MASERATI GRAN TURISMO 2009 (Veiling)

Post hier Maserati's die je in het wild hebt gespot of mooie exemplaren die ergens te koop staan
Eigen advertenties horen hier dus niet thuis

Re: MASERATI GRAN TURISMO 2009 (Veiling)

Berichtdoor cassiopeia » wo 01 okt 2014, 09:34

De vraag die ik me stel: het is toch een relatief jonge auto (vijf jaar) met een betrekkelijk lage kilometrage die ook nog dealer onderhouden is (lease).
Kan zich dan toch zoveel voordoen, of is het onderhoud in het verleden niet adequaat uitgevoerd?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor duetto » wo 01 okt 2014, 10:20

Om de vragen van Boomerang en Cassiopeia te beantwoorden hieronder de lijst die ik gistermorgen kreeg (waarbij ik de bedragen even heb weggelaten):

- 80.000km Service
- Remmen rondom (remblokken & remschijven) zijn aan vervanging toe, remschijven zijn onder de minimale dikte. (4x remblokken / remschijven / parkeerremvoeringen)
- Achterbanden zijn versleten (voorbanden nog voldoende 4,3 / 4,5 mm) 2x achterbanden vervangen incl. korting / montage / balanceren
- Voorbumper grille is kapot.
- Roosters in bumper zitten los, vastlijmen
- Uitlaatdempers hebben kleppen voor meer/minder geluid (sport stand). Door middel van de sport knop worden deze aangestuurd. Werking is er momenteel niet, vacuüm solenoïde is defect, vervangen
- Dezelfde kleppen in de beide uitlaat einddempers rammelen (speling), vooral tijdens de koude start. Beide uitlaatdempers dienen vervangen te worden.
- Pininfarina embleem is weg aan de rechter zijde.
- Voorste oliekeerring van de versnellingsbak lekt olie.
- Kofferklep sierlijst kapot, hangt los. Vervangen sierlijst
- Voorruit vervangen
- Velgen poedercoaten (4x velgen poedercoaten)

De auto heeft elke 20.000 km keurig zijn beurt gehad bij de officiële dealer, en ook elke 20.000 km nieuwe banden, dus daar ligt het niet aan. Maar alles aan zo'n Granturismo is nu eenmaal wat duurder dan bij een Golf - hoewel de voorruit goedkoper is dan die van een QP IV, dat dan weer wel Happy5 . De grootste posten zijn de remmen en de einddempers, die een vergelijkbare investering vragen. Maar ook twee achterbanden kosten samen al 1000 euro. Zoals Boomerang al opmerkt is het prettig dat ik me dit kan veroorloven, en verder moet ik er maar niet teveel bij nadenken, want het gaat om het rijplezier dat ik er voor terugkrijg Driving5 .
duetto
Donateur

Berichtdoor Techno » wo 01 okt 2014, 12:40

Dus je moet (klepjes) een hoop betalen voor iets dat geluid maakt in iets dat lawaai maakt.... hamersmiley
Techno
Donateur

Berichtdoor lqpl » wo 01 okt 2014, 13:13

Aardig inkijkje in wat er bij 80k al aan de hand kan zijn.

duetto schreef:- Remmen rondom (remblokken & remschijven) zijn aan vervanging toe, remschijven zijn onder de minimale dikte. (4x remblokken / remschijven / parkeerremvoeringen)
- Uitlaatdempers hebben kleppen voor meer/minder geluid (sport stand). Door middel van de sport knop worden deze aangestuurd. Werking is er momenteel niet, vacuüm solenoïde is defect, vervangen
- Dezelfde kleppen in de beide uitlaat einddempers rammelen (speling), vooral tijdens de koude start. Beide uitlaatdempers dienen vervangen te worden.
- Voorste oliekeerring van de versnellingsbak lekt olie.

Genieten van deze auto al ie klaar is duetto!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Giulia » wo 01 okt 2014, 13:18

En toch blijf ik het absurd vinden dat dit soort dingen na 80 K km al kapot of zelfs helemaal versleten zijn afgezien van de remblokken.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » wo 01 okt 2014, 13:30

Dat valt wel mee.

In het totale lijstje valt alleen de keerring op en het uitlaatverhaal.
Maar keerringen worden zelfs tijdens het eerste jaar wel regelmatig vervangen, ook bij DE merken.

Het lijkt er op dat de vorige eigenaar gewoon niet zo zachtzinnig met de wagen is omgesprongen.
Dat er dan een sierlijstje, grilletjes en vooral banden/schijven/remmen sneuvelen (niet gek met een ledig gewicht van bijna 1.9 ton) valt de áuto niet aan te rekenen.

Feitelijk is alleen het uitlaatverhaal iets bijzonders.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor duetto » do 02 okt 2014, 00:03

De uitlaat laat ik dan ook maar even zitten voorlopig. Even luisteren hoe hinderlijk de rammel in de praktijk is.

Inderdaad suggereert de rest van de lijst dat de vorige berijder alle vooroordelen over leaserijders heeft bevestigd. Ik had gehoopt dat iemand die een Maserati als leaseauto heeft daar toch zuiniger op is dan de gemiddelde vertegenwoordigerop z'n Golf, maar helaas Sad5 .

De deuken, krassen, sierlijst en grille getuigen van een autobestaan in de grote stad, ongeveer zoals Cassiopeia laatst beschreef in samenhang met z'n Lancia (en dan is Brussel nog iets meer een stad dan R'dam).
duetto
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 02 okt 2014, 11:43

Kijk!
Vrij weinig aan de hand dus. coolio
Boomerang
Donateur

Berichtdoor duetto » wo 08 okt 2014, 00:31

Nog 3 nachtjes slapen, en dan zou de GT (uitgelijnd en wel) klaar moeten staan Happy5 - als het goed is zelfs met een nieuw paneeltje met de drukknoppen (!) voor de 1e versnelling en de achteruit.

(ik weet 't, het is nieuws van niks, maar het werd hier zo stil op 't forum dat ik me afvroeg of ik nog wel alle berichten binnen krijg Huh5)
duetto
Donateur

Berichtdoor Techno » wo 08 okt 2014, 06:35

Dacht dacht ik ook! Gelukkig nog maar 2 dagen.....
Techno
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Gespot