Hulp bij aankoop

Stel je even voor en laat horen welke bolide jij hebt gekocht of graag zou willen kopen

Hulp bij aankoop

Berichtdoor Kasimir » ma 05 jan 2015, 11:34

Dag allemaal,

Omdat ik (nog) geen ervaring met Maserati's heb, zou ik graag jullie mening/hulp willen vragen.

In mijn zoektocht naar een Italiaanse auto met uitstraling, karakter en redelijke prestaties ben ik gestuit op een zilveren Maserati 222 SE, om precies te zijn deze: http://www.xm-cars.nl/occassions/9196956/

De horror-verhalen schrikken natuurlijk af, maar toen ik de auto in het echt zag, viel het me enorm mee. Het koetswerk ziet er prima uit, alleen het alleronderste randje van de deuren vertonen wat bruine plekjes, en het dak, daar zitten in de hoek enkele kleine krasjes/putjes die zijn bijgetipt maar toch langzaamaan gaan roesten. Afgezien van wat versleten alcantara en een kromme naald van de snelheidsmeter verder niks op aan te merken.

Praktisch gezien zou de auto een grote beurt (alle vloeistoffen, filters) met distributieriemwissel moeten hebben en behandelen en spuiten van het dak en de onderkant van de deuren. Dat lijkt me best te doen. De vraag is echter of dat niet het begin is van een nachtmerrie. Is het wel een goed idee om een auto van 24 jaar oud te kopen? Is een jongere (10 jaar oude) Alfa niet een veel betere optie?

Ik rijd weinig kilometers (6000-7000 per jaar) dus het hoeft niet bepaald een 'daily driver' te zijn. Daar tegenover staat dat ik geen monteur ben en ook geen brug/werkplaats thuis heb. Ik snap wel dat er met een oudere auto af en toe wat stuk gaat, en dat onderhoud geld kost. Maar als ik sommige verhalen lees, dan is het de ene verbouwing na de andere; 'een zwart gat waar je briefjes van 100 in blijft gooien'. Het lijkt ook wel of tot 5-10 jaar geleden er vrij veel van deze auto's (Biturbo, 222) werden opgeknapt door liefhebbers, echter de laatste tijd minder (afgaande op de verhalen op internet). Wil dat zeggen dat deze modellen nu echt achterhaald/uitgestorven beginnen te raken? Dat de moeite om ze rijdende te houden te groot is geworden?

Kortom: qua gevoel heb ik er wel vertrouwen in, maar rationeel (realistisch?) gezien lijkt het misschien toch geen goede keus.

Bedankt alvast voor jullie reacties/hulp.

P.S. Ik kan me goed voorstellen dat deze auto hier bekend is, aanvullende info vanuit dat opzicht is zeker welkom!
Kasimir
 
Berichten: 17
Geregistreerd: ma 05 jan 2015, 10:47

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Momus » ma 05 jan 2015, 12:08

ik ben lang geen kenner en al zeker niet in vergelijking met de expertise die hier verzameld is, maar een grote beurt voor een Maserati houdt wel heel wat meer in dan vloeistoffen en filters vervangen
mogelijk moet de motor open (kleppen stellen e.d.)
dat alles met navenante factuur

hoeveel je betaalt hangt af van de staat van de wagen die je eventueel wil kopen ;
- het is raadzaam hem te gaan bekijken met iemand die er verstand van heeft (en bij voorkeur specifiek van Maserati's van die generatie, niet louter van auto's),
- en ook wat je bereid bent erin te investeren.

je krijgt hier ongetwijfeld nog andere reacties en tips waar je meer aan hebt
Momus
Donateur
 
Berichten: 497
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:26

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor PeterM » ma 05 jan 2015, 12:20

Een Maserati als deze koop je op basis van gevoel, rationeel is zo'n beslissing niet te rechtvaardigen. Het gaat je dus geld kosten, zoals elke hobby. Het is gevoelige, nooit doorgeteste techniek, en ook productietechnisch is er heel wat op aan te merken. Elke volgende generatie bi-turbo is weer (iets) beter dan de vorige, de Ghibli II en de QPIV zijn dus technisch de beste types.
Ze worden in hoog tempo zeldzaam, de onderdelen dus ook, dus het helpt als je ook gemotiveerd bent om de jouwe op de weg te houden ... je zult zo nu en dan best een tijdje bezig zijn om bepaalde spullen te vinden. hoort bij de hobby om dat leuk te vinden!

Onze Koen in de kop van Noord Holland heeft heel wat liggen. Op dit forum is veel kennis van dit soort auto's. Iemand als Wietze heeft de zijne geheel binnenste buiten gekeerd en opnieuw weer opgebouwd, Techno weet er ook veel van, en zo zijn er nog een aantal.

Voor aankoop: Let op de onderhoudshistorie en laat de auto keuren door een specialist. Daar komen er helaas steeds minder van, de huidige dealers zoals Louwman, Munsterhuis en Driessen zijn qua uurtarief erg duur en een m.u.v. misschien een enkele oudere monteur kennen ze deze auto's niet. Maar bijvoorbeeld bij Franco in Kwintsheul heeft men genoeg kennis voor een goede aankoopkeuring.

Hoe beter de auto bij aankoop is, hoe minder narigheid. Neem je tijd en koop dus een goeie, de beste die je kunt betalen en houd wat geld over voor herstel van de dingen die zich in het eerste jaar gebruik ongetwijfeld gaan voordoen ... zoals Michele zegt: koop nooit een Maserati van je laatste centen.

Als je de auto goed bijhoudt (in jouw geval i.i.g. één beurt per jaar) kom je er niet snel mee stil te staan. Wat in jouw geval betekent dat je een goede monteur moet vinden die dat voor je doet. Dat kan een specialist zijn, maar ook gewoon een goede techneut. Passie en vakmanschap zijn belangrijke succesfactoren.
Vroeger hadden we hier onze vaste adressen, maar inmiddels zijn er steeds meer voorbeelden van tevreden forummers die ergens "een mannetje" (of een Alfa dealer winks ) hebben gevonden dat het prima doet.

Onderdelen vinden kost iedereen moeite, dus daarvoor hoef je niet naar een werkplaats met de naam "Maserati" op de gevel. Denk dat alleen Franco behalve de kennis ook nog onderdelen op voorraad heeft.
De combinatie :"vakkundige monteur en zelf spullen vinden en ophalen" (bijv. bij Koen) moet dus een beetje bij je passen.

Volgens mij zijn er ook nog wel een paar forum leden die een auto van deze generatie willen verkopen aan een andere liefhebber dus ik zou mij zeker even oriënteren hier voordat je je vastlegt op die zilveren ... ik ken hem niet maar misschien wel iemand anders ... Jac?

Succes, het zou mooi zijn als je er eentje op de weg gaat houden!
Laatst bijgewerkt door PeterM op ma 05 jan 2015, 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Michele » ma 05 jan 2015, 12:24

Welkom Kasimir!
De keuze voor een Biturbo of een Alfa hangt af van de hoeveelheid plezier die je van een auto wilt hebben. En met een Alfa kan dat net zo hard als met een Maserati. Wezenlijk verschil: achterwielaandrijver zonder enig elektronisch vangnet (Massie) of een voorwielaandrijver met redelijk wat elektronica (de meeste Alfa's van 10 jaar oud).

De auto die je noemt is hier al eens voorbij gekomen op het forum aangezien ik er ook al eens naar gekeken heb een half jaar terug of zo. Check even in de rubriek "gespot" viewtopic.php?f=36&t=2205 . Destijds heb ik de auto niet live gezien maar hij leek me toen redelijk netjes.

Kromme naald snelheidsmeter is niet vreemd, plastic van die dingen is bij de meeste Biturbo's krom na verloop van tijd. Onderkant deuren krokant betekent dat er in de portieren roest zit omdat de afwateringskanaaltjes verstopt zijn. Is te verhelpen, maar even van de buitenkant de roest wegborstelen en overspuiten is niet voldoende. Biturbo's roesten van binnenuit namelijk.EDIT: ik zie dat je het over de uiterste randjes hebt, dus dan kan het meevallen. Putjes op het dak zijn minder ernstig, da's typisch roest door lakschade en als je daar op tijd bij bent gaat 't wel goed. Let even op of de verstelling van de dempers inderdaad werkt (knopjes naast de pook). Die dempers zijn lastig verkrijgbaar.

Reken voor een grote beurt inclusief distributie bij een specialist ergens tussen 1500 en 2500 euro, afhankelijk wat er allemaal moet gebeuren. Distributie, spanrollen, waterpomp, kleppen stellen, remvloeistof, benzine / lucht / oliefilters + olie wisselen etc. gaat rap naar de bovenkant van dat bedrag maar is wsch wel noodzakelijk.
LAAT HET WEL bij een specialist doen!! En niet bij de lokale garage om de hoek of bij de jongens die de auto aanbieden!!!!! Foutje in de distributie of kleppen stellen kan je probleemloos een motorschade opleveren die meer kost dan de aanschaf van de auto.

Als de auto verder inderdaad goed onderhouden is (controleer de rekeningen, boekje afstempelen zegt niet veel!) zou je er veel plezier van moeten kunnen hebben. Ik rij mijn 2.24v al 8 jaar zonder echt grote kopzorgen pakweg 5000-7000 km per jaar. En ja, er gaat altijd wel iets stuk. Meestal iets stoms in de elektronica, zoals een relais of een schakelaar, maar in de basis is een Biturbo redelijk bullitproof qua motor / bak / aandrijving. De 222SE heeft een diff dat het vermogen aan kan dus daar heb je geen last van. Wel moet je een beetje opletten als je er mee naar warme landen wilt want de kloeing is niet helemaal optimaal bij een Biturbo met een 2.8 liter motor zoals een 222SE.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor PeterM » ma 05 jan 2015, 12:46

Er lijkt op één punt licht te zitten tussen Micheles verhaal en het mijne: wat is de aanbeveling voor de onderhoudsaanpak?

Uiteraard is de combinatie vakmanschap, passie voor techniek en veel Maserati-ervaring optimaal.
Het punt is: dat komt zo langzamerhand nog maar in één werkplaats in NL bij elkaar - ik bedoel Franco. Er waren er zeker nog drie, maar daar kan (één geval) c.q. wil ik om diverse redenen niet meer naar verwijzen.

Als ik het heb over passie en vakmanschap gaat het zeker niet over elke willekeurige garage op de hoek, of elke handelaar die toevallig zo'n auto heeft staan. Als een echte vakman een auto niet kent pakt hij de boeken erbij en zoekt uit hoe het voor deze auto moet. Het is geen raket wetenschap. Met vakmanschap, ervaring en motivatie om je werk goed te doen kom je dan een heel eind.

Denk bijvoorbeeld aan de columns van Tiddo Ekens in de Tricolore en de ervaring van |qp| met Sam van Dalen. Geen "erkende specialisten", toch goede resultaten.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Maser73 » ma 05 jan 2015, 13:02

Veel wijze woorden hierboven waar weinig aan toe te voegen is. Auto ziet er iig in de advertentie goed uit maar zou proberen te achterhalen wat er met de auto is gebeurd de laatste 5 jaren.

Eea rationaliseren bij aankoop Biturbo is leuk maar lukt meestal niet. Je wordt simpelweg 'verliefd' of niet als je de auto voor het eerst ziet. Daar zit dan ook het gevaar in (in mijn geval althans) Laten keuren door specialist moet je echt doen als jezelf niet alle technische kennis hebt maar incl wat spuitwerk zit je m.i. gauw aan dubbele van aankoopbedrag. Als je dat er niet voor over hebt, snel pagina omslaan anders is het zonde van je tijd; heb je het er wel voor over kun je eventueel ook kiezen om in een hogere prijssegment te kijken omdat je daar vanzelf toch wel in beland al brengt dit ook weer risico's met zich mee natuurlijk.

Succes en geniet van je zoektocht. Altijd leuk zo'n avontuur.
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor PJ » ma 05 jan 2015, 13:09

Om te beginnen welkom en ik sluit me aan bij het verhaal van PeterM en Michele.
Ik denk dat ik de afgelopen 10 jaar gemiddeld ca. EUR 1500/2000 per jaar heb uitgegeven aan mijn 2.24v.
Dat is inclusief banden, tectyl behandelingen, wegwerken van roest/vervangen van plaatwerk, alle onderdelen, etc..
Alleen een kleine beurt is ca. EUR 350, en inclusief distributie, om de 3 jaar, ca. EUR 600, maar dat zijn uitzonderingen.
Overigens is de auto van Michele dacht ik ook te koop (tenzij deze inmiddels verkocht is).
Succes met je overwegingen.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur
 
Berichten: 472
Geregistreerd: do 23 sep 2010, 17:56
Woonplaats: Nes aan de Amstel

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Kasimir » ma 05 jan 2015, 14:05

Bedankt voor jullie reacties, en vlot ook!

Hier nog wat beelden van de roestplekjes (deur en dak):

IMG_3873-2.jpg


IMG_3898-2.jpg


Distributieriemwissel en filters + vloeistoffen is wat ik zonder er verder naar te kijken qua kosten kan schatten, omdat de auto al enige jaren stil heeft gestaan. Je mag inderdaad wel rekenen dat daar nog wel wat bij zal komen, zo begrijp ik dat alles van rubber (bijvoorbeeld ook de banden) niet zo goed tegen lang stilstaan kunnen.

Ik heb met Franco (paar weken geleden) contact gehad hierover, die schat in dat de distributieriemwissel inclusief waterpomp, filters + vloeistoffen 1000 euro kost (bij hem dus) en dat wanneer blijkt dat de kleppen gesteld dienen te worden, het bedrag rond 1500 euro komt. Een aankoopkeuring kost 150 euro. Ik zou dat wel willen laten uitvoeren, maar het lijkt mij (en dat leek Franco ook) geen goed idee om de auto die 25-30 kilometer naar Kwintsheul te rijden, aangezien de kans op problemen of zelfs schade (aan de motor) redelijk aanwezig is. Hij zou eigenlijk ook eerst de distributie moeten doen voordat de rest (bak, differentieel) goed te beoordelen is.

Wat dat betreft een dilemma, want je gaat geen distributieriem doen om vervolgens de auto toch niet te kopen. Misschien is plan B om hem op een brug te zetten en met een kenner/monteur goed te bekijken?
Anders moet je afgaan op de documentatie. Er zit een uitgebreid taxatierapport bij uit 2012, waarin de technische staat zelfs beter beoordeeld wordt dan de optische, ofwel 'zeer goed'. Sinds de taxatie heeft hij letterlijk 50 kilometer gereden.
Uit de werkplaatsfacturen blijkt dat de distributieriem in elk geval in 2009 nog is vervangen, en dat er een nieuw type zekeringenkast is geplaatst. Dat ik er was is ook de electra nog even aangezwengeld (hulpaccuutje) en heb ik kunnen checken dat alles wel werkt, inclusief ramen en achterruitverwarming. Later werd ik gebeld dat de motor is gestart en het prima doet en dat ik dus eventueel een proefrit zou kunnen maken.

Qua kosten/onderhoud lees ik uit jullie reacties dat het niet schrikbarend hoeft te zijn. 1500-2500 per jaar zou ik er ook nog wel voor over hebben. Veel meer zou wat mij betreft 'false economy' zijn, het spreekwoordelijke zwarte gat.
Ik zou hem zeker niet naar de garage op de hoek brengen, de 'huismonteur' van Sam van Dalen in Opmeer zou mijn eerste keus zijn, dat is voor mij relatief in de buurt en daar lees ik goede berichten over. Ik begrijp dat er nog meer expertise is in Noord-Holland, dat is mooi meegenomen.

De afweging 10 jaar oude Alfa versus 24 jaar oude Maserati heeft denk ik vooral te maken met het onbekende. Ik heb een Alfa 166 3.2 V6 gehad (bij verkoop bijna 10 jaar oud) en daarvan was het onderhoud niet goedkoop en er zijn dingen stukgegaan, maar als ik nog zo'n soort auto zou kopen, weet ik ongeveer wat ik kan verwachten. Een oude Maserati lijkt volgens de verhalen een factor 10 erger, maar over de Alfa waren er ook verhalen genoeg waar ik me uiteindelijk niet in kon herkennen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Kasimir
 
Berichten: 17
Geregistreerd: ma 05 jan 2015, 10:47

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Giulia » ma 05 jan 2015, 16:08

De mechanica is het probleem niet om hem te laten staan. Een niet specialist zoals van de Wereld heeft ook behoorlijk wat ervaring met distributie en dergelijke. Het plaatwerk, hoe minimaal de roest ook is, zal je wel een flinke duit kosten, zeker met zilver als lakkleur. Deur moet je kaal halen, lassen, afwerken en in kleur zetten. Maar ja dan moet je de hele zijkant meenemen omdat uitspuiten bij zilver vrijwel altijd kleurverschil oplevert. Dan door naar het dak en de C- stijlen voor hetzelfde verhaal. Kortom...je bent zo 4,5 mille verder als je mechaniek en optiek bij elkaar optelt.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: Hulp bij aankoop

Berichtdoor Michele » ma 05 jan 2015, 16:47

Die foto's van het dak: oei, heeft iemand een schot hagel afgevuurd op die auto???
Oh ja..achterruitverwarming bij een Biturbo NOOIT gebruiken... Verkort de levensduur van de zekeringenkast aanzienlijk...
Laatst bijgewerkt door Michele op ma 05 jan 2015, 16:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Volgende

Keer terug naar Voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten