Birdcage recreatie ??

Restauratie projecten

Birdcage recreatie ??

Berichtdoor volantevantage » za 13 aug 2011, 11:52

Ciao amici,
Hier een mooi verhaal over een plat gereden " Birdcage "

http://www.sportscardigest.com/maserati ... CzNUAus.C0
volantevantage
Donateur

Re: Birdcage recreatie ??

Berichtdoor Giulia » za 13 aug 2011, 12:50

Zeker mooi en interessant en in mijn ogen dus nog gewoon de originele en geen fake. Er werd sowieso wat afgerommeld met chassisnummers in die jaren. Steve Hart heeft ook een prachtige a6G/54 in onderhoud die toen de MAserati net vers was een crash heeft gehad tijdens een race. Terug naar de fabriek voor reparatie én een nieuw chassisnummer. Verkocht aan volgende eigenaar als zijnde een nieuwe A6g/54....zo ging dat.
Giulia
Donateur

Berichtdoor maseralfa » za 13 aug 2011, 13:49

Zeker mooi en interessant en in mijn ogen dus nog gewoon de originele en geen fake.

Ben ik niet helemaal met je eens. De claim van chassisnummer 2459 berust als ik het goed lees op het gebruik van
taillights, front wheel hubs and dashboard switches
van het origineel kloink . Dat lijkt me erg mager. Bovendien valt uit de volgende zin
The frame, body and even the driveline – a Tipo 60 2-liter instead of 2459′s original 2.5-liter Tipo 61 – originated in spares bins and the shop of UK restorer Steve Hart Racing.
niet af te leiden wat eruit de spares bins komt en wat opnieuw is gebouwd. Waarschijnlijk is het hele frame dus nieuw. Ook de volgende quote
Modern restorers can make any bundle of small diameter tubes better even than the 60′s artisans at Maserati.
slaat nergens op. Natuurlijk klopt het, maar dan blijft het toch een recreatie en niet het origineel.
QPV-SZ-147GT-90
maseralfa
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 02 sep 2011, 12:45

Tja,

Sinds de Birdcage van Charles Vögele voor een vermogen geveild is (#2470, zie de verwijzing in het artikel) zijn Birdcages opeens weer hotter dan hot. Ze waren altijd al duur, maar niet zo duur dat het loonde om replica's, recreations etc van te maken, hoewel er ook auto's zijn die in de jaren 70 en 80 al 'gefixt' werden met een ander motorblok (zie o.a. Rob de la Rive Box' "Mag het een Ferrari zijn "). Destijds deed niemand daar moeilijk over. alstie maar reed.

Dat er in de jaren 50 auto's op de fabriek omgenummerd werden, was inderdaad normaal. Meestal om belastingtechnische redenen (nieuwe auto met oude chassisnummer) of omdat de fabriek in kwestie bepaalde auto's in wilde zetten voor races (Ferrari wisselde doorgaans de chassisnummers van de racers zoals het uitkwam. Met name de P3 en P4 modellen hebben nogal wat gejojo met chassisnummers gekend ivm Le Mans.). Het geval met de A6G 54 Allemano 2144 / 2147 is in dit opzicht een gevalletje creatief boekhouden. Waarschijnlijk had het te maken met het tegen nieuwprijs kunnen verkopen van de auto (tweedehands was toen nog een relatief onbekend begrip, een auto kocht je nieuw) die anders onverkoopbaar zou zijn geweest.

Probleem is nu dat er hele auto's weer opgebouwd zijn en worden rondom slechts een overgebleven chassisnummer. Eerst gebeurde dat met Bugatti's toen de prijs door het plafond ging, vervolgens met Ferrari's, Alfa's (TZ-jes...) en Maserati's. Op Wings & Wheels waren er helas weer veel van deze auto's te zien (liefhebbersstandpunt), hoewel het vanuit het gewone publiek bezien natuurlijk geen fluit uitmaakt hoe echt een auto is, als ie er maar uitziet zoals ie er uit moet zien.

Ik zou overigens, als ik de eigenaar van deze recreation was, liever niet naar een klassiekerevenement in Italië gaan of de auto op de techno Classica in Essen laten zien. Voor je het weet eindigt ie in de shredder wegens schending van het auteursrecht van Maserati (en daar zijn die Italianen heel vervelend in, aangezien de daar wetgeving gebaseerd is op de problemen van Imitatie Prada, D&G, Armani, Versace etc. "Fake wordt vernietigd signore", dispiace.).

Ding is overigens niet verkocht tijdens de veiling: 1.850.000 dollar geboden maar No Sale.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Keer terug naar Klassiekers