Pagina 1 van 7

Cannonballrun 2015 met de Spider III

BerichtGeplaatst: wo 25 maart 2015, 23:15
door masserari
Zoals de meeste mensen wellicht al hebben gelezen gaan ook wij Peter en ik dit jaar de Cannonballrun weer rijden. zie: http://www.thecannonballrun.nl/editie2015/

Vorig jaar met de 1991 Biturbo Spyder lekker naar Italië gereden en voor dit jaar een "project", de donkergroene 424V gekocht om op te knappen de run naar Hongarije te rijden.
Ook Wietze gaat dit jaar mee met zijn 222 SR!!

Het project 424V gaat zeer voorspoedig, we zijn hier al vanaf eind oktober 2014 mee bezig om alles maar dan ook echt alles op en top te maken aan deze auto. Zie de bijlage voor de reeds verrichte werkzaamheden. Er staan wel alvast een paar dingen op die we nog moeten doen maar dat gaat niet lang meer duren!!
Ook hebben we van al het werk een zeer grote hoeveelheid aan foto's van wat we allemaal hebben gedaan.

Zoals het er nu naar uitziet kunnen we over 2 weken een beetje gaan testen en afstellen, dan eerst uitlijnen en APK keuren zodat we echte testritten kunnen gaan maken.

Er is heel wat gebeurd in de afgelopen maanden, ik probeer vanaf nu een beetje bij te houden hoever we zijn voor de liefhebber.

PS: De 424V komt eind augustus voor de liefhebber te koop te staan (als deze heel terug komt uit Hongarije).......

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 07:39
door Koepeetje
Indrukwekkende lijst met werkzaamheden hoor, dat zou bij mij jaren duren applause

Ik ben wel zeer geïnteresseerd in de werkzaamheden met betrekking tot speling in de aandrijving/differentieel.
Heb je daar foto's van?

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 09:39
door lqpl
Mooi werk masserari! Ik vroeg me af:

"climate control ventilator gerepareerd"

Bedoel je hiermee de kachelventilator? Zo ja dan heb je het dashboard verwijderd. Heb je ook de afdichtingen van de verwarmingsunit vervangen (zie post Conrad de Bruin).
En hoe heb je de ventilator "gerepareerd". Kon je geen nieuw vinden?

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 21:21
door masserari
Koepeetje schreef:Indrukwekkende lijst met werkzaamheden hoor, dat zou bij mij jaren duren applause

Ik ben wel zeer geïnteresseerd in de werkzaamheden met betrekking tot speling in de aandrijving/differentieel.
Heb je daar foto's van?


Beste Koepeetje, speling op de aandrijving kan diverse oorzaken hebben, alles is uiteraard belangrijk.
Kruisjes in de koppelingen van de aandrijfas, speling op de lagers in het diff, het tussenlager en heel belangrijk de overbrenging van het diff naar de as. De koppeling (bus) die hier tussen zit hoort met speciale loctite op het "tandwiel" wat uit het diff komt gelijmd te zitten. Vaak zit hier veel speling op wat het bonken bij gas geven en gas loslaten veroorzaakt. Sterker nog, vaak zit hier geen loctite meer........

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 21:30
door masserari
lqpl schreef:Mooi werk masserari! Ik vroeg me af:

"climate control ventilator gerepareerd"

Bedoel je hiermee de kachelventilator? Zo ja dan heb je het dashboard verwijderd. Heb je ook de afdichtingen van de verwarmingsunit vervangen (zie post Conrad de Bruin).
En hoe heb je de ventilator "gerepareerd". Kon je geen nieuw vinden?


Beste Lgpl,

Nee, gelukkig was deze ventilator goed, ben wel daar in de buurt geweest i.v.m. een lekkage aan het expansieventiel van de airco maar dat is ook weer opgelost.
Wat ik bedoelde is het irritant rammelende en zoemende ventilatortje wat de lucht langs de temperatuursensor transporteert om de temperatuur in de auto te meten. Bij de 424 zit deze weggewerkt boven de spiegel.....
Werkt nu weer geruisloos!

PS: mocht er iets met de kachelventilator zijn dan is dit gewoon een elektromotortje wat wel ergens te vinden is, of desnoods opnieuw wikkelen, paar lagertjes erin en klaar. Tja dat deze ver weg zit.......wat is er uiteindelijk wel makkelijk bereikbaar bij een Maserati? hamersmiley

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 21:50
door lqpl
masserari schreef:wat is er uiteindelijk wel makkelijk bereikbaar bij een Maserati?

Lege portemonnaie?

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: do 26 maart 2015, 22:02
door masserari
Als je alles zelf kan en een beetje gereedschap hebt dan valt het wel mee hoor!
Kost meer tijd dan geld......

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2015, 22:46
door masserari
Hierbij uiteindelijk een update van de Maserati 424V.

Nadat we werkelijk elk onderdeel in ons handen hebben gehad ter controle, revisie of uiteindelijke vervanging gingen we de motor weer eens starten........

De auto liep niet lekker naar onze zin en we hebben hier heel maar dan ook heel lang naar gezocht.
Werkelijk alle sensors nagemeten, computers gewisseld, injectors nogmaals ultrasoon gereinigd en sproeibeeld bekeken, verdeelkap, rotor, kabels, bobines, bougies, echt alles maar dan ook alles hadden we gehad.
Zelfs toch nog eens de zekerinkast gecontroleerd terwijl we alle pennen al hadden doorgesoldeerd voor de zekerheid.
Uitendelijk toch maar voor de 3e keer het kleppendeksel eraf en tijdens het handmatig ronddraaien van de krukas viel ons op dat de timing van bank A anders was dan van bank B. Na heel lang zoeken en denken kwamen we erachter......... de inlaatnokkenas van bank A stond een tand verkeerd op het tandwiel waar de ketting zit. OK, alles eruit en de inlaat nokkenas een tand verzet. Nou dit scheelt dus alles!! Als je bedenkt dat een inspuiter van bank A tegelijk aangestuurd wordt met een van bank B dan moet de inlaat wel heel precies op tijd staan, alles gebeurd binnen een rotatie van nog geen 30 graden.
Lang verhaal kort, auto loopt weer super!!!
Nu rest ons alleen nog de airco waar een seal de geest heeft gegeven . Dan toch deze week maar een gemodificeerde seal in de aircopomp monteren, de boel afpersen, vacumeren en weer vullen.
Verder hebben we voor de zekerheid nog een 6mm stalen plaat gemonteerd als carterbescherming, je weet maar nooit op die wegen naar Polen e.d. laat de kuilen maar komen! tongue

Voor nu de auto nog een keer lekker echt goed poetsen, bakkie inbouwen, paar extra speakers en versterker e.d. inbouwen voor de lol en ervan genieten t/m Augustus.

Nogmaals, deze auto was voor ons een winterhobby en ik kan echt zeggen dat deze nu bijna voor 200% op en top is (geworden). Auto is na de Cannonballrun (VOOR EEN SCHAPPELIJK BEDRAG) te koop. Heb al eerder een lijst toegevoegd van alle werkzaamheden die we hebben gedaan, op verzoek hebben we een hele grote hoeveelheid aan foto's gemaakt tijdens onze sleuteluren. Deze auto heeft geen grote beurt gehad, maar een heeeeeeeeeeele grote, ondertussen denk ik dat we hier 500 uur in hebben zitten.

Voor ons wordt het nu eindelijk genieten van de auto, precies op tijd, nu wordt het mooi weer en we hebben nog 2 maanden om alles lekker uit te testen...........

Wordt weer vervolgt..........

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 06:17
door Techno
Goed bezig! Respect voor wat jullie allemaal doen. applause

Re: Cannonballrun 2015 met de 424V

BerichtGeplaatst: ma 04 mei 2015, 18:23
door Wietze
Grote hoeveelheid foto's

Dan moet er toch gelegenheid zijn daarvan een paar op de site te zetten?? Ik mag altijd graag een beetje meekijken. Tenslotte een totaal spoedrevisie maken we niet vak mee!!!