4200 handbak op gas

Post hier Maserati's die je in het wild hebt gespot of mooie exemplaren die ergens te koop staan
Eigen advertenties horen hier dus niet thuis

4200 handbak op gas

Berichtdoor Michele » zo 17 apr 2016, 22:13

Geniaal. maar wel wat onhandig op reis...

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... geNumber=1
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor dueporte » ma 18 apr 2016, 07:06

Staat al langere tijd te koop.
Avatar gebruiker
dueporte
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: wo 29 dec 2010, 16:00
Woonplaats: Goirle

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor Andrea » ma 18 apr 2016, 07:07

Vervangen van je accu wordt zo een hele operatie.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor Maser73 » ma 18 apr 2016, 08:46

Schande
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor lqpl » ma 18 apr 2016, 10:20

Idioot: gas en dan maar 89k rijden in 13 jaar...

Wat voor ingreep vereist dit aan de motorzijde?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor Boomerang » ma 18 apr 2016, 11:29

Als de opgeven km stand klopt, is het idioot ja....
In de basis is deze motor best wel geschikt voor lpg vanwege de hoge basiscompressie van 1:11.
Een prima basis voor maximaal rendement op lpg iig.
Wanneer je ook nog eens een installatie zou plaatsen die vloeibaar gas injecteert ipv dampgas, mag je zelfs heel goede prestaties verwachten.
Maar deze "tank oplossing" is echt absurd.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor lqpl » ma 18 apr 2016, 13:16

Hoe komt het gas in de cilinders, via aangepaste injectoren? (geen verstand van gasinstallaties hiero)
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor Boomerang » ma 18 apr 2016, 13:53

Bovenop de zwarte bobine rails op beide cilinderkoppen, zie je 2 x 4 gasinjectoren en evenveel zwarte rubber slangetjes.
Die slangetjes lopen heel simpel naar nippeltjes die ze onder in iedere aanzuigbuis hebben geboord.
Het dampgas wordt simpelweg in de aanzuigbuizen geblazen.

Volgens mij gaat het om deze installatie; http://www.eurogas.nl/systemen/page.html?itemID=1293

Doe mij trouwens maar vloeibaar gas injectie, LPI.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor cassiopeia » ma 18 apr 2016, 19:05

lqpl schreef:Idioot: gas en dan maar 89k rijden in 13 jaar.


Dat is een Nederlandse benadering. Maar het gaat hier om een Duitse auto. In Duitsland is de KFZ-Steuer voor auto's op benzine en LPG hetzelfde. Dan kom je dus op een heel andere kostencalculatie. Vooral bij auto's met een hoog brandstofgebruik, zoals deze, kan LPG dan snel interessant zijn. De kosten van deze LPI-installatie zullen rond de 2.000 EUR zijn maar de LPG is in Duitsland 50 cent per liter goedkoper. Wel is het verbruik bij LPI ca. 10 - 15 % hoger. Vandaar die idioot grote tank van, ik denk, 80 liter in deze auto. Bij 1 op 4 a 5 is het dan toch nog wel vaak tanken. Wel geeft de "drogere" aard van de brandstof en de hogere verbrandingstemperatuur een wat hogere slijtage van de cilinderkop. Ook moet je vaker kleppen stellen en dat is bij deze auto ook best een kostenpost.

Overigens rij ik al 14 jaar met LPI in mijn Lancia. Geweldig! Mijn auto heeft wel hydraulische klepstoters dus dan heb je niet te maken met dat stellen van de kleppen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: 4200 handbak op gas

Berichtdoor Boomerang » ma 18 apr 2016, 19:58

Dit is geen LPI installatie Cass, gewoon LPG dampgasinjectie.
En ondanks het gunstigere belastingregime, lijkt het tóch wel een beetje dubieus, deze km stand.
Zelfs het goedkoopste dampgas LPG injectiesysteem voor een V8 motor, met zelf uitgevogelde software (voor Maserati bestaat geen standaard pakket) koop je ook in duitsland in de verste verte niet voor 2000 euro.
Er moeten dus echt wel wat kilometertjes gemaakt worden om dit rendabel te maken.

Dan over die extra slijtage:

Gedeeltelijk waar voor dampgas injectie.
Daarom zou ik VLOEIBAAR gas injectie (Lpi) verkiezen.
Maar met een goed klepsmeersysteem zal het met die slijtage ook best meevallen.

Voordeel LPI:
Bij LPI start je de verbranding met een zeer lage aanvangstemperatuur (het vloeibare gas verdampt pas bij het instromen in de aanzuigbuis en onttrekt daardoor zeer veel warmte aan zijn omgeving) waardoor de cilindervulling verbetert en de verbrandingstemperatuur een stuk lager uitvalt.
Met de huidige kwaliteit klepzittingen is er dan vrijwel geen slijtage meer aan de kleppen en is wel/geen hydraulische stoters, een stuk minder relevant.
Met een goed klepsmeer systeem is er helemaal weinig ellende meer te verwachten.

Voordelen lpg, vooral Lpi:
Aanzienlijk lagere uitlaatgas emissies, incl lagere co2 uitstoot.
Geen vervuiling verbrandingskamers/kleppen/inlaatsysteem/katalysatoren.
Ook de olie vervuilt vrijwel niet, is vaak na 20000 km nog blank.

Conclusie; LPI voor een Maser met F-V8 zou heel goed kunnen werken.
Best wel jammer dus, dat er geen acceptabele tank oplossing te vinden is.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Volgende

Keer terug naar Gespot

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten