mexico en de Indy staan niet in de top 10, er zou wel een biturbomodel staan en de qpIII. Merak boven Bora, Sebring boven 3500GT.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor volantevantage » zo 03 jul 2011, 22:11

[quote="noordmanp]en is b.v. de voorkant van de Sebring1 mooier dan die van de Sebring2 en de achterkant vv
[/quote]
Afbeelding

??
volantevantage
Donateur

Keer terug naar Klassiekers